ویژگی مدارس ژاپن
مدارس کشور ژاپن دارای ویژگی های خاصی هستند و تفاوت های بسیار زیادی با کشورهای دیگر دارند که جالب و تعجب آور است.

زندگی روزمره به عنوان یک دانش آموز در مدارس ژاپن

ژاپن سرزمین شگفتی های گوناگون است و این کشور سومین اقتصاد بزرگ جهان به حساب می ‎اید ، با پایین ترین نرخ جرم و جنایت ، اختراعات نوآورانه ، فرهنگ های مد و سرگرمی ، سنت ها باستانی که در طول قرن ها پایدار بوده است و ترکیب آداب و رسوم غربی و شرقی آن شناخته شده است .

آموزش و پروش در کشور ژاپن از زمان های قدیم مورد توجه قرار گرفت و در اواخر دهه 1800 ، رهبران میجی یک سیستم آموزش و پرورش عمومی تاسیس کردند و به همین ترتیب سطح سواد کشور بسیار افزایش یافت .

حتی در دوره اِدو، بیش از 70% از کل کودکان به مدرسه می ‎رفتند . امروزه 99% از مردم ژاپن می‎ توانند بخوانند و بنویسند و مدرسه هنوز هم به عنوان یک گام مهم در اوایل زندگی دیده می‎ شود.

اگرچه مدارس ژاپنی شباهت هایی با مدارس غربی مانند لباس فرم، امتحانات و .. دارند اما در مدارس ژاپنی جنبه های مختلفی نیز وجود دارد که ممکن است برای بسیاری از بازدید کنندگان این کشورتعجب آور باشد . ژاپن با داشتن سیستم آموزشی مستقل خود، به گونه ای متفاوت جوانان خود را پرورش می‎دهد.

باید بدانید که مدارس ژاپن بسیار متفاوت با آنچه که شما در کودکی خود تجربه کردید ، هستند . در این قسمت از سبک زندگی نمناک ، 10 مورد از تعجب آور ترین جنبه های یک مدرسه دولتی ژاپنی آورده شده است .

10 واقعیت شگفت انگیز در مورد ویژگی مدارس ژاپنی

1. معلمان دانش آموزان را از کلاس اخراج نمی کنند

در همه مدارس و کلاس ها، در هر کشور و فرهنگی، همیشه 2 یا 3 دانش آموز وجود دارند که دارای رفتار ناشایست هستند و این یکی از چالش هایی است که همه معلمان در کار خود با آن رو به رو می ‎شوند .

در بسیاری از کشور ها ، بیرون کردن این مدل دانش ‎آموزان به بیرون از کلاس یک کار کاملا عادی به حساب می ‎آید اما در مدارس ژاپن این کار برخلاف قانون است و در ماده 26 قانون اساسی ژاپن آمده است :" همه مردم حق دارند که از آموزش برابر برخوردار شوند." و به همین دلیل معلمان ژاپنی جرات نمی ‎کنند که دانش آموزان بی انضباط را از کلاس بیرون کنند و در نتیجه معلمان ژاپنی عادت دارند که با این گونه دانش آموزان کنار بی‎آیند .

البته در برخی موارد نادر در صورت بی انضباطی مستمر دانش آموز این اتفاق رخ خواهد داد . ممنوعیت این کار در ژاپن به این دلیل است که اگر دانش آموزان بی انضباط از کلاس اخراج شوند ، از آموختن بخشی از درس خود باز می ‎مانند .

ویژگی مدارس ژاپن

2. همه افراد یک نوع غذا می ‎خورند و غذا توسط دانش آموزان سرو خواهد شد

یک واقعیت جالب در مورد مدارس دولتی ژاپن این است که در آن همه افراد یک وعده غذایی مشابه را می ‎خورند، برخلاف بقیه کشور ها که دانش آموزان در مدارس حق انتخاب نوع غذای خود را دارند و حتی می ‎توانند غذای خانگی با خود به همرا داشته باشند و با این حال در ژاپن دانش آموزان آموزش می ‎بینند که همگی از یک نوع غذای مشخص تغذیه کنند و خوردن غذا را در زمان مشخصی به پایان برسانند و البته در برخی موارد خاص دانش آموزان اجازه دارند تا غذای خانگی با خود به مدرسه بیاورند .

همچنین سرو غذا در مدارس ژاپن به عهده خود دانش آموزان است که با ارائه ماسک های سفید و لباس های مخصوص برای سرو غذا به آن ها صورت می ‎گیرد .

