مشکلات روانی کودکان
مشکلات روانی کودکان و نوجوانان متاسفانه با آمار رو به رشدی در جوامع امروزی پیش می رود ، مشکلی که اگر والدین با شناخت علائم و نشانه های اولیه آن برای رفع اقدام کنند به راحتی حل خواهد شد.

5 اولین نشانه مشکلات و اختلال روانی در کودکان

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که در سراسر جهان حدود 10 الی 20 درصد از کودکان و نوجوانان دچار اختلالات روانی هستند ، نیمی از بیماری ها در کودکان از سنین 14 سالگی شروع می شوند که اگر درمان نشوند ، می توانند در بدن کودکان گسترش یابند و آنها را از پیشرفت باز می دارد.
اختلال سلامت روانی می تواند یکی از وحشتناک ترین مشکلات در این سنین باشد که به دلیل آن زندگی(در هر سنی) سخت می شود. با این حال ، به این دلیل که کودکان از آگاهی کمتری نسبت به اطرافشان برخوردارند و همچنین بدن آنها توانایی مقابله با این بیماری را شاید نداشته باشد.
مشکلات روانی کودکان

رفتارهایی که زنگ خطری برای بروز مشکلات روانی کودکان هستند

سازمان بهداشت جهانی (The World Health Organization) ، تخمین زده است که 2 تا 10 هزار کودک از یک اختلال روانی رنج می برند که در هر مرکز کنترل بیماری و پیشگیری از آنها (Disease Control and Prevention) ، پنج کودک بیمار (دچار اختلالات روانی) در سنین 3 تا 17 سال هستند که با اطلاعات زیر می توانید به کاملا متوجه شوید.
کمبود توجه / اختلال بیش فعالی :6.8%
اختلال رفتاری یا شخصیتی :3.5 %
اوتیسم و اختلال طیف اوتیسم :1.1 % 
خودکشی می تواند نتیجه این اختلالات روحی و سایر عوامل باشد به همین ترتیب خودکشی دومین علت مرگ در نوجوانان است. در میان جوانانی از این مشکلات رنج می برند ، علائمی وجود دارند که در این مقاله از نمناک ما این علائم را به شما آشنا خواهیم کرد.

نشانه های اولیه مشکل روانی کودکان و نوجوانان

 1- آنها اغلب خشمگین هستند:

همانند بزرگسالان ، کودکان نیز به شدت تحت تاثیر قرار می گیرند. در اغلب موارد ، خشمگینی کودکان می تواند در مدرسه و یا زمان هایی که تحت فشار قرار می گیرند از خود بروز می دهند.
کودکان مبتلا به اختلالات روانی اغلب بهانه هایی برای نرفتن به مدرسه یا درس نخواندن می گیرند . همچنین آنها به دلیل سردرد ، دل درد و یا سایر مشکلات بدن ممکن است خشمگین و عصبی شوند.
کودکانی که از اختلالات روانی رنج می برند ، ممکن است دوستانشان یا هم کلاسی های شان را مورد آزار و اذیت قرار دهند و بنابراین باید مراقب این موضوع باشید و همین موضوع (قلدری) نشان دهنده مشکل اختلال روانی در کودکان می باشد. 
مشکلات روانی کودکان

نشانه های مشکل روانی کودکان و نوجوانان

2- اضطراب آنها به مرور زمان بیشتر می شوند

در این دوران کودکان دچار اختلالات روانی ممکن است نسبتا دوران خوبی را نخواهند داشت و اگر این حالت را در کودکان مشاهده نمودید ، می تواند نگران کننده باشد.
در این قسمت یک داستان مختصر از یک کودک مبتلا به اختلالات روانی را به شما می گوییم.
"Ella یک دختر مضطرب بود. هر روز صبح پس از بیدار شدن نگران این بود که نتواند به موقع به ایستگاه اتوبوس برسد حتی اگر یکبار هم دیر به ایستگاه در طول سال نرسیده باشد.
و هر روز بعد از ظهر ، از دیر رسیدن به سلف و یا دیر رسیدن به کلاس علوم مضطرب می شود و.... 

3- اغلب افسرده هستند

در سازمان بهداشت روانی همچنین بیان شد که از هر 5 کودک مبتلا به اختلالات روانی ، یک کودک افسرده می باشد که حدودا 8 درصد از 100 % کودکان مبتلا به اختلالات روانی ، افسرده نیز هستند.
Dr. Charles Raison ، استاد روانپزشک دانشگاه پزشکی آریزونا، مشاوره ساده و مستقیم خود را ارائه داد و گفت :"من فکر می کنم که تو باید شروع به نگرانی کنی...البته هر زمانیکه به شدت تغییر می کنی "
همچنین Dr. Charles Raison اضافه نمود که اگر اگر افسردگی فرزندتان بیش از دو تا 3 هفته به طول انجامید باید فورا به پزشک متخصص مراجعه کنید تا از این بیماری جلوگیری کنید و گسترش نیابد. همچنین مطابق الگوی خواب می توانید از این مشکل در فرزندتان آگاه شوید.
مشکلات روانی کودکان

اصلی ترین علائم مشکلات روانی کودکان و نوجوانان

4- مواد مخدر بلای جان نوجوانان درگیر مشکلات روانی

تحقیقات ثابت کرده اند که رابطه مستقیمی بین اختلالات روانی و مصرف مواد مخدر وجود دارد. استفاده از مواد مخدر و تلفیق آنها می توانند باعث ایجاد مشکل سلامت روان شوند که استفاده نامطلوب و بیش از حد آنها می توانند حتی منجر به مرگ شوند. 

5- عملکرد موفقی ندارند 

وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده گفت:آمریکایی ها با پیام هایی در مورد موفقیت فرزندشان در مدرسه غرق می شوند و این در حالی است که نمی دانند عملکرد موفق برپایه سلامت روان است.
مطالعه نشان داده است که ممکن است 4 یا 5 نفر در هر کلاس مشکلات جدی روانی داشته باشند و از آن رنج می برند.
اختلالات روحی و روانی همیشه تاثیر منفی بر عملکرد دارد و این نوع عملکرد می تواند در سطح فردی و اجتماعی گشترش یابد و تاثیر منفی روی آنها بگذارد.
به همین دلیل دانشگاه کلمبیا موارد زیر را به عنوان مسائل علمی ناشی از بیماری روانی ذکر کرد که عبارتند از :

حرف آخر درباره مشکلات روانی کودکان :

تشخیص زود هنگام مشکلات روانی و دسترسی به خدمات مناسب دو نکته بسیار مهم برای پیشگیری از این مشکل هستند. مطالعات نشان می دهند که درمان سریع منجر به بهبود این علائم می شوند.

5 نشانه اول مشکلات روانی کودکان و نوجوانان

4.1150
این مطلب مفید بود ؟12327
منبع : بخش سبک زندگی نمناک/ح.ب/ف.ن
وبگردی