بیماری پاژه استخوان
بیماری پاژه استخوان‏ یک بیماری استخوانی که به تدریج پیشرفت میکند و در بیماری پاژه استخوان بافت های جدید استخوان جایگزین بافت های قدیمی می شود.

بیماری پاژه استخوان و آنچه باید در مورد علائم و عوارض خطرناک این بیماری بدانید

بیماری پاژه استخوان چیست؟

بیماری پاژه تداخل فرایند بازیافت طبیعی بدن است که در آن بافت جدید استخوان به تدریج جایگزین بافت استخوان قدیمی می شود با گذشت زمان، این بیماری می تواند باعث آسیب دیدگی های استخوانی شود ، بیماری پاژه استخوان اغلب در لگن، جمجمه، ستون فقرات و پاها رخ می دهد خطر ابتلا به این بیماری در استخوان با بالا رفتن سن افزایش می یابد. چنانچه در ادامه این بخش از سلامت نمناک گفته شده است اگر هر یک از اعضای خانواده این اختلال را داشته باشند، خطر ابتلای شما نیز افزایش می یابد و عوارض بیماری پاژه استخوان می تواند شامل شکستگی استخوان، کاهش شنوایی و تنگ شدن اعصاب در ناحیه ستون فقرات شما باشد.

بیسفسفونات ها - داروهایی که برای تقویت استخوان های ضعیف شده توسط پوکی استخوان استفاده می شود - درمان اصلی است که در موارد شدید ممکن است جراحی ضروری باشد.

علائم بیماری پاژه استخوان :

اکثر افراد مبتلا به بیماری پاژه هیچ نشانه ای ندارند هنگامی که علائم بروز کنند، شایع ترین شکایت، درد استخوان خواهد بود چون این بیماری باعث می شود که بدن شما استخوان جدید را سریعتر از حد طبیعی تولید کند، بازسازی سریع باعث ایجاد استخوانی می شود که نرم تر و ضعیف تر از استخوان طبیعی است و می تواند منجر به درد استخوان، تغییر شکل و شکستگی استخوان شود. بیماری ممکن است فقط یک یا دو منطقه از بدن شما را تحت تاثیر قرار دهد یا ممکن است گسترده باشد. علائم و نشانه های شما، اگر وجود داشته باشد، به قسمت آسیب دیده بدن بستگی دارد.

بیماری پاژه استخوان در لگن

بیماری پاژه استخوانی در لگن می تواند باعث درد کمر شود.

جمجمه

رشد بیش از حد استخوان در جمجمه ممکن است باعث کم شنوایی یا سردرد شود.

ستون فقرات

اگر ستون فقرات شما آسیب دیده باشد، ریشه های عصبی می توانند فشرده شوند. این اتفاق می تواند درد، سوزش و بی حسی در یک دست یا پا را ایجاد کند.

پا

همانطور که استخوانها ضعیف میشوند، ممکن است آنها را نیز خم کنند - به این دلیل که شما را پا پرانتزی میکند.استخوان های بزرگ و ضعیف در پاهای شما می توانند فشار بیشتری روی مفاصل اطراف ایجاد کنند که ممکن است سبب پوکی استخوان در زانو یا ران شود.

بیماری پاژه استخوان

چه هنگامی باید به پزشک مراجعه کرد:

در صورت داشتن هر یک از این موارد با پزشک خود صحبت کنید:

_وجود درد در استخوان ها و مفاصل

_سوزش و ضعف

_تغییر شکل استخوان

علل بیماری پاژه استخوان

علت بیماری پاژه استخوان ناشناخته است ، دانشمندان معتقدند ترکیبی از عوامل محیطی و ژنتیکی به این بیماری کمک می کنند و به نظر می رسد که چندین ژن به این بیماری مرتبط است. بعضی از دانشمندان معتقدند بیماری پوکی استخوان مربوط به عفونت ویروسی در سلول های استخوانی است، اما این نظریه بحث برانگیز است.

عوامل خطر بیماری پاژه استخوان:

فاکتورهایی که می توانند خطر ابتلا به بیماری پاژه را در استخوان افزایش دهند ،عبارتند از:

سن : افرادی که بیش از 40 سال سن دارند، به احتمال بیشتری برای بیماری پاژه دارند.

رابطه جنسی: مردان بیشتر از زنان متاثر می شوند.

منشاء ملی:بیماری پاژه استخوان در انگلستان، اسکاتلند، اروپای مرکزی و گرجستان بیشتر است و همچنین کشورهایی که مهاجران اروپایی دارند. این بیماری در اسکاندیناوی و آسیا غیر معمول است.

سابقه خانوادگی: اگر یک فرد نزدیک شما مبتلا به بیماری پاژه استخوان است، احتمال بیشتری دارید که مبتلا به این بیماری شوید.

عوارض جانبی بیماری پاژه استخوان

در بیشتر موارد، بیماری پاژه در استخوان به آرامی پیشرفت می کند ، این بیماری می تواند به طور مؤثر در تقریبا همه افراد مدیریت شود. عوارض احتمالی این بیماری شامل:

شکستگی و انحرافات. استخوان های آسیب دیده راحت تر می شکنند.

