درمان نزدیک بینی چشم
ارتوکراتولوژی روش است که برای اصلاح بینایی و درمان نزدیک بینی چشم که بدون جراحی و با استفاده از لنزهای مخصوص در سنین مختلف انجام می شود.

ارتوکراتولوژی روشی غیر جراحی برای درمان نزدیک بینی چشم

در چند دهه اخیر افراد کمی درباره ارتوکراتولوژی شنیده اند, اما این درمان بدون جراحی می تواند در دهه های بعدی اهمیت بیشتری پیدا کند, زیرا افراد بیشتری با عیوب انکساری و به ویژه نزدیک بینی تشخیص داده شده اند.

این فرآیند در دهه 1990 پیشرو بود, اما تا بعد از مطالعه گسترده توسط FDA تایید نشد. آن ها اولین بار در سال 2002 لنزهای تماسی شبانه ارتوکراتولوژی را تایید کردند. ارتوکراتولوژی برای افراد سنین مختلف, از کودکان گرفته تا بزرگسالان خوب عمل می کند.

این لنزهای تماسی ویژه براساس یک نقشه جبهه امواج رادیویی قرنیه شما ساخته می شوند. در طی چند روز یا چند هفته, از مجموعه های مختلفی از لنزهای تماسی برای تغییر موقت قرنیه استفاده می کنید, که بر شکل کلی چشم شما تاثیر می گذارد و نور را بر روی شبکیه شکست میدهد.

لنزی است که قرنیه را تغییر شکل می دهند تا دید روشن تری پیدا کنید, اما بدون استفاده از لنز در پایان این فرآیند, دید شما به سطح نزدیک بینی اولیه اش برگردانده می شود. ارتوکراتولوژی یک روش انتخابی یا آرایشی است. خطر ابتلا به عفونت چشمی وجود دارد, اما این فرآیند کاملاً ایمن است. نیازی به لیزر, تیغ یا زمانی برای التیام بعد از جراحی نیست.

درمان نزدیک بینی چشم

درمان نزدیک بینی چشم بدون عمل جراحی

ارتوکراتولوژی چیست؟

ارتوکراتولوژی، گاهی شبیه به بریس برای چشمان شماست و چنانچه در این بخش مهم از سلامت نمناک می خوانید فرآیند قالب گیری یا تغییر شکل قرنیه بدون عمل است, تنها با استفاده از یک لنز تماسی ویژه.

لنزهای تماسی صلبی, گاز - نفوذپذیر در شب زده می شود که به طور موقت قرنیه را تغییر می دهد, بنابراین نور به درستی در شبکیه شکست داده می شود و می توانید به وضوح روز ببینید.

نتایج این روش بدون درد است, اما دائمی هم نیستند. زمانی که استفاده از مجموعه مشخصی از لنزهای تماسی را متوقف کردید، باید این لنزها را شبانه بزنید وگرنه دید شما به تدریج طی چند روز کاهش پیدا می کند. ارتوکراتولوژی در افرادی که آستیگمات و نزدیک بینی پایینی دارند، بهتر عمل می کنند.

تغییر حالت چشم بدون جراحی گزینه جذابی برای بسیاری از افراد است که ممکن است از تیغه های کوچک یا لیزرهای تغییر شکل قرنیه و لنز خوششان نیاید, حتی اگر زمان التیام فقط یکی دو روز باشد. همچنین مناسب است که کودکان پیشرفت نزدیک بینی را آهسته کنند. این درمان برای درمان نزدیک بینی با شماره بالاتر از 6 و آستیگمات بالاتر ااز 57.1 جواب می دهد.

ارتوکراتولوژی دوم برای درمان نوع دید، در سال 2004 تایید شد. در حالی که گزارشاتی از وقایع نامطلوب (یعنی عفونت ها) در اوایل دوره درمان وجود دارد, اما مشخص شده است که برای افراد تمام سنین از کودکان تا بزرگسالان ایمن است. این بیماری پیشرفت نزدیک بینی را کم می کند و یا به طور موقت مساله را حذف می کند.

