تقویت حافظه

روش تقویت حافظه با طب سنتی و اسلامی

کد مطلب : 11375تعداد نظرات : 1 نظرزمان مطالعه : 6 دقیقه
روش تقویت حافظه با تغذیه - ورزش و توصیه های امامان در حقیقت در یک جمله تمام راه و روش های تقویت حافظه ی بلند مدت و کوتاه مدت را می توانید در این بخش از سلامت نمناک بیابید.

روش هایی بسیار موثر برای تقویت حافظه

آیا می دانید با بهبود قدرت حافظه، سرعت یادگیری شما افزایش یافته و در سنین بالا از ابتلا به بیماری آلزایمر در امان خواهید ماند؟ برای حفظ کردن و به خاطر سپردن اطلاعات باید حافظه طولانی مدت به درستی کار کند. تحقیقات نشان می دهند، از دست دادن حافظه با شروع 20 سالگی آغاز می شود و با افزایش سن بیشتر و بیشتر می شود. اما جای نگرانی نیست.

اگر به دنبال تقویت حافظه خود هستید با چند راهکار بسیار ساده در طول روز می توانید همیشه هوشیار باشید. روشهای تقویت حافظه به طور کلی به سه دسته ی اصلی تقسیم می شود :تغذیه ی مناسب ، ورزش های مناسب و توصیه های پیشوایان اسلام. در این بخش از سلامت نمناک با روشهای تقویت ذهن آشنا می شوید.

روش تقویت حافظه

راه های تقویت حافظه در اسلام

حضرت محمد (ص) در وصیتشان به امیرالمومنین علی (ع) فرموده اند:ای علی؛ خوردن کدو بر تو لازم است پس آن را فراوان استفاده کن، چرا که موجب افزایش و تقویت حافظه می شود. همچنین پنج چیز، فراموشی و بلغم را از بین می برد و بر حافظه می افزاید :مسواک زدن، روزه گرفتن، قرائت قرآن، و خوردن عسل و کندر.

همچنین پیامبر (ص) فرموده اند:کسی که کدو را با عدس بخورد، دلی نرم تر و حضور قلبی بیشتر را سر نماز خواهد داشت و به نقل از حضرت علی (ع) ، پیامبر (ص) از میان خورش ها و غذاها، کدو را بیشتر می پسندیدند و به زبان امروزی کدو برای تقویت حافظه و افزایش تمرکز و قدرت مغز توصیه می شده است.

پیامبر اکرم (ص) می فرمایند :هر کس ناشتا بر خوردن مویز مداومت کند، فهم و حافظه و ذهن، روزی او میشود و بلغم او کاهش می یابد.

امام کاظم (ع) برای تقویت حافظه می فرمایند :همانا خوردن کدو موجب افزایش عقل می گردد.

امام صادق (ع) در رابطه با تقویت حافظه می فرماید :کدو علاوه بر درمان درد قولنج برای تقویت حافظه بسیار مفید است. همچنین انار را با پیه آن بخورید؛ چرا که معده را پاک می کند و باعث افزایش ذهن می شود .یکند.

روشهای تقویت حافظه

برای تقویت حافظه چی بخوریم؟

استفاده از یک رژیم غذایی سالم و مناسب نه تنها برای جسم مفید است، بلکه برای تقویت مغز و افزایش حافظه نیز ضروری است. بر طبق نظرات آکادمی عصب شناسی آمریکا، خوردن میوه ها و سبزیجات غنی از آنتی اکسیدان ؛ مانند گوجه فرنگی، توت ها، اسفناج، مرکبات، هویج، کلم بروکلی و سیب زمینی شیرین می تواند تا 11 درصد احتمال سکته را پایین بیاورد.

پلی فنول ها و آنتی اکسیدان های موجود در ذغال اخته و انواع میوه های جنگلی و انگور می تواند توانایی ارتباط سلول های مغزی را با یکدیگر بالا برده و خطر آسیب رسیدن به آنها را پایین آورد.

به جز میوه و سبزیجات، مواد دیگری مانند ویتامین های B مثل نیاکتین و اسید فولیک و همچنین کارکامین برای تقویت و افزایش حافظه موثر هستند و خطر ابتلا به آلزایمر را پایین می آورند.

تغذیه مناسب

جینکو بیلوبا

نام گیاهی بسیار مشهور که ازسالیان دور به عنوان دارویی سنتی برای تقویت حافظه استفاده می شد. متداول ترین کاربرد این گیاه افزایش حافظه و پیشگیری از فراموشی و آلزایمر می باشد. این گیاه خاصیت آنتی اکسیدانی قوی دارد و از آسیب رسیدن به رگ های خونی در مغز جلوگیری می کند. همچنین با افزایش جریان خون در مغز و حفظ قابلیت ارتجاعی رگ ها، می تواند اکسیژن و مواد مغذی را به سلول ها برساند.

ویتامین های B

ویتامین های B برای بسیاری از عملیات متابولیک بدن و سلامت آن بسیار ضروری هستند.

ویتامین B12 و اسید فولیک در رابطه با مغز و تقویت حافظه اهمیت بسیاری دارند . ویتامین B12 برای حفظ غلاف میلین ، ماده ی سفید چربی که غلاف برخی رگهای عصبی را می پوشاند و باعث عملکرد بهتر آنها می شود و اسید فولیک هم ماده ی بسیار موثری برای مغز است که باعث بهتر کار کردن انتقال دهنده های عصبی می شود. با کاهش میزان اسید فولیک در مغز ، احتمال از دست رفتن حافظه بیشتر می شود.