3. دانش آموزان و معلمان در کنار هم در کلاس درس غذا می ‎خورند

همچنین در ادامه نکته قبل، معلمان و دانش آموزان ناهار خود را به صورت گروهی سر کلاس درس میل می ‎کنند و این امر به این دلیل است که به دانش آموزان یاد داده شود کلاس درس نه تنها مکانی برای یادگیری است بلکه می ‎تواند مکانی برای لذت بردن و تفریح در کنار یکدیگر نیز باشد و به طور کلی، در مدارس ژاپن هیچ گونه کافه تریا و یا بوفه ای برای خرید غذای دانش آموزان وجود ندارد ، به جز شمار اندکی از مدارس ابتدایی .

همچنین در هنگام غذا خوردن سر کلاس دانش آموزان باید با همه همکلاسی های خود معاشرت و تعامل کنند نه فقط با برخی از دوستان صمیمی خود .

4. دانش آموزان در پایه تحصیلی خود مردود نمی ‎شوند

در بسیاری از کشور های دیگر، دانش آموزانی که در پایه درسی خود عملکرد خوبی ندارند ، برای بهبود هرچه بیشتر مهارت های خود، پایه تحصیلی خود را مجددا می‎ گذرانند اما در سیستم آموزشی ژاپن همچین چیزی وجود ندارد و دانش آموزان فارغ از نمراتی که در آزمون کسب کردند و عملکردشان همیشه به پایه بعدی می ‎روند .

یک دانش آموز ممکن است در یک امتحان رد شود اما باز هم می ‎تواند از پایه تحصیلی خود فارغ التحصیل شود و به پایه ی بعدی ارتقا یابد و نمرات آزمون آن ها فقط در امتحانات ورودی دبیرستان و دانشگاه مهم است و با این حال، این بدان معنا نیست که دانش آموزان ژاپنی سخت کار نمی‎ کنند ! کودکان درژاپن سخت کارمی ‎کنند تا بتوانند دروس خود را در سن مناسب خودشان بیاموزند .

فرهنگ مدارس ژاپن

5. هیچ سرایداری برای تمیزکاری وجود ندارد و دانش آموزان خود مدرسه را تمیز میکنند

مدارس ژاپنی نیازی به سرایدار ندارند زیرا دانش آموزان، معلمان، مدیران و حتی بالاترین مقامات مدرسه ، همگی در تمیز کردن قسمت های مختلف مدرسه دخالت دارند و هرکسی به وظیفه خود در حفظ و نگهداری مدرسه عمل می ‎کند از طریق این شیوه منحصر به فرد در مدارس ژاپن ، دانش آموزان نه تنها مفهوم پاکیزگی را درک می ‎کنند ، بلکه به عنوان اعضای مسئول جامعه نیز آموزش می‎ بینند . مفهوم سرایدار در مدارس ژاپن برای آن ها کاملا عجیب و غریب است .

6. دانش آموزان و معلمان حتی در تعطیلات مدرسه نیز کار می ‎کنند

معلمان در مدارس کشور ژاپن، به جز تعطیلات ملی، مرخصی دیگری ندارند زیرا آن ها همچنان باید به کار خود در مدرسه ادامه دهند . در این مدارس دانش آموزان عضو باشگاه های مختلف درسی هستند و معمولا این باشگاه ها تحت نظارت خود معلمان است و بنابراین آموزش و فعالیت های دانش آموزان و معلمان در طول تعطیلات نیز ادامه می ‎یابد و علاوه بر این، تکالیف زیادی به دانش آموزان برای دوره تعطیلات آن ها واگذار می ‎شود .

7. استفاده دانش آموزان از کیف و کفش خاص

مدارس ژاپن برای حفظ نظافت مدرسه و جلوگیری از وارد شدن خاک به داخل ساختمان ، دانش آموزان را ملزم به پوشیدن کفش های داخلی جداگانه در داخل ساختمان مدرسه می کنند و علاوه بر این ، در ژاپن از کیف های خاصی که مدرسه برای آن ها در نظر گرفته است استفاده می ‎کنند که روی آن آرم مدرسه حک شده و همچنین بر روی این کیف ها از نوار های شب رنگ نیز استفاده شده است تا از بروز حوادث رانندگی جلوگیری شود زیرا دانش آموزان در ژاپن اکثرا دیر وقت و با دو چرخه به خانه باز می ‎گردند و این ویژگی سبب تمایز دانش آموزان مدرسه از سایر افراد می ‎شود و همچنین بعضی از مدارس ژاپن قوانین دیگری نیز برای دانش آموزان خود دارند ، برای مثال در بعضی مدارس رنگ کردن مو و آرایش غلیظ ممنوع است .

