تبلیغات
تبلیغ و رپورتاژ چگونه انجام میشود و هدف کلی از ارائه تبلیغات و انواع روش های تبلیغات و ارائه رپورتاژ ؛ در نتیجه بهترین روش تبلیغ برای دریافت نتیجه چیست

تبلیغات چیست و هدف از ارائه رپورتاژ

تبلیغات (به انگلیسی:Advertising)، (به فرانسوی:Publicité) تبلیغ ریشه درزندگی اجتماعی انسانها دارد عملی است که در آن فروشنده یا تولیدکننده ای با انجام امری سعی می کند که خریدار بالقوه را از تولید این محصول آگاه کند. این عمل با روش های گوناگونی انجام می شود.

روش های تبلیغات موثر

ایده های خلاقانه برای تبلیغات

مفهوم آگهی

آگهی به مطالبی گفته می شود که از جانب فرد یا دستگاهی برای آگاه کردن عموم مردم تهیه و به روشی مناسب منتشر می گردد. آگهی ها می توانند چاپی و یا غیر چاپی باشند. همچنین از نظر مالکیت می توانند به دو گروه دولتی و غیردولتی تقسیم گردند. آگهی انحصار وراثت، ابلاغیه، احضاریه، آگهی مزایده و آگهی استخدام نمونه هایی از آگهی های دولتی هستند

هدف نهایی تبلیغات

هدف تبلیغات سرگرم کردن و یا خنداندن مخاطب نیست. در بسیاری موارد در بیلبوردها ، تیزرهای تبلیغاتی و حتی سایت ها با تبلیغاتی مواجه هستیم که سرگرم کننده و گاهی خنده دار به نظر می رسند ... و حتی تحسین همگان را بر می انگیزند اما سوال اینجاست :آیا این تحسین کنندگان خریدار کالا یا خدمات آن شرکت یا موسسه می شوند؟ آیا این آگهی که دقایقی شما را سرگرم کرده است ، اطلاعاتی از محصول (کالا یا خدمات) در اختیار شما قرار داده است که متقاعد خرید آن شوید؟

البته نباید فراموش کرد که چنانچه بیان هدف اصلی تبلیغ (بیان ویژگی های محصول ، مزایا و ... ) در غالب طنز و یا برنامه ای سرگرم کننده باشد که مخاطب را ملزم به تماشا نماید ، بسیار تاثیرگذار خواهد بود؛

رپورتاژ آگهی

تبلیغ مفهومی برای رساندن یک موضوع خاص

مدل ها و روش های تبلیغات

مدل AIDA برای تبلیغات

هر کسی که خرید و فروش (بخصوص فروش) را انجام می دهد باید با AIDA آشنا باشد. AIDA یک مدل ساده تبلیغات است که عبارتست از:

· (جلب توجه) Attention

· (جذابیت)Interest

· (میل و اشتیاق)Desire

· (عمل خرید)Action

این مدل پیشنهاد می کند که:

  • آگهی شما باید در وهله اول توجه مشتری را جلب کند،
  • سپس با تحریک او، میل و اشتیاق او را برای خرید کالا برانگیزد
  • و در نهایت عمل او را در جهت خرید کالا، تحریک کند.(تحریک برای خرید کالا)

AIDA خوب است اما نه به خوبی مدل DAGMAR

مشخص کردن اهداف تبلیغات جهت بدست آوردن نتایج تبلیغاتی ارزیابی شده

رپورتاژ

نمایش حداکثر مزیت و کارایی یک کالا با استفاده از تبلیغات

تبلیغات براساس هدف

· تبلیغات آگاه کننده و اطلاع دهنده

· تبلیغات ترغیب کننده

· تبلیغات یادآوری کننده

اطلاع رسانی راجع به محصولی جدید، پیشنهاد استفاده جدیدی از محصول، مطلع کردن بازار راجع به تغییری در قیمت شرح چگونگی کاربرد محصول توصیف خدمات موجود، تصحیح برداشتهای غلط و رفع شایعات، کاهش نگرانی و ترس مصرف کنندگان از جمله اطلاعاتی است که معمولاً در این گونه تبلیغات دیده می شود.

هدف در این نوع تبلیغات اطلاع رسانی به مشتری پیرامون محصول جدید و یا استفاده از محصول قدیمی است.