ارتوکراتولوژی

درمان نزدیک بینی چشم با ارتوکراتولوژی

تاریخچه اصلاح بینایی بدون جراحی، که موجب ارتوکراتولوژی شد:

گزارش ها حاکی از آن است که هزاران سال پیش, پزشکان چینی کیسه های شنی را به چشم افرادی که بینایی ضعیفی داشتند, برای کاهش انحنای قرنیه اعمال می کردند. با این حال, هنگامی که پزشکان چشم متوجه شدند که بیماران با مسائل شکست بالاتر " تاری دید " بعد از زدن لنزهای تماسی سخت برای مدتی, به شکل مدرن خود توسعه یافتند.

آن ها می توانستند لنزهای تماسی را بدون مشکل بزنند, اما هنگامی که عینک می زدند بنا بر گزارش ها بیش از حد قوی بود. این امر منجر به مطالعات بعدی شد تا مشخص شود که قرنیه چه می تواند باشد.

اولین لنز هندسی معکوس در فتوشاپ طراحی می شد, اما FDA و متخصصان پزشکی تا زمانی که چندین آزمایش نشان نداد که لنز ممکن است به طور موقت شکل قرنیه را هنگامی که به روش های خاص اعمال می شد، تغییر دهد به روند خود ادامه دادند.

این رویکرد درمان به طور گسترده شناخته نشده و یا به کار گرفته نمی شود, زیرا بیمه آن را پوشش نمی دهد, نتایج دائمی نیستند و لنزهای تماسی سخت به نفع بیمه نیستند. 5% لنزهایی که در سال 2011 فروخته شدند، لنزهای ارتوکراتولوژی بود، و این عدد در سال 2016 به 19% رسید، که می تواند به دلیل افزایش نزدیک بینی باشد.

اصلاح بینایی

ارتوکراتولوژی اصلاح بینایی بدون جراحی

ارتوکراتولوژی چگونه کار می کند و چه کسی بهتر جواب می گیرد؟

قرنیه، یک ناحیه روشن و شفاف بر روی مردمک چشم است که از عملکردهای داخلی چشم محافظت می کند. این عمل، به بازتاب نور به وضوح در پشت چشم کمک می کند, جایی که شبکیه نور را جمع کرده و اطلاعات را از طریق عصب بینایی به مغز ارسال می کند.

افرادی که عیوب انکساری مانند آستیگماتیسم یا نزدیک بینی دارند, قرنیه و لنزهایی دارند که نور را به شبکیه چشم وارد نمی کنند. برای افرادی که در این فاصله قرار دارند, اشیایی که در فاصله قرار دارند تار, ابری, یا دوبرابر به نظر می رسند.

برای افراد مبتلا به آستیگماتیسم, دید کلی تار است، به این دلیل اینکه بنا به دلایلی، چشم کروی نیست. درمان های بدون جراحی برای نزدیک بینی و آستیگماتیسم در سراسر دنیا اهمیت فزاینده ای دارند.

در ایالات متحده میزان شیوع این بیماری از 25 درصد در سال 1979 در بین بزرگ سالان به 41% در سال 2004 افزایش پیدا کرده است. در سال 2016 مطالعات اخیر نشان می دهد که درصد نزدیک بینی در افراد بالغ نزدیک به نصف رسیده است.

روش ارتوکراتولوژی

تاثیر لنزهای ارتوکراتولوژی بر درمان نزدیک بینی چشم

ارتوکراتولوژی درمان نزدیک بینی چشم کودکان

در برخی کشورهای شرق آسیا, شیوع نزدیک بینی تا 90% می باشد. این مشکل معمولاً در کودکان دبستانی تشخیص داده می شود, اما ممکن است در نوزادی هم رخ دهد. کودکان مبتلا به نزدیک بینی اگر شماره چشمشان سریع بالا می رود، می توانند از خواص ارتوکراتولوژی بهره مند شوند.

مطالعه ای در مورد کودکان7 و 8 سال انجام شد, 65 درصد از گروه عینکی ها گویی دچار نزدیک بینی بودند. از بین افرادی که با ارتوکراتولوژی درمان شدند، تنها در 20 درصدشان رشد نزدیک بینی بدتر شد.

یکی از دلایل ارتوکراتولوژی کاهش سرعت نزدیک بینی در کودکان است که شامل دوربینی محیطی , شیوع نزدیک بینی می باشد، که در کودکان مبتلا به نزدیک بینی آغاز شده است و عینک می زنند.

