علت درد قفسه سینه
درد قفسه سینه حتما به علت ناراحتی های قلبی نیست بلکه می تواند به خاطر بیماری های کیسه صفرا ، ریه و یا معده باشد.

 علت شایع درد قفسه سینه و روش های تشخیص آن

چه چیزی باعث درد قفسه سینه من می شود؟ اولین چیزی که ممکن است به آن فکر کنید حمله قلبی است ، قطعاً درد قفسه سینه چیزی نیست که نادیده گرفته شود اما باید بدانید که دلایل ممکن بسیاری دارد.

در حقیقت، بیش از یک چهارم مردم درد قفسه سینه ای را تجربه می کنند که مربوط به قلب نیست ؛ چنانچه در مطلب "اینبار درد قفسه سینه نشانه بیماری قلبی نیست!"در بخش قبلی سلامت نمناک توضیحاتی ارائه شد درد قفسه سینه هم چنین ممکن است با مشکلات ریه ها، مری، ماهیچه ها، دنده ها و یا اعصاب ایجاد شود. برخی از این شرایط جدی و خطرناک هستند اما بقیه نیستند.

اگر درد سینه غیر قابل توضیحی دارید، تنها راه برای تایید دلیل آن مراجعه به پزشک است ، ممکن است درد قفسه سینه را در گردن تا قسمت فوقانی شکم خود احساس کنید بسته به علت آن، درد قفسه سینه ممکن است شامل این موارد است:

_تیز

_کم

_سوزان

_تیر کشیدن

_سیخ زدن

_احساس تنگی یا فشرده شدن

درد قفسه سینه

تمام دلایل و علل درد قفسه سینه

در اینجا برخی از علل شایع دردهای قفسه سینه وجود دارد.

مشکلات قلبی:

بیماری عروق کرونری، یا CAD:انسداد مجاری خونی قلب که جریان خون و اکسیژن را به خود ماهیچه کاهش می دهد. این می تواند باعث کمبود جریان خون و اکسیژن شود که باعث دردی به نام آنژین می شود. این نشانه ای از بیماری قلبی است اما به طور معمول باعث آسیب دائمی به قلب نمی شود.

با این حال، نشانه ای است که ممکن است در آینده دچار حمله قلبی شوید. درد سینه ممکن است به بازو، شانه، فک، یا کمر شما سرایت کند.آنژین می تواند با ورزش، هیجان، یا پریشانی عاطفی تحریک شود و با آرامش خاطر بهتر شود.

انفارکتوس میوکارد (حمله قلبی):کاهش در جریان خون از طریق رگ های خونی است که باعث مرگ سلول های ماهیچه ای قلب می شود. هر چند شبیه سکته قلبی آنژین است، اما حمله قلبی یک درد شدید و خرد کننده ای دارد که معمولاً در مرکز یا سمت چپ سینه وجود دارد و با استراحت خوب نمی شود.

عرق، حالت تهوع، تنگی نفس یا ضعف شدید ممکن است با درد همراه باشند.

ناراحتی قلبی

میوکاردیت:

علاوه بر درد قفسه سینه، این التهاب ماهیچه قلب ممکن است باعث تب، خستگی، ضربان قلب سریع و تنفس بدبو شود. اگرچه هیچ انسدادی وجود ندارد، اما علائم میوکاردیت می توانند شبیه به یک حمله قلبی باشند.

پریکاردیت:

التهاب و یا عفونت کیسه ای است که قلب را احاطه کرده است. این امر می تواند باعث ایجاد دردهایی مانند آنژین شود. اما اغلب باعث درد شدید و مداوم در امتداد گردن و ماهیچه شانه می شود. گاهی اوقات وقتی نفس می کشید، غذا می خورید و یا روی پشت خود دراز می کشید، بدتر می شود.

