خواص چغاله بادام
چغاله بادام یکی از محبوب ترین میوه های فصل بهار است که خوردن آن برای برخی افراد بسیار مفید است و برای برخی هم مضراتی را به دنبال دارد.

فواید و مضرات چغاله بادام برای همه به‌خصوص زنان باردار

چغاله بادام (green almond) به میوه ی کال یا نارس درخت بادام گفته می شود که پوستی سبز رنگ کرک با مزه ترش و مغزی سفید و شیرین دارد. این میوه کال را می توان تنها در اوایل فصل بهار یافت. در مدت زمان کوتاهی به طور سریع وارد مرحله تکامل شده و پوسته سبز بیرونی آن، سفت و سخت و دندان شکن می شود. چغاله متعلق به میوه هلو، زردآلو و بادام است.

در کنار فواید بسیاری که دارد مضراتی نیز با مصرف آن جذب بدن می شود. بسیاری از خانم های باردار ویار چغاله بادام دارند اما ترس از عوارض آن موجب می شود که این سؤال را بپرسند ، آیا در دوران بارداری مصرف چغاله بادام برای خود و جنین ضرر دارد یا خیر؟ در این بخش از بهداشت و سلامت نمناک در مورد فواید و مضرات چغاله بادام بیشتر خواهیم دانست.

ویتامین ها و مواد مغذی چغاله بادام

چغاله بادام سرشار از ویتامین C، ویتامین E، آهن، فسفر، کلسیم، منیزیم، ریبوفلاوین، ال کارنیتین، پروتئین و فیبر است.

برای بهره مندی از این ویتامین ها، از چغاله بادام پخته می توان در تهیه خورش و از نوع خام آن بر روی سالاد استفاده کرد.

در هر 100 گرم چغاله بادام منابع زیر وجود دارد:

  • کالری:573
  • کربوهیدرات: 21.1 گرم
  • پروتئین: 21 گرم
  • چربی: 49.4 گرم
  • فیبر:10 گرم

چغاله بادام

طبع چغاله بادام

چغاله بادام دارای طبع سرد است و به دلیل مناسب بودن مزاج چغاله بادام با فصل بهار، برای اغلب طبع ها، به‌ویژه مزاج های گرم و خشک بسیار مناسب است. این میوه نارس به نحو مطلوبی می تواند موجب کاهش حرارت و گرمی زیاد بدن افراد گرم مزاج شود. چغاله بادام بیشتر برای افراد با طبع گرم مناسب است یا افرادی که مواد غذایی بسیاری که طبع گرم دارند مانند آجیل و شیرینی مصرف کرده اند.

تلفظ سردی، گرمی، تری و خشکی در مزاج با ترشح در اندازه های مختلف هورمونهای تیروئیدی یا هورمون انسولین توصیف شده است. در طب سنتی خوراکیهایی مشخص میتوانند بر افزایش یا کاهش ترشح این هورمونها تاثیر داشته باشند.

برهم خوردن جزئی تعادل این هورمونها در بدن موجب حالاتی میشود که به دنبال سردی یا گرمی تجربه می شوند. مصرف مواد غذایی با طبع گرم می تواند تاثیر خوراکیهای سرد را در بدن خنثی کند.

افراد سرد مزاج چغاله بادام نخورن

چغاله بادام اغلب هضم سنگینی دارد، علاوه بر این باغداران و دلالان با هدف کسب منافع بیشتر، بیش از حد کال و ناررس در اختیار مشتریان قرار می گیرد و افراد در صورت زیاده روی در مصرف آن در اصطلاح عامیانه سردی می کنند و گاه دچار عوارضی از قبیل دل درد، تهوع، اسهال و سردرد می شوند.

بهترین مصلحات، مخصوصا برای افراد سرد مزاج که به خوردن چغاله بادام علاقه دارند انواع خوراکی هایی با طبع گرم همچون پودر زیره، نبات و عسل است که موجب خنثی شدن سردی چغاله بادام می شود.

طبع چغاله بادام

خواص سلامت و درمانی چغاله بادام

حالا که با ارزش غذایی و طبع چغاله بادام آشنا شدید، نوبت به معرفی خواص و فواید این میوه ی خوشمزه و پرطرفدار میرسد که شامل:

سرشار از آنتی اکسیدان

چغاله بادام غنی از آنتی اکسیدان است که می تواند با دفع سموم بدن موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شود. بنابراین برخی از بیماری ها و عفونت را می توان با استفاده از چغاله بادام رفع کرد.

جلوگیری از سرطان معده

چغاله بادام دارای ترکیبات اسیدی است که مانع از آسیب به بافت معده و بروز سرطان می شوند. البته این میوه نوبرانه دارای مقدار کمی ویتامین C است.

جلوگیری از سرطان معده

تقویت لثه و ریشه دندان ها

در قدیم اعتقاد بر این بود که چغاله بادام موجب تقویت لثه و ریشه دندان ها می شود و برای خشکی دهان مفید است.