ایجاد ترجیح برای یک برند مشخص، تشویق به خرید مارک شرکت به جای مارک خریداری شده، تغییر استنباطهای مشتریان از ویژگیهای محصول، ترغیب مشتریان به امروز خرید کردن به جای فردا خرید کردن است.این نوع آگهی زمانی اتفاق می افتد که رقابت افزایش پیدا کرده و هدف ایجاد یک تقاضا در فضای انتخابی است و به طور غیر مستقیم مقایسه ای بین محصول یک شرکت با شرکت دیگر صورت می گیرد.

هدف در این تبلیغات، ایجاد نوعی برتری در محصول شرکت در مقایسه با محصول رقیب است.

یادآوری این موضوع به مشتریان که محصول ممکن است در آینده ای نزدیک مورد نیازشان باشد در این گونه تبلیغات دیده می شود. این نوع تبلیغات زمانی که محصولی در منحنی عمر خود در مرحله بلوغ قرار می گیرد و هدف این است که مصرف کنندگان راجع به آن محصول به طور دائم فکر کنند مورد استفاده قرار می گیرد.

الف) نتیجه تبلیغات هدفمند، قدرت تبلیغات را به شکل تصاعدی رشد می دهد.

ب) نتایج تبلیغات را می توان تحت بررسی قرار داد.

ایده های تبلیغاتی

تلفیقی خلاقانه از تبلیغات دو بعدی و سه بعدی

تبلیغات به سبک رپورتاژ

رپورتاژ آگهی (به انگلیسی :Advertorial ) به شکلی از آگهی گفته می شود که در قالب گزارش ارائه شود. یعنی، مخاطبان رسانه ای تصور کنند که یک گزارش بی طرفه به آنها ارائه می شود، در حالی که آنچه آنها می بینند، می شنوند و می خوانند، در واقع تلاشی سازمان یافته برای تقویت جنبه های ذهنی یک محصول یا خدمت در ذهن آنها است. اصطلاح رپرتاژ آگهی برای اولین بار در سال 1945 به ادبیات انتقادی رسانه ها اضافه شد. به دلیل اعتماد به مخاطبان به رسانه ها، رپرتاژ آگهی ها بسیار موثرند . دیوان بین المللی تجارت در قانون آگهی های خود که در سال 1997 به تصویب رسانده خواهان مشخص کردن تبلیغات می شود تا مخاطبان قادر به تشخیص آن شوند. در سال های اخیر مواردی برجسته از این پدیده در شبکه های ایران مشاهده شده که از جمله می توان از برنامه عمو پورنگ که داریوش فرضیایی آن را تهیه کرده نام برد. یکی از رپورتاژهایی که بسیار موفق عمل کرد رپورتاژهایی بود که در برنامه خندوانه صورت گرفت که کارشناسان بر آن نقد کردند این بود که اسپانسر برنامه خندوانه که اتفاقا اسپانسر کنسرتهای حافظ ناظری فرزند شهرام ناظری بود یک برنامه را بطور کامل به حافظ ناظری و صحبت در مورد سابقه کاری و کنسرت وی اختصاص داد ؛ دیگری تبلیغ دمنوش با استفاده از یکی از کمدین های این برنامه بود که آنهم بسیار مورد نقد قرار گرفت . از آن گذشته، موارد دیگری از رپرتاژ آگهی در رسانه های ایران وجود دارد که منتقدان را وادار کرده خواهان تصویب قوانینی برای مقابله با رپرتاژ آگهی ها شوند.

ایده های خلاقانه تبلیغات

تبلیغات

آگهی Eco India:
حداقل امروز درختان بیشتری بکاریم

تبلیغات

35 آگهی بنیاد Surfrider برای روز پاکسازی سواحل:
متاسفانه سواحل نمیتوانند خود را پاکسازی نمایند

 

تبلیغات

حفاظت از کرگدن:گورخر

 

تبلیغات

دستی برای کمک به حیات وحش:
یک شاهکار همیشه توجه افراد بیشتری را به خود جلب می کند.

تبلیغات ، هدف از ارائه تبلیغ و رپورتاژ چیست ؟

55
این مطلب مفید بود ؟50
منبع : نمناک / ص
وبگردی