رگ های خونی اضافی در این استخوان های تغییر شکل یافته و باعث افزایش خونریزی در طول عمل جراحی می شوند.

استخوان های پا می توانند خم شوند و می تواند بر روی پیاده روی تاثیر بگذارد.

آرتروز از عوارض بیماری پاژه استخوان 

استخوان های تغییر شکل یافته می توانند میزان استرس در مفصل های مجاورشان را افزایش دهند، که می تواند سبب پوکی استخوان شود.

نارسایی قلبی از عوارض بیماری پاژه استخوان 

بیماری پاژه گسترده استخوانی ممکن است پمپاژ قلب شما را سخت تر کند و خون رسانی به مناطق آسیب دیده بدن را به مشکل بیاندازد. در افراد مبتلا به بیماری های قلبی، این افزایش حجم کاری قلب می تواند منجر به نارسایی قلبی شود.

نارسایی قلبی

سرطان استخوان یکی از عوارض بیماری پاژه استخوان

سرطان استخوان در کمتر از 1 درصد افراد مبتلا به بیماری پاژه استخوان رخ می دهد.

تشخیص بیماری پاژه استخوان :

در طول معاینه فیزیکی، پزشک شما قسمت هایی از بدن شما را که باعث درد شما می شود، بررسی خواهد کرد. او همچنین می تواند از اشعه ایکس و آزمایش خون استفاده کند که می تواند بیماری پاژه را تشخیص دهد.

آزمایشات تصویربرداری برای تشخیص بیماری پاژه استخوان:

تغییرات استخوانی شایع در بیماری پاژه استخوان می تواند توسط موارد زیر نشان داده شود:

اشعه ایکس ری برای تشخیص بیماری پاژه استخوان:

اولین نشانه بیماری پاژه استخوانی اغلب ناهنجاری هایی است که بر روی اشعه های ایکس به دلایل دیگر نشان داده می شود. تصاویر اشعه ایکس استخوان شما می تواند مناطق جذب استخوان، بزرگ شدن استخوان ها و ناهنجاری هایی را که مشخصه بیماری استخوان پاژه است، مانند لگن استخوان های طولانیمان، را نشان دهد.

اسکن استخوان برای تشخیص بیماری پاژه استخوان:

در اسکن استخوان، مواد رادیواکتیو به بدن شما تزریق می شود ، این مواد به نقاطی در استخوان های شما که بیشتر تحت تاثیر بیماری پوک استخوان هستند، حرکت می کند، به طوری که آنها بر روی تصاویر اسکن مشاهده می شوند.

تشخیص بیماری پاژه استخوان با آزمایشات آزمایشگاهی:

افرادی که مبتلا به بیماری پاژه استخوان هستند، معمولا میزان بالای از آلکالن فسفاتاز در آزمایش خونشان مشخص می شود.

 آزمایش خون

درمان بیماری پاژه استخوان

اگر شما نشانه ها را نداشته باشید، ممکن است به درمان نیاز نداشته باشید با این حال، اگر بیماری فعال است - نشان داده شده با سطح قلیایی فسفاتاز بالا - و در مکان های پر خطر در بدن شما مانند جمجمه یا ستون فقرات شما تاثیر می گذارد، پزشک ممکن است درمان خود را برای جلوگیری از عوارض توصیه کند، حتی اگر شما علائمی نداشته باشید.

داروها برای درمان بیماری پاژه استخوان:

داروهای پوکی استخوان (با بیس فسفونات ها) شایع ترین درمان برای بیماری پاژه استخوان هستند بعضی از بیسفسفوناتها به صورت خوراکی هستند، در حالی که بقیه تزریق میشوند. بیسفسفوناتهای خوراکی به طور کلی تحمل پذیر هستند، اما ممکن است دستگاه گوارش شما را تحریک کنند.

مثالها عبارتند از:

  • آلندرونیت (فوزاماکس)
  • ایباندورانت (بونیوا)
  • پامیدورات (آردیا)
  • ریسدرونات ( آکتونل)

به ندرت، درمان بیسفسفونات با درد شدید عضلانی، مفصلی یا استخوانی مرتبط است، که ممکن است هنگام قطع دارو قطع شود.بیسفسفونات ها همچنین می توانند خطر یک بیماری نادر را ایجاد کنند که در آن استخوان فک از بین می رود و خراب می شود (بافت مردگی بیخونی استخوان فک) که معمولا با بیماری دندانی یا کشیدن دندان همراه است.اگر نمیتوانید بیسفسفونات ها را تحمل کنید، پزشک شما ممکن است کلسیتونین (میاکالسین)، که یک هورمون طبیعی که در تنظیم کالسیوم و متابولیسم استخوان است، را تجویز کند.

کالکیتونین یک دارویی است که به وسیله تزریق یا اسپری بینی به شما تزریق می شود. عوارض جانبی اش ممکن است شامل تهوع، استفراغ، سوزش صورت و سوزش محل تزریق باشد.

