کراتینه کردن مو

عوارض خطرناک کراتینه مو در دوران بارداری

کد مطلب : 57087تعداد نظرات : 1 نظرزمان مطالعه : 6 دقیقه
کراتینه کردن مو روشی موثر برای درمان موهای آسیب دیده است و زیبایی دو چندانی به موها می خشد اما این کار خطرات جدی برای سلامتی دارد.

همه چیز درباره کراتینه کردن مو

بسیاری از خانم ها برای صاف کردن و براق شدن موقتی موهایشان به آرایشگاه ها مراجعه می کنند و موهای خود را کراتینه می کنند تا از شر موهای آسیب دیده و وز راحت شوند.درست است کراتینه کردن مو روشی موثر برای درمان موهای آسیب دیده است و زیبایی دو چندانی به موها می خشد اما این کار خطرات جدی برای سلامتی دارد. بهتر است قبل از اینکه به کراتینه کردن موهایتان اقدام کنید این بخش از دنیای مد نمناک را مطالعه کنید ، با ما همراه شوید.

کراتینه مو چیست؟

کراتینه مو روشی برزیلی و نیمه دائمی برای صاف کردن ونرم کردن فولیکول های موی آسیب دیده است به طوریکه مو ها به طور موقت با مخلوط مایع کراتین پوشش داده می شوند. درست است کراتینه مو سبب زیبایی موها می شود اما باید بدانید که محصولات کراتینه مقدار زیادی فرمالدهید دارند . وجود فرمالدهید در این محصولات علاوه بر مضر بودن برای مصرف کننده برای اطرافیان نیز مضر است و به همین علت از سوی اتحادیه اروپا و کانادا منع مصرف دارند اما در آمریکا ممنوعیتی برای انجام این کار وجود ندارد اما بسیار درباره عوارض آن هشدار داده اند. با توجه به هزینه بالای کراتینه مو ، بهتر است برای نرم شدن مو از مواد طبیعی استفاده کنیم.

فرمالدهید چیست؟

فرمالدهید می تواند با نام های دیگری مثل متانال که نام سیستماتیک این ترکیب شیمیایی است و یا همچنین نام هایی مثل متیل آلدهید، متیلن گلایکول و یا متیلن اکسید شناخته شود. اگرچه فرمالدهید در دمای اتاق به صورت گاز است اما به شکل محلول برای محافظت از گونه های بیولوژیکی و همچنین به عنوان ماده ضدعفونی کننده استفاده می شود.

نام فرمالین را در کنار فرمالدهید زیاد می شنویم. این دو در واقع یک ماده هستند اما در دو شکل مختلف. فرمالین، محلولیست که حاوی 37 درصد فرمالدهید می باشد. فرمالین ها گاهی حاوی ترکیباتی مثل متانول نیز می باشند.

پارافرمالدهید یا PFA شکل پلیمریزه شده فرمالدهید خالص است که به شکل جامد درآمده است. فرمالدهید در همه شکلی می تواند برای بدن خطرناک باشد. زیرا سمی و فرار است و FDA این ماده را سرطانزا شناخته است. تنفس بخارات و خوردن این ماده موجب ایجاد سرطان می شود.

عوارض کراتینه مو

کراتین مو چیست ؟

در بدن انسان و حیوانات کراتین وجود دارد که در انسان ها در مو، پوست و ناخن ها و در حیوانات در پشم، شاخ، پر و سم است .تنظیم تولید پروتئین و رشد سلولی از فعالیت های برخی از انواع کراتین است .

کراتین در بدن انسان در مو، پوست و ناخن ها وجود دارد و در حیوانات علاوه بر این در پشم، شاخ، پر و سم آن ها وجود دارد. برخی از انواع کراتین فعالیت های حیاتی سلول ها مثل تولید پروتئین و رشد سلولی را تنظیم می کنند.