درمان یبوست مزمن

چغاله بادام سرشار از فیبر است که برای تسهیل عمل هضم و دفع مواد غذایی از دستگاه گوارش بسیار مفید است. فیبر برای درمان یبوست مزمن بسیار ضروری است.

مبارزه با کلسترول بد

تعداد کمی از مواد غذایی مانند چغاله بادام توانایی مبارزه با لیپوپروتئین کم چگالی یا کلسترول بد می باشند و در صورت مصرف منظم از این مغز، می توان به راحتی سطح کلسترول خون را کنترل کرد.

فواید چغاله بادام

کاهش وزن

این نوع بادام با اینکه از خانواده مغزها است اما دارای چربی های سالم است که به شکستن و تجزیه چربی های اضافه و کاهش وزن کمک می کند. کالری های چغاله بادام به گروه کمیابی تعلق دارند که به کاهش وزن و لاغر شدن افراد کمک می کنند.

جلوگیری از گرفتگی عضلات

یکی از فواید مهم چغاله بادام جلوگیری از گرفتگی عضلات است که در صورت عدم افراط و رعایت برخی نکات بهداشتی می توان از آن بهره لازم را برد. این میوه سبز کال و نارس دارای ماده سرشاری به نام کلروفیل است. این ماده به تولید منیزیم در مسیر کانال گوارشی بسیار کمک می کند و از آنجا که منیزیم برای کاهش گرفتگی عضلات نقش بسزایی دارد، خوردن متعادل آن می تواند تا حدی در بهبود گرفتگی عضلات مفید واقع شود.

تامین مواد مغذی بدن

مصرف به اندازه چغاله بادام تمیز و بهداشتی به صورت کمپوت، خورش یا ترشی تا حدودی مواد مغذی بدن را تامین می کند.

مواد مغذی چغاله بادام

حفظ تعادل pH

چغاله بادام یک درمان عالی برای حفظ تعادل pH در بدن است. گاه سیستم کلی بدن به دلیل ترشح مایع اسیدی معده و روده، اسیدی می شود که می تواند منجر به مشکلات شدیدی مانند پوکی استخوان، کمبود انرژی، ضعف سیستم ایمنی، افزایش وزن و غیره شود زیرا سیستم بدن بیشتر به قلیایی بودن تمایل دارد. بادام سبز یک پروتئین قلیایی است که می تواند به قلیایی ماندن بدن کمک کند.

مفید برای سیستم عصبی

چغاله بادام غنی از مواد مغذی مهم است که برای سیستم عصبی بسیار مفید می باشد. ال کارتینین و ریبوفلاوین، دو عنصر اصلی موجود در این نوع بادام هستند که موجب تغذیه مناسب سلول های مغزی و عصبی می شوند. بنابراین افزودن این مغز به برنامه غذایی موجب تقویت عملکرد مغز و سطح ذهنی می شود.

تنظیم سطح قند بدن

بعد از هر وعده غذایی، سطح گلوکوز (قند) در جریان خون افزایش پیدا می کند که برای سلامتی مناسب نمی باشد. بادام سبز با خاصیت افزایش ترشح هورمون انسولین و تنظیم سطح قند به بدن کمک می کند.

مصرف چغاله بادام

پاک سازی پوست

همانطور که ذکر شد چغاله بادام غنی از آنتی اکسیدانهای مفید است. ویتامین E مهم ترین آنتی اکسیدان موجود در چغاله بادام است که با دفع کامل رادیکال های آزاد و مواد سمی انباشته شده به دلیل آلودگی های محیطی می تواند موجب پاک سازی بدن شود، درنتیجه پوست،صاف و تمیز با درخششی طبیعی خواهد شد.

درمان جوش، آکنه و جوش های سرسیاه

چغاله بادام خواص بی نظیری دارد که شامل پاکسازی بدن، تصفیه خون و نیز درمان مشکلات پوستی از جمله آکنه، جوش، جوش های سر سیاه و سایر مشکلات مزمن پوستی می شود.

تغذیه پوست

این میوه سبز رنگ دارای مقدار آلفا-توکوفرول (جز اصلی ویتامین E) می باشد که یک ماده مفید و بسیار مغذی برای سلامت پوست است. مصرف منظم و مداوم چغاله بادام موجب تغذیه سلول های پوست و سلامت آنها می شود.

به تعویق انداختن پیری

ویتامین E یک ماده ضد پیری طبیعی است. بنابراین با استفاده از ویتامین E موجود در چغاله بادام می توان از پیری زودرس پوست و سایر اندام های بدن مانند چین و چروک، خال های سیاه و رنگی و خطوط عمیق روی پوست جلوگیری کرد. در صورت دوست نداشتن طعم چغاله بادام از روغن آن برای ماساژ پوست بدن و صورت استفاده کنید.