کیف دانش آموزان ژاپنی

8. فعالیت های صبحگاهی و بعد از مدرسه

دانش آموزانی که عضو باشگاه های ورزشی هستند هر روز قبل و بعد از مدرسه فعالیت های باشگاهی دارند که برخی از این فعالیت ها شامل پیاده روی چند کیلومتری در طول روز برای حفظ تناسب اندام دانش آموزان می‎ باشد و به همین خاطر دانش آموزان مدارس ژاپن صبح ها خیلی زود از خواب بیدار می ‏شوند و دیر وقت به خانه باز می ‎گردند تا بتوانند تعهدات مربوط به باشگاه خود را انجام دهند . این فعالیت ها بسیار سخت اند و نیازمند استقامت ، تعهد و عزم راسخ اند .

این فعالیت ها برای دانش آموزان بسیار محبوب اند و آن ها تلاش می ‎کنند تا آنچه را که از آن ها انتظار می ‎رود به خوبی انجام دهند .

9. مدارس ژاپنی دارای فناوری پیشرفته نیستند

ژاپن ممکن است یکی از پیشرفته ترین کشور ها در زمینه علم و فناوری باشد اما در بسیاری از مدارس آن قلم و کاغذ هنوز نسبت به دستگاه های الکترونیکی ارجح تر است اما با این حال، فناوری به آرامی راه خود را در سیستم آموزشی پیدا کرده است تا به بهبود مطالب آموزشی و بهبود امکانات در مدارس ژاپن کمک کند.

گفته شده که همه مدارس ژاپن از جدیدترین و پیشرفته ترین تجهیزات پیشرفته برخوردار نیستند . به خصوص مدارس قدیمی که سال هاست که به روز نشده اند !

کامپیوتر ها و چاپگر ها و دستگاه های دیگر منسوخ شده هنوز در بسیاری از مدارس ژاپن وجود دارند و به جای تهویه هوا، فن های برقی رایج ترین تهویه برای صرفه جویی در مصرف برق هستند و در زمستان ، گرمایش مرکزی بسیار نادر است و در بیشتر موارد از بخاری های نفتی استفاده می ‎شود .

با این حال، همانطور که قبلا گفته شد فناوری به آرامی وارد سیستم آموزشی شده و بسیاری از مدارس قدیمی در ژاپن در حال بازسازی هستند .

10. خوابیدن سر کلاس درس

به دلیل انجام تکالیف در طول تعطیلات ، باشگاه های مختلف در مدرسه و فعالیت های مختلف حتی در آخر هفته، تمیز کردن کل مدرسه، تحصیل در ژاپن به معنای سخت کوشی و عزم و اراده بالایی است . علاوه بر دانش آموزانی که در صبح و بعد از مدرسه در فعالیت های باشگاهی شرکت می‎ کنند .

بیشتر آن ها به مدارس جوکو و یا مدارس دانشگاهی می ‎روند و در آنجا چیز های بیشتری یاد می ‎گیرند مثلا یاد می ‎گیرند که به زبان های دیگر نیزصحبت کنند و به این ترتیب ، این دانش آموزان زمان اندکی برای استراحت کردن و خوابیدن دارند و در نتیجه بسیاری از دانش آموزان نمی‎توانند با خستگی و خواب آلودگی شدید خود مقابله کنند و در کلاس درس به خواب می ‎روند و این امر برای معلمان عادی بوده و آن ها دانش آموزان را در این مورد درک می ‎کنند و شاید تعجب آور باشد ولی در ژاپن کمتر اتفاق می ‎افتد که دانش آموزی بخاطر خوابیدن سر کلاس درس توبیخ شود.

دانستن این موارد در مورد ویژگی های آموزش در مدارس ژاپنی که در نمناک گفتیم به بازدید کنندگان ژاپن کمک می ‎کند تا درک کنند که فرهنگ ژاپنی چگونه در جامعه هماهنگ امروزی شکل گرفته است . ویژگی های منحصر به فرد بیشتری در مدارس ژاپنی وجود دارند که نشان می ‎دهند دانش آموزان ژاپنی با عزم و اراده راسخ ، خود را برای سختی های زندگی آماده می ‎کنند .