پریکاردیت

کاردیومیوپاتی هیپرتروفی:

این بیماری ژنتیکی باعث می شود که ماهیچه قلب به طور غیر طبیعی بزرگ شود. گاهی اوقات منجر به مشکلات ناشی از جریان خون از قلب می شود. درد قفسه سینه و تنگی نفس اغلب با ورزش پدید می آیند.

در طول زمان ممکن است نارسایی قلب زمانی رخ دهد که ماهیچه آن بسیار ضخیم شوند.این باعث می شود قلب برای پمپ کردن خون سخت تر کار کند.در کنار درد قفسه سینه، این نوع بیماری ممکن است موجب گیجی، سبک سری، غش و دیگر علایم شود.

پرولاپس دریچه میترال:

پرولاپس دریچه میترال مشکلی است که در آن یک دریچه در قلب به درستی بسته نمی شود. علائم مختلفی با این مشکل وجود دارد، از جمله درد قفسه سینه، تپش قلب و سرگیجه.

جدا شدن عروق کرونری:

عوامل مختلفی می توانند موجب این مشکل نادر اما مرگبار شوند که منجر به رشد پارگی در شریان کرونری می شود. این بیماری می تواند باعث ایجاد درد شدید و ناگهانی با احساس پارگی که تا گردن، کمرو یا شکم می رود، همراه باشد.

احساس پارگی سینه

مشکلات ریوی:

مشکلات ریوی می توانند باعث انواع مختلفی از دردهای سینه شوند.اینها دلایل مشترک درد سینه هستند:

پلیریت:

هم چنین به عنوان پلوریستی هم شناخته می شود، این وضعیت، التهاب و یا سوزش آستر ریه و سینه است. وقتی نفس می کشید، سرفه یا عطسه می کنید به احتمال زیاد درد شدیدی احساس می کنید.

شایع ترین علت دردهای قفسه سینه، عفونت های باکتریایی یا ویروسی، آمبولیسم ریوی و پنوموتوراکس است.سایر علل کم تر رایج شامل آرتریت روماتوئید, لوپوس و سرطان است.

ذات الریه یا آبسه ریه:

این عفونت های ریوی می توانند باعث ورم سینه و دیگر انواع دردهای قفسه سینه از جمله درد قفسه سینه شوند. ذات الریه باعث تب, لرز, سرفه و چرک در دستگاه تنفسی می شود.

درد ریه

آمبولی ریوی:

زمانی که یک لخته خون از طریق جریان خون و لژهای ریه ها عبور می کند, می تواند باعث انسداد حاد, تنفس مشکل و ضربان قلب سریع شود. هم چنین ممکن است باعث تب و شوک نیز شود. آمبولی ریوی به دنبال ایجاد ترومبوز وریدی عمقی و یا پس از چند روز پس از جراحی و یا به عنوان یکی از عوارض سرطان بیشتر است.

پنوموتوراکس:

پنوموتوراکس که اغلب براثر آسیب به قفسه سینه ایجاد می شود, زمانی اتفاق می افتد که بخشی از ریه آسیب دیده, هوا را به داخل حفره قفسه سینه رها میکند.

فشار خون ریوی:

با درد قفسه سینه که شبیه آنژین سینه است, این فشار خون شدید غیرطبیعی در شریان های ریوی, سمت راست قلب را بسیار سخت می کند.

آسم:

تنگی نفس, خس خس سینه, سرفه و گاهی درد قفسه سینه, بیماری التهابی مجاری هوایی است.

علائم آسم

مشکلات گوارشی از علت های درد قفسه سینه 

مشکلات گوارشی هم می توانند باعث درد قفسه سینه شوند و شامل:

بیماری ریفلاکس معده به مری (gerd):

رفلاکس نیز زمانی رخ می دهد که محتویات معده به گلو بروند.

این ممکن است باعث وجود طعم ترش در دهان و سوزش قفسه سینه یا گلو شود که به سوزش معده معروف است. فاکتورهایی که ممکن است منجر به برگشت اسید شوند، شامل چاقی, سیگار کشیدن, بارداری و غذاهای تند یا چرب هستند.