مزایای چغاله بادام

از بین بردن لکه های پوستی

اگر چغاله بادام به طور روزانه مصرف شود برای بهبود رنگ پوست و از بین بدن لکه های پوستی بسیار مفید است. چغاله بادام خواص بسیاری برای پوست دارد مانند نرم کردن پوست صورت و بدن و حفظ لطافت آن. آنتی اکسیدان های موجود در چغاله بادام با محافظت از پوست در برابر اشعه های مضر فرابنفش خورشید موجب جوانی و شادابی پوست می شود.

جلوگیری از ریزش مو

اگر مبتلا به عارضه ریزش مو هستید حتما چغاله بادام را در برنامه غذایی خود قرار دهید. جلوگیری از ریزش مو یکی از خواص چغاله بادام برای سلامت موها است. این میوه نارس سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان هایی است که موجب تقویت ریشه موها و جلوگیری از ریزش موها می شود.

کمک به رشد سریع موها

علاوه بر جلوگیری از ریزش مو، یکی دیگر از خواص چغاله بادام کمک به رشد سریع موها است. چغاله بادام از پروتئین، ویتامین E، روی و دیگر مواد مغذی ، غنی است و این مواد در رشد سریع موها تاثیر بسیاری دارند. برای داشتن موهای بلند و ضخیم ، چغاله بادام مصرف کنید.

درخشش و زیبایی موها

اگر احساس می کنید که موهای شما کدر و بد رنگ شده است از چغاله بادام یا روغن چغاله بادام استفاده کنید. پروتئین های موجود در چغاله بادام باعث افزایش جریان خون در پوست سر می شوند که در نهایت منجر به تحریک رشد موها و نیز درخشش و براق شدن آنها می انجامد.

درخشش و زیبایی موها

خواص چغاله بادام در دوران بارداری

جغاله بادام برای خانم های باردار نیز فوایدی دارد که شامل:

درمان کم خونی

چغاله بادام سرشار از آهن است که برای درمان کم خونی در دوران بارداری و رفع خستگی زنان باردار مفید می باشد.

رشد مغز جنین

ریبوفلاوین موجود در چغاله بادام برای رشد مغز جنین مفید است.

بهبود رشد عضلات و استخوان های جنین

چغاله بادام دارای مقادیر بالای کلسیم است که برای بهبود رشد عضلات و استخوان های جنین ضروری است. همچنین کلسیم موجب کاهش خطر ابتلا به پره اکلامپسی در دوران بارداری می شود.

درمان یبوست در زنان باردار

فیبر زیاد چغاله بادام برای پیشگیری و درمان یبوست در زنان باردار بسیار مفید است.

جلوگیری از لخته شدن خون

چغاله بادام حاوی فسفر است که می تواند از لخته شدن خون در دوران بارداری جلوگیری کند.

چغاله بادام

عوارض مصرف چغاله در بارداری

نکته ی مهمی که در ادامه ی این بخش از سلامت نمناک لازم دانستیم عنوان کنیم در مورد عوارض مصرف چغاله بادام در دوران بارداری است، خانمهای بارداری که ویار چغاله بادام دارند باید در خوردن آن احتیاط کنند زیرا مصرف بیش از اندازه چغاله بادام ، مشکلات گوارشی مانند نفخ و اسهال در خانمهای باردار ایجاد می کند که بیش از هر زمان دیگری خطرناک است. همچنین در این دوران ، مصرف نمک را نیز باید کنترل کنند تا دچار فشار خون نشوند.

مصرف چاغاله در دوران شیردهی

مادرانی که فرزند شیرخوار دارند نباید مواد غذایی نفاخ مانند چغاله بادام را مصرف کنند زیرا عوام نفاخ در این گونه مواد غذایی از طریق دستگاه گوارش جذب می شود و از طریق خون وارد شیر مادر می شود ، بنابراین کودک پس از خوردن شیرمادر دچار نفخ و دل درد می شود که با توجه به حساسیت این دوره از مراحل رشد برای کودک خطرناک می باشد.

دوران شیردهی

عوارض و مضرات مصرف چغاله بادام

پس از معرفی خواص چغاله بادام، نوبت به عنوان مضرات چغاله میرسد که شامل:

بروز بیماری های گوارشی

شستشوی غیر صحیح فروشندگان دوره گرد با آب جوی یا چاه می تواند عامل بروز بیماری های گوارشی مانند حصبه شود. این بیماری نوعی عفونت باکتریایی است که قابل انتقال از طریق مصرف آب یا غذای آلوده به انسان می باشد. بیماری حصبه در کودکان و افراد بالای 60 سال رایج تر است. عوارض بیماری حصبه شامل خونریزی دستگاه گوارش، کاهش شدید آب و املاح بدن ، سوراخ شدن روده ها، هپاتیت و عفونت استخوان ها می باشد.

فواید و مضرات خوردن چغاله بادام برای بدن و بارداری

4.8128
این مطلب مفید بود ؟1235
منبع : بخش بهداشت و سلامت نمناک/ح.ب/ن
وبگردی