خوابیدن دانش آموزان ژاپنی

ویژگی های فرهنگ مدارس در ژاپن

1. مردم و دولت ژاپن به آموزش و پرورش اهمیت فراوانی می دهند و سهم زیادی از تولید ناخالص ملی را صرف دوره های آموزش پیش دبستانی و ابتدایی می کنند.

2. در مدارس ژاپن به انجام کاربه صورت گروهی و تیمی تاکید فراوانی دارند.

3. در مدارس ژاپن به انعطاف فکری و نوپذیری نوسازی اهمیت فراوانی می دهند.

4. نظام آموزشی ژاپن بسیار کارآمد واز کیفیت بالایی برخوردار است.

5. ژاپنی ها در همه زندگی خود و در مدارسشان به پشتکار، صبر و حوصله، انضباط درونی تاکید فراوان دارند.

6. احترام به دیگران ازویژگی های فرهنگ مدارس در ژاپن است.

7. در ژاپن به همکاری دسته جمعی تاکید فراوانی می شود.

8. در مدارس ژاپن انضباط و شوق به کارحرف اول را می زند.

9. ثبات از ویژگی های فرهنگ مدارس در ژاپن می باشد.

10. در مدارس ژاپن یادگیری یکی از مهم ترین اصول است. آنها شادی و لذت را به فرایند یادگیری افزوده اند.

11. مدارس در ژاپن اخلاق کار و تلاش را به دانش آموزان می آموزند.

12. مدارس ژاپن بر جنبه ی کاربردی آموزش تاکید دارند.

13. شیوه آموزش در ژاپن عملگرا می باشد و بر آزمایش و پژوهش تاکید دارد.

14. مدارس در ژاپن سعی می کنند حس اعتماد به نفس را در دانش آموزان بالا ببرند.

15. مدارس ژاپنی ، خلاقیت را در افراد شکوفا می کنند.

16. مشارکت و درگیرکردن بچه ها به صورت عملی یکی از اصول آموزش در ژاپن است.

17. مدارس ژاپنی مسئولیت پذیری را در دانش آموزان پرورش می دهند.

18. مدارس ژاپنی به جای رقابت بین دانش آموزان بر رفاقت آنها تاکید دارند.

19. مدارس ژاپنی بر دوستی و همکاری بین بچه ها تاکید دارند.

20. مدارس ژاپنی تاکید دارند که دانش آموزان باید در نظافت مدرسه همکاری کنند. در مدارس ژاپنی، سرایداری وجود ندارد و پاکیزه نگه داشتن کلاسها، راهروها یا سرویس های بهداشتی، زمین های بازی بر عهده دانش آموزان است.

21. مدارس ژاپنی با خانواده (اولیاء) همکاری بسیار نزدیک دارند.

22. مدارس ژاپن بر دوستی و رفاقت در مدارس تاکید دارند.

23. مدارس ژاپن به خودفرمانی یا خود مدیریتی توجه ویژه ای دارند.

24. مدارس ژاپنی برای همگان فرصت های مساوی ایجاد می کنند.

25. مدارس ژاپنی بایک روش به تمامی کودکان آموزش می دهند.

26. معلمان ژاپنی مربی اند در نقش هادی و راهنما هستند نه مستبد

27. درمدارس ژاپن بازی های آزاد مورد توجه است.

28. مدرسه در ژاپن محل زندگی دانش آموزان است .

29. تفریح و شادی در مدارس ژاپن بسیار ضروری می باشد.

30. محیط آموزشی ژاپن بررشد اجتماعی ، زندگی اجتماعی تاکید ویژه دارد

31. مدارس ژاپنی بچه ها را برای زندگی در جامعه تربیت می کند

32. کلاسها در مدارس ژاپن به گروه های کوچک تقسیم می شود

33. در مدارس ژاپن جایی برای تعارض و دشمنی بین معلم و شاگرد وجود ندارد.

34. دانش آموزان مشارکت فعال در کارهای مدرسه دارند .

35. ژاپنی ها به رهبری جمعی در زمینه مدیریت گرایش دارند

36. هیچ دانش آموزی در ژاپن از مشارکت در فعالیت ها منع نمی شود.

حقایق فوق العاده و ویژگی منحصر به فرد مدارس ژاپن

4.7252
این مطلب مفید بود ؟23913
منبع : بخش سبک زندگی نمناک/ن/ز.ت
برچسب : درس خواندن
وبگردی