علاوه بر این, مطالعات فردی 40تا60 درصد کاهش در میزان تغییر انکسار، یا تغییر در تجویز، وقتی ارتوکراتولوژی در بزرگسالان استفاده می شود در مقایسه با بزرگسالان که عینک یا لنزهای نرم استفاده می کنند، وجود داشت.

مشکل بینایی کودکان

درمان نزدیک بینی چشم کودکان با ارتوکراتولوژی

به خاطر موفقیت در میان بزرگسالان, چند گزینه ارتوکراتولوژی برای افراد وجود دارد:

  • هیپرپوشی (دوربینی)
  • پیر چشمی
  • هم نزدیک بینی و هم پیر چشمی
  • درمان مونوویژن در یک چشم

فرآیند جفت شدگی:

اگر به ارتوکراتولوژی علاقمند هستید, با یک پزشک قرارملاقات بگذارید تا مشخص کند آیا واجد شرایطش هستید یا خیر. چنانچه در بخش سلامت نمناک گفته شده است بسیاری از افراد مبتلا به آستیگماتیسم یا نزدیک بینی واجد شرایط هستند, اما تشخیص بیماری از ابتدا بسیار مهم است.

درمان پیر چشمی

لنز ارتوکراتولوژی برای درمان پیرچشمی و نزدیک بینی چشم

چشم پزشک شما سطح قرنیه را اندازه می گیرد که یک نقشه بصری از سطح چشم شما ایجاد می کند. هنگامی که چشم پزشک این نقشه توپوگرافی از چشم شما را دارد، می تواند یک لنز تماسی سخت سفارشی را تهیه کند که سطح چشم را صاف می کند و باعث تغییر شکل چشم شما میشود.

چشم پزشک سه جفت لنز تماسی برای شما ایجاد خواهد کرد و بعد از چندین روز یا چند هفته قرنیه را به یک شکل خاص تبدیل میکند. بعد از دو هفته درمان قرنیه به اندازه کافی تغییر شکل خواهد یافت و در صبح قادر خواهید بود بدون استفاده از لنز اصلاحی به روشنی و واضح ببینید.

با این حال، مجبور خواهید بود که اغلب شب ها به استفاده از لنزهای ویژه ادامه دهید تا این تیزی بصری تصحیح شده را حفظ کنید. برخی افراد بهبود بینایی قابل توجهی را در چند روز اول درمان تجربه می کنند، اما 20 / 40 دید سازگار یا بهتری را برای اغلب مردم به دست نخواهد آورد.

همچنین ممکن است لنزهای تماسی سخت را به گونه ای احساس کنید که لنزهای تماسی نرم را احساس نمی کنید، که می تواند کمی بر روی خواب شما تاثیر بگذارد.

درمان مشکلات بینایی

تجویز لنزهای تماسی برای درمان نزدیک بینی چشم

خطرات مرتبط با ارتوکراتولوژی:

در حالی که مزایای کوتاه مدتی برای کودکان و بزرگسالان در مدیریت نزدیک بینی یا آستیگمات وجود دارد، اما خطرات و عوارض جانبی قابل توجهی نیز است، که با این نوع درمان گزارش شده است.

جدی ترین خطر شامل استفاده لنزهای تماسی شبانه است، که ریسک هیپوکسی را در چشم ها افزایش می دهد، ممکن است منجر به ورم قرنیه شود و در طول زمان باعث تاری دید می شود.

با این حال، مشکلات مربوط به لنزهای تماسی سخت عمدتاً به خاطر پیشرفتشان حذف شده است،زدن آن ها در طول شب در واقع تعداد ساعاتی که ممکن است در طول روز استفاده شوند را کاهش می دهد. اگرچه FDA تنها لنزهای تماسی با نفوذ پذیر برای ارتوکراتولوژی را تایید می کند، اما اینها لنزهای تماسی سخت هستند که به اندازه لنزهای تماسی نرم باعث نفوذ هوا و گاز نمی شود.

عوارض ارتوکراتولوژی

عوارض لنزهای ارتوکراتولوژی

عوارض جانبی استفاده از لنزهای ارتوکراتولوژی برای درمان نزدیک بینی چشم

هر ساله 1 میلیون نفر به دلیل ابتلا به نوعی عفونت چشمی به پزشک مراجعه می کنند و استفاده از لنزهای ارتوکراتولوژی با خطر بالای عفونت های چشمی، به ویژه کراتیتیت میکروبی یا باکتریایی مرتبط است. این ریسک به ویژه در مورد کودکان و نوجوانان، که چشمانی حساس تری دارند بیشتر است.