درد قلب و سوزش معده از برگشت اسید تا حدودی شبیه به این است که قلب و مری در نزدیکی یکدیگر قرار دارند و شبکه عصبی دارند.

درد رفلاکس معده

اختلالات انقباضی مری:

انقباضات عضلانی ناهماهنگ (اسپاسم) و انقباضات شدید مشکلاتی در مری هستند که می تواند باعث درد قفسه سینه شود.

افزایش حساسیت مری:

این اتفاق زمانی رخ می دهد که مری در مواجهه با کوچک ترین تغییر در فشار یا مواجهه با اسید بسیار دردناک می شود. علت این حساسیت ناشناخته است.

پارگی مری:

درد شدید قفسه سینه در پی استفراغ یا روشی که مری می تواند نشانه پارگی مری باشد.

پارگی مری

زخم های پپتیک:

ناراحتی مبهمی که تکرار می شود ممکن است نتیجه این زخم های دردناک در آستر معده و یا قسمت اول روده کوچک باشد.در افرادی که سیگار می کشند, الکل زیادی می نوشند, و یا داروهایی مانند آسپیرین و یا ضد درد را مصرف می کنند, این دردها اغلب زمانی بهتر می شود که غذا بخورید یا آنتی اسید مصرف کنید.

فتق هیاتال:

این مشکل رایج وقتی رخ می دهد که قسمت فوقانی شکم پس از خوردن به قفسه سینه پایینی هل داده می شود. اغلب منجر به علایم ریفلاکس, شامل سوزش معده و یا درد قفسه سینه می شود.وقتی دراز بکشید, درد شدیدتر می شود.

پانکراتیت:

اگر در پایین قفسه سینه تان درد دارید که اغلب زمانی که دراز می کشید و زمانی که به جلو خم میشوید, بدتر می شود، ممکن است که پانکراتیت داشته باشید.

مشکلات کیسه صفرا:

بعد از خوردن یک غذای چرب, آیا در ناحیه راست سینه و یا قسمت فوقانی شکمتان احساس پری یا درد دارید؟ اگر این طور است, درد قفسه سینه شما ممکن است به خاطر مشکل کیسه صفرا باشد.

بیماری کیسه صفرا

درد قفسه سینه:مشکلات استخوانی, ماهیچه ای و یا اعصاب:

گاهی اوقات درد قفسه سینه ممکن است ناشی از استفاده بیش از حد و یا صدمه به ناحیه قفسه سینه از ضربه یا تصادف باشد.هم چنین ویروس ها می توانند باعث درد در ناحیه قفسه سینه شوند.

مشکلات دنده ای:

درد ناشی از شکستگی دنده می تواند با تنفس عمیق و یا سرفه بدتر شود. اغلب به یک ناحیه محدود می شود و هنگام فشار دادن احساس درد پدید می آید. ناحیه ای که دنده ها به استخوان سینه می پیوندند ممکن است ملتهب شوند.

کشیدگی ماهیچه ای:

حتی سرفه بسیار سخت هم می تواند ماهیچه ها و تاندون ها بین دنده ها را مجروح کرده و موجب درد قفسه سینه شود. این درد همچنان ادامه دارد و این کار با فعالیت شدید می شود.

علل بالقوه دیگر درد قفسه سینه:

دلیل های بالقوه دیگر درد سینه، اضطراب و حملات پانیک است.برخی علایم مرتبط می توانند شامل گیجی، احساس تنگی نفس، تپش قلب و مور مور شدن و لرزش باشند.

استرس و سرگیجه

چه زمانی برای درد قفسه سینه باید به پزشک مراجعه کرد؟

زمانی که شک دارید، به پزشک خود درباره هر نوع دردی که دارید توضیح دهید.