اسیدهای آمینه

اولین وظیفه آمینو اسیدها این است که به عنوان سدی برای پروتئین ها عمل کنند. اما انواع بخصوصی از آنها برای تقویت مغز هم کاربرد دارند. به طور مثال پیروگلوتامین L نیز برای متابولیسم سلول های عصبی کاربرد دارند ، تاورین L یک محافظ عصبی قوی است که از سلول های عصبی در مواجه به استرس و فشارها محافظت می کند و DMAE نیز باعث تقویت حافظه ی کوتاه مدت می شود.

قهوه

قهوه یکی از منابع سرشار از کافئین است. کافئین می تواند با بهبود عملکرد حافظه ی کوتاه مدت ، قدرت تمرکز و درنتیجه کارایی حافظه ی بلندمدت را افزایش دهد.

تخم مرغ و لبنیات ، انگور ، کشمش و عسل ، انجیر ،آب پرتقال ، انبه ، پیاز ، موز ، هندوانه ،مارچوبه ، روغنهای نارگیل و زیتون و شکلات تلخ از جمله مواد غذایی مناسبی هستند که موجب تقویت حافظه می شوند.

مصرف قهوه

ورزشهای مناسب برای تقویت حافظه

تمرینات استقامتی

در بخش تناسب اندام نمناک بارها اشاره کرده ایم که تمرینات دوره ای با شدت بالا یا تمرینات استقامتی به نحوی که با افزایش 80 تا 85 درصد ضربان قلب همراه باشد، سطح هورمون های وابسته به سلامت مغز را به بالاترین حد ممکن می رساند. انجام این تمرینات باید در 2جلسه 30 دقیقه ای باشد. در ورزش های گروهی مانند فوتبال علاوه بر ویژگی های ورزشی به دلیل ذات اجتماعی خود فواید بیشتری برای مغز خواهند داشت.

کار با وزنه

طبق نتایج تحقیقات دانشمندان برزیلی ثبت شده در ژورنال« علوم پزشکی و ورزش» ، تمرینات قدرتی به مدت 60 دقیقه و 3 بار در هفته به مدت 6 ماه باعث بهبود حافظه کوتاه و بلندمدت می شود. تحقیقات دانشمندان دانشگاه UCLA نیز مشخص کرده است برای بهبود حافظه نیاز به تمرکز بالا موقع کار با وزنه در حرکات مختلف است که باعث ایجاد یک چالش ادراکی در مغز می شود . دقیقا برعکس انجام یک حرکت تکراری و مداوم مثل دویدن.

ورزشهای هوازی

با 40 دقیقه ورزش هوازی به مدت 3 بار در هفته در یک سال ، سایز هیپوکامپوس یک فرد بالغ به اندازه 2 درصد افزایش پیدا می کند. بنابر نتیجه تحقیقات دانشگاه ایلینوی، انجام این مدل ورزش باعث بهبود چشمگیر حافظه می شود. دوچرخه سواری با شدت متوسط ، تند راه رفتن ،نرم دویدن و شنا نمونه هایی عالی از ورزش های هوازی هستند.

دویدن در مسافت های طولانی در تولید عصب های جدید در مغز موثر است. دویدن باعث آزاد شدن ماده ی خاصی در مغز و تولید نورون های جدید می شود و هرچه مسافت دویدن بیشتر باشد ، تعداد نورون های تولید شده بیشتر خواهد بود.

راه رفتن آرام در مدت زمان طولانی نیز موجب تولید این نورون ها در مغز می شود.

ورزش های هوازی

روشهای ساده دیگر برای تقویت حافظه

حفظ کردن شعر، داستان، فرمول، متن فیلم، لغات، یک ترانه، یادگیری یک ترفند و گوش دادن به موسیقی موسیقدانان بزرگ و… می توانند کمک شایانی به تقویت و فعالیت ذهن و حافظه شما کنند.

باغبانی یکی از روشهای ساده و موثر در تمرکز و تقویت حافظه است. برای شروع کار یک یا دو گلدان هم کافی است. به مرور زمان می توانید پرورش سبزیجات مختلف را به کار خود اضافه کنید.

حل جدول ، حل معما و طرح آن ، بازی با کلمات، حل جدول ، شبیه سازی و… به طور کل بازی های دسته جمعی شاد ذهن را به فعالیت وادار می کند.

دوری از مشروبات الکلی :از دست دادن موقت حافظه یکی از عوارض نوشیدن مشروبات الکلی می باشد. البته طبق نظر محققین ، این عوارض می تواند طولانی مدت نیز باشد و روی سلول های مغزی تاثیر بگذارد. تاثیر موقت این مشروبات با میزان نوشیدن آن ارتباط دارد. افزایش میزان مصرف برابر است با کندتر شدن حافظه.

خواندن مطالب مختلف ، نوشتن ، تغییر صدا و تقلی صداهای مختلف ، صحبت کردن به جای کاراکترهای فیلم و کتاب و نوشتن خاطرات روزانه و ... از جمله راه حلهای مناسب برای تقویت حافظه می باشند.

روش تقویت حافظه با طب سنتی و اسلامی

4.6971
این مطلب مفید بود ؟89081
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : بخش بهداشت و سلامت نمناک/ح.ب/ن
1 نظر به ثبت رسیده است
وبگردی