دو نوع پروتئین کراتین به نام های آلفا کراتین و بتا کراتین وجود دارد که آلفا کراتین ، کراتین موجود در پوست و موی انسان است. کراتین در مو به دلیل وجود سیستئین، نوعی آمینو اسید حاوی گوگرد، شناخته می شود.

آیا درمان کراتینه کردن برای مو ها مناسب است؟

کراتینه مو روشی موقت برای براق کردن و صاف نمودن موهای آسیب دیده و وز است که در آرایشگاه ها به مدت 90 دقیقه انجام می شود و به علت وجود فرمالدهید عوارض مختلفی برای فردی که کراتینه انجام می دهد وآرایشگر و افرادی که در آنجا حضور دارند ، دارد و سلامتی آن ها را به خطر می اندازد. فرمالدهید موجود در برخی از محصولات کراتینه سرطان زاست و برای سلامت آرایشگران بسیار خطرناک است.

عوارض کراتینه مو برای همه و زنان باردار

  • استنشاق فرمالدهید سوزش گلو، سرفه، خارش چشم و خونریزی از بینی را در پی دارد.
  • فرمالدهید موجود در مواد کراتینه موجب افزایش خطر ابتلا به بیماری هایی مانند سرطان و بیماری ALS، بیماری های مزمنی هم چون آسیب به سیستم عصبی مرکزی، سردرد، افسردگی، تغییرات خلقی، بی خوابی، حساسیت، اختلال حافظه و تعادل می شود .
  • مادران باردار در طول بارداری باید در مکان هایی که کراتینه مو انجام می شود قرار نگیرند و همچنین در این دوران به هیچ وجه موهای خود را کراتینه نکنند زیرا عوارض خطرناکی برای جنین و مادر دارد.
  • اگر دچار آسم، برونشیت یا هر گونه مشکل تنفسی دیگر باشید، نسبت به فرمالدهید حساس تر از دیگران خواهید بود و علائم قرار گرفتن در معرض فرمالدهید مانند آبریزش و سوزش چشم، سوزش گلو، خونریزی بینی به محض تماس و استنشاق فرمالدهید بروز خواهند کرد.

آزاد سازی فرمالدهید تنها در آرایشگاه نیست

عوارض کراتینه مو در بارداری

عوارض کراتینه مو در بارداری

باید بدانیدعوارض کراتینه مو در زمان انجام این کار و حضور در آرایشگاه نیست بلکه تا زمانی که این مواد روی مو های شما باشند با هر بار استفاده از سشوار یا اتوی مو در فضای اطراف شما پخش خواهند شد و اثر تدریجی بر سلامت شما خواهد داشت.

محصولات بدون فرمالدهید کراتینه مو نیز همیشه سالم نیستند

  • برخی از محصولات حاوی فرمالدهید نیستند اما در اثر گرما فرمالدهید آزاد می کنند ، عوارض این مواد حتی بیشتر از مواد حاوی فرمالدهید است.
  • یکی دیگر از عوارض کراتینه مو ها ریزش و آسیب دیدن موهای سالم به علت قرار گرفتن در معرض حرارت بسیار زیاد برای کراتینه کردن است.

کدام مو برای کراتینه مناسب است؟

حقیقت این است که کیفیت موهای طبیعی خودمان بهترین است ولی متاسفانه در بسیاری از موارد خودمان موهای مان را نابود می کنیم. با رنگ کردن های متعدد، استفاده از مواد شیمیایی مختلف روی مو، اتو کردن ها، سشوار کشیدن های زیاد و. . . همواره در حال نابود کردن موهای مان هستیم و بعد از آن به دنبال راهکاری برای ترمیم تمام این آسیب ها می گردیم. شاید بتوان گفت کراتین کردن مو فقط برای عده ای توصیه می شود که موهای بسیار وز آنها اصلا قابل شانه شدن نیست.