 درمان بیماری پاژه استخوان

عمل جراحی برای درمان بیماری پاژه استخوان:

در مواردی نادر، جراحی ممکن است مورد نیاز باشد:

کمک به درمان شکستگی

جایگزینی مفاصل آسیب دیده توسط آرتریت شدید

استخوانهای تغییر شکل یافته را اصلاح کند

فشار را در اعصاب کاهش دهد

بیماری پاژه استخوان اغلب موجب تولید بیش از حد رگ های خونی در استخوان های آسیب دیده می شود و افزایش خطر ابتلا به خونریزی شدید را در طول عمل باعث می شود ؛ اگر شما برای جراحی انتخاب شده اید که شامل استخوان هایی است که تحت تاثیر بیماری پاژه قرار دارند، برنامه ریزی کنید، پزشک ممکن است داروهایی را برای کاهش فعالیت این بیماری تجویز کند که به کاهش میزان خون در طول عمل جراحی کمک می کند.

شیوه زندگی و درمان های خانگی بیماری پاژه استخوان :

برای کاهش خطر ابتلا به عوارض ناشی از بیماری پاژه استخوان، این نکات را امتحان کنید:

جلوگیری از افتادن : بیماری پاژه استخوانی، شما را در معرض خطر بالای شکستگی های استخوانی قرار می دهد. برای جلوگیری از افتادن با پزشک خود صحبت کنید او ممکن است توصیه کند که از یک عصا یا واکر استفاده کنید.

خانه با کف ضد لغزنده و لیز:کفپوش های لغزنده را بردارید، از کف پوش های مات و غیر لیز در حمام خود استفاده کنید، کفپوش های غیرشیمیایی را انتخاب کنید، در کنار راه پله ها نرده نصب کنید و در حمام خود میله بگذارید.

تغذیه خوب : مطمئن شوید که رژیم غذایی شما حاوی مقادیر کافی کلسیم و ویتامین D است که به استخوان ها در جذب کلسیم کمک می کند به خصوص اگر شما بیسفسفونات مصرف می کنید، خیلی مهم است. رژیم غذایی خود را با پزشکتان بررسی کنید و بپرسید که آیا باید از مکمل های ویتامین و کلسیم مصرف کنید یا نه.

ورزش به طور منظم : ورزش منظم برای حفظ تحرک و قدرت استخوان ضروری است. قبل از شروع یک برنامه ورزشی، برای تعیین نوع مناسب آن، مدت زمان و شدت تمرین باید با پزشک خود صحبت کنید.برخی از فعالیت ها ممکن است بر روی استخوان های آسیب دیده شما تأثیر بگذارد.

 درمان پاژه استخوان

آماده شدن برای ویزیت پزشک

اکثر افراد مبتلا به بیماری پاژه استخوانی هیچ نشانه ای ندارند و زمانی که یک آزمایش ایکس یا آزمایش خون برای علت های دیگر می گیرند، نشانه هایی از بیماری پاژه استخوان آنها تشخیص داده می شود در بعضی موارد ممکن است به یک متخصص بیماریهای متابولیک و هورمونی (متخصص غدد درون ریز) یا در اختلالات مفصل و عضلانی (روماتولوژیست) ارجاع داده شوند.

چه چیزی می توانید انجام دهید:

هنگامی که قرار ملاقات با پزشک دارید، بپرسید که آیا پیش از انجام آزمایش، باید کاری را انجام دهید یا خیر، مانند ناشتا بودن.

لیستی از اینها تهیه کنید:

علائم شما، شامل هر گونه علائمی که به قرار ملاقات شما مرتبط نیست.

اطلاعات شخصی کلیدی، از جمله تنش های عمده، تغییرات زندگی اخیر و سابقه پزشکی خانوادگی خود.

تمام داروها، ویتامین ها و یا مکمل های دیگر که شما مصرف می کنید، از جمله سوالات دوزهای مصرفی.

سوالاتی که می توانید از پزشکتان بپرسید:

در صورت امکان، یک عضو از خانواده یا دوست خود را همراه داشته باشید تا اطلاعات را به یاد داشته باشند برای بیماری پاژه استخوان، بعضی از سوالات اساسی برای پرسیدن از پزشک شما عبارتند از:

  • چه چیزی باعث ایجاد علائم من می شود؟!
  • علل احتمالی دیگر برای علائم من چیست؟
  • چه آزمایشاتی نیاز دارم؟
  • وضعیت من احتمالا موقت یا مزمن است؟
  • بهترین شیوه انجام من چیست؟
  • گزینه های اولیه ای که پیشنهاد می کنید چه گزینه هایی هستند؟
  • چگونه می توانم این وضعیت را با سایر شرایط سلامتی ام مدیریت کنم؟
  • آیا محدودیت هایی وجود دارد که باید دنبال کنم؟
  • آیا باید به یک متخصص مراجعه کنم؟

بیماری پاژه استخوان چیست + علائم، عوارض و درمان پاژه استخوان

4.26
این مطلب مفید بود ؟51
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : بخش بهداشت و سلامت نمناک/ح.ب/ن
وبگردی