**اگر این علائم را همراه با درد سینه دارید، به اورژانش زنگ بزنید:

  • احساس ناگهانی فشار، فشردگی، تنگی، یا خرد شدن زیر استخوان سینه.
  • درد قفسه سینه که به فک، دست چپ و یا عقب کشیده می شود.
  • درد شدید سینه و ناگهانی، به خصوص بعد از عدم فعالیت به مدت طولانی.
  • گیجی، سرگیجه، ضربان قلب سریع و یا تنفس سریع یا تعریق شدید.
  • فشار خون کم و یا ضربان قلب بسیار کم.

**اگر این علائم را دارید با پزشک خود تماس بگیرید:

  • تب، لرز، یا سرفه کردن خلط زرد - سبز
  • مشکل در بلعیدن
  • درد قفسه سینه شدید که از بین نمی رود

درد شدید قفسه سینه

تشخیص درد قفسه سینه:

درد قفسه سینه همیشه نشانه حمله قلبی نیست اما تست هایی انجام خواهند شد. آن ها همچنین ممکن است ریه را هم چک کنند.

تست های فوری:

برخی از اولین آزمایش های تشخیص علت درد قفسه ی سینه همانطور که در سلامت نمناک خواهید خواند ممکن است شامل موارد زیر باشد:

الکتروکاردیوگرام (ECG):

این تست فعالیت الکتریکی قلب شما را از طریق الکترودهای متصل به پوست شما ثبت می کند.

تشخیص علت درد سینه

تست های خون:

پزشک ممکن است برای بررسی سطوح افزایش یافته پروتیین یا آنزیم های خاصی که معمولاً در ماهیچه قلب یافت می شوند، آزمایش خون را تجویز کنند.

اشعه ایکس قفسه سینه:

یک تست اشعه ایکس از قفسه سینه به پزشکان اجازه می دهد تا مشکلات ریه های شما و اندازه و شکل قلب و رگ های خونی اصلی را بررسی کنند.همچنین تست اشعه ایکس می تواند مشکلات ریوی را از قبیل ذات الریه و یا ریه خراب را نشان دهد.

توموگرافی کامپیوتری (CT اسکن):

CT اسکن می تواند یک لخته خونی را در ریه (آمبولی ریوی) تشخیص دهد و یا اطمینان حاصل کنند که دچار شکستگی آئورت نشده اید.

تست پی گیری:

بسته به نتایج حاصل شده از این آزمایش های اولیه، ممکن است نیاز به تست های پی گیری داشته باشید، که می تواند شامل موارد زیر باشد:

اکوکاردیوگرام:

اکوکاردیوگرام از امواج صوتی برای تولید تصویر ویدئویی از قلب استفاده می کند.

توموگرافی کامپیوتری (CT اسکن):

انواع مختلف CT اسکن را می توان برای چک کردن عروق قلب خود برای انسداد استفاده کرد.آنژیوگرافی CT کرونری هم می تواند با رنگ دادن برای چک کردن قلب و شریان های ریوی برای انسداد و مشکلات دیگر انجام شود.

تست های استرس:

این اندازه گیری نشان می دهدکه چگونه قلب و رگ های خونی شما به تقلا واکنش می دهند، که می تواند نشان دهد که آیا درد سینه شما مربوط به قلب است یا خیر. انواع مختلفی از آزمایش های استرسی وجود دارد.

کاتتریزاسیون کرونری (آنژیوگرام):

این تست به پزشکان کمک می کند که شریان های منفرد به قلبی را تشخیص دهند که ممکن است باریک یا مسدود شده باشند.یک رنگ مایع به رگ های قلب از طریق لوله بلند و نازک (کاتتر) تزریق می شود.وقتی رنگ به رگ ها می رود، آن ها در پرتو ایکس و ویدیو قابل رویت می شوند. 

25 علت شایع درد قفسه سینه و روش های تشخیص آن

4.4300
این مطلب مفید بود ؟26139
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : webmd / بخش بهداشت و سلامت نمناک /ن /آ
برچسب : درد سینه
وبگردی