با علم و آگاهی به خطرات ناشی از فرمالدئید یا مشتقات آن باید توجه کنید که نتایج درمان های کراتینه مو بین استفاده کنند ه ها کاملا متفاوت است. در بعضی ها همان انتظاری را که از قبل دارند برآورده می شود و ماه ها موهای شان صاف و لخت باقی می ماند ولی در بعضی دیگر رضایتمندی کمتر است و بعد از چند هفته موها به حالت اولیه بازمی گردد.

جایگزین هایی برای کراتینه مو

همانطور که قبلا گفتیم برای نرم شدن موها حتما نباید از روش کراتینه کردن استفاده کرد و می توان از روش های عالی طبیعی و تغذیه برای بهبود ظاهر مو استفاده کرد . برخی از این روش ها در زیر معرفی شده اند:

برای حفظ سلامت موها دقت در رژیم غذایی بسیار موثر است زیرا سلامت مو ها از داخل بدن آغاز می شود. برای زیبایی و سلامت موها مصرف مواد غذایی دارای پروتئین و ویتامین به حفظ سلامت مو ها کمک می کند. آهن، ویتامین ای، مواد معدنی مانند سلنیوم، مس، منیزیم بسیار مفید است و مصرف روزانه یک عددتخم مرغ و میوه و سبزیجات کافی تا حدودی در تأمین مواد مغذی مورد نیاز بدنکمک کننده می باشد.

کراتینه مو با مواد غذایی

استفاده از محصولات طبیعی حاوی کراتین

برای نرم شدن موها استفاده از شامپو ها و ماسک های طبیعی حاوی کراتین موثر می باشد.

ماسک مو خانگی

  • ماسک های خانگی که حاوی روغن آرگان یا جوجوبا، آووکادو، روغن نارگیل و بیوتین مایع، ژلاتین هستند برای سلامت مو ها توصیه می شوند وبه تغذیه و شادابی مو ها کمک می کنند .
  • همچنین استفاده ترکیبی از روغن زیتون، عسل، آووکادو، تخم مرغ ،ژلاتین و ماست برای مو ها مناسب است و موجب زیبایی و ترمیم موهای آسیب دیده می شود .
  • اگر موهایتان بر اثر حرارت و رنگ مو آسیب دیده از ژل کتیرا استفاده کنید به اینصورت که موهای بلند را به ژل کتیرا (با غلظت کم) آغشته کنید و ببافید.
  • تفاوت ماسک ها با کراتینه مو استفاده منظم این ماسک ها است.

استفاده از روغن در زمان خواب

برای تاثیر گذاری بیشتر روغن بر روی موهایتان شب زمان بسیار مناسبی است . شما می توانید برای نرمی موهایتان 10 قطره روغن آرگان بر روی آن ها بریزید و برای جلوگیری از چرب شدن بالش از کلاه استفاده کنید .این کار را هفته ای یکبارو در صورت داشتن شوره و پوست سر خشک، هفته ای دوبار امتحان کنید.

کراتینه مو

کراتینه مو با روغن آرگان

روغن نارگیل

روغن نارگیل از مو در برابر آسیب های حرارتی محافظت می کند و موجب ترمیم موهای آسیب دیده می شود همچنین برای جلوگیری از موخوره نوک مو هایتان را با روغن نارگیل چرب کنید.

کراتینه مو

روش های طبیعی برای صاف و نرم شدن موها

برای در امان ماندن از عوارض خطرناک کراتینه ، از این روش کوتاه مدت صرف نظرکنید و از روش های طبیعی برای صاف و نرم شدن مو استفاده کنید هر چند این روش ها مانند کراتینه تاثیر زیادی در بهبود ظاهر مو ندارند اما در عوض مانند آن سلامتی را به خطر نمی اندازند.

عوارض خطرناک کراتینه مو در دوران بارداری

4.6378
این مطلب مفید بود ؟34533
منبع : بخش بهداشت و سلامت نمناک / ن / ف
برچسب : کراتینه مو
1 نظر به ثبت رسیده است
وبگردی