ارتوکراتولوژی خطرناک تر از زدن عینک و یا لنز نر روزانه است. برای اینکه مطمئن شوید ارتوکراتولوژی ایمن است، از راهنمایی های پزشک چشم خود برای تمیز نگه داشتن لنزها استفاده کنید، به طور منظم معاینه شوید و به دنبال درمان هر گونه تغییر در دید و یا سلامت چشم قبل از اینکه به مشکلات جدی تبدیل شوند، باشید.

بررسی علمی از 170 مقاله نشان داد که خطر ارتوکراتولوژی شبانه منجر به کراتیتیت میکروبی شبیه به خطر زدن انواع دیگر لنزهای تماسی در طول شب می شود، از جمله لنزهای نرم و نفوذ پذیر بیشتر.

عفونت های چشمی

عفونت های چشمی با لنزهای ارتوکراتولوژی

ارتوکراتولوژی ایمن است:

چون نگرانی در مورد ایمنی و اثربخشی ارتوکراتولوژی وجود دارد، برخی افسانه های مرتبط با این فرآیند وجود دارد. در طی قرار مراجعه، چشم پزشک شما می تواند با جزئیات بیشتری توضیح دهد، اما در اینجا برخی افسانه های رایج در مورد اطلاعات ایمنی مربوط به ارتوکراتولوژی وجود دارد:

*بافت قرنیه با شکست مواجه می شود.

برای آن هایی که به طور کامل فرآیند ارتوکراتولوژی را درک نمی کنند، اما ممکن است فرض شود که لنزها بر روی چشم ها قرار می گیرند تا قرنیه را پهن کنند، سلول های اپی تلیال قرنیه به حاشیه رانده می شوند، که ممکن است به چشم آسیب برساند.

چیزی که واقعاً رخ می دهد، این است که نیروهای هیدرولیکی در زیر لنز تماس، شامل مایعات طبیعی چشم، به تغییر شکل قرنیه کمک می کنند، زیرا بخش بالایی مردمک به نسبت مناطق اطراف نازک تر است. به علاوه، تغییر شکل موقتی است. قرنیه به شکل اولیه خود باز خواهد گشت، اگر لنزهای خود را نبسته باشید.

رفع نزدیک بینی چشم

تاثیر ارتوکراتولوژی بر قرنیه چشم ها

*جفت شدن بیش از حد پیچیده است.

گذاشتن لنزها روی چشم ها ساده است، با میزان موفقیت اولیه 75 درصد یا بالاتر. تشخیص مناسب با استفاده از دستگاه ویوفریم دقیق تر است و یک نقشه از سطح چشم شما ایجاد می کند که شبیه به نقشه توپوگرافی از کوه ها می باشد. این اجازه طراحی سفارشی را می دهد. در حالی که این فرآیند ممکن است طولانی تر از لنزهای طبی سنتی باشد، این کار بی خطر و موثر است.

*عفونت تقریباً قطعی است.

یک خطر عفونت با لنزهای ارتوکراتولوژی وجود دارد و این می تواند به ویژه برای والدینی که می خواهند با نزدیک بینی کودک خود را درمان کنند، ترسناک باشد. با این حال، هایپوکسیا در چشم هایی که ممکن است منجر به ورم قرنیه شوند نیز خطر تماس با لنزهای نرم بیشتر از تغییرات دراز مدت است ،تا قرنیه ممکن است که منجر به آسیب شود.

مواد جدید منجر به بهبود نفوذپذیری گاز شده اند و مراقبت صحیح از لنزها، خطر عفونت را کاهش می دهد. به طور کلی، استفاده منظم از لنزهای تماسی نرم استاندارد، خطر مشابهی را در بر دارد.

 

همه چیز درباره ارتوکراتولوژی روش غیر جراحی درمان نزدیک بینی چشم

3.67
این مطلب مفید بود ؟52
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : nvisioncenters / بخش بهداشت و سلامت نمناک/ن/ز.ت
برچسب : مشکلات چشم
وبگردی