رمز یکبار مصرف
“رمز دوم یکبار مصرف” یکی از جدیدترین طرح هایی است که تا دی ماه سال جاری (98) اجرایی خواهد شد. در این گزارش از نمناک با تمام نکات مربوطه آشنا خواهید شد.

نکات مهم در مورد رمز یکبار مصرف

 یکی از پر حاشیه ترین جرائم سایبری که سالانه برنامه های متعددی برای آن ساخته می شود تا به عموم مردم اطلاع رسانی شود، فیشینگ یا کلاه برداری مالی می باشد که می تواند از روش های مختلفی شکل گیرد. اما چطور ممکن است؟!! یکی از هشدارهایی که پلیس فتا به افرادی که بطور معمول همیشه برای خرید وسایل مختلف به صورت اینترنتی اقدام می کنند، این است که بعد از وارد شدن به صفحه خرید، ابتدا باید از معتبر بودن سایت مدنظر، اطمینان کافی را بدست بیاورند و سپس آدرس صفحه خرید را مشاهده کنند!

درگاه پرداخت

آدرس صفحه ای که وارد شده اید باید در بالا سمت چپ، آیکون قفل سیاهی داشته باشد که نشان دهنده Https بودن یا دارا بودن گواهینامه ssl آن می باشد که شرکت ارائه دهنده اینترنت یا در اصل شرکتی که از اینترنت آن استفاده می کنید نمی تواند اقدامات مختلف شما را در حین انجام مشاهده کند. با این حال تنها شرکت ارائه دهنده شما نمی تواند اقدامات مختلف شما را مشاهده کند و اما مالک صفحه جعلی می تواند تمام اطلاعات شما را ثبت کند و در نهایت شما را فیشینگ خواهد کرد!

رمز یکبار مصرف

توجه داشته باشید، اگر شما قصد دارید که از سایت های فرعی و نامعتبر خرید اینترنتی کنید، ابتدا شماره اشتباهی کارت را به همراه cvv2 اشتباه و... را وارد کنید و سپس بر روی پرداخت کلیک کنید. سایت های این چنینی به هیچ درگاه پرداختی متصل نیستند و در صورت دروغین بودن، به شما پیام پرداخت موفقیت آمیز را خواهد داد که نشان دهنده جعلی بودن سایت مدنظر می باشد.

اما چاره چیست؟! توصیه ای که برای شما عزیزان داریم، این است که حتما و حتما از سایت های معتبر فروشگاهی در سطح کشور خریدهای اینترنتی خود را انجام دهید و در غیر اینصورت به هیچ وجه از سایت هایی هیچ نماد اعتمادی ندارند، خرید نکنید. همچنین برای اطلاع از نکات خرید اینترنتی بر روی این لینک از نمناک کلیک کنید.

رمز یکبار مصرف چیست؟

خب! تا این قسمت کمی با اتفاقاتی که ممکن است برای هر یک از ما رخ دهد آشنا شده اید. اما رمز یکبار مصرف چرا؟ کاربرد رمز یکبار مصرف چیست؟! رمز یکبار مصرف یکی از جدیدترین و مطرح ترین طرح هایی است که قرار بر این می باشد که تا دی ماه سال جاری یعنی سال 98 در تمامی بانک های کشور مجهز به این سامانه شوند. با استفاده از رمز یکبار مصرف شما می توانید با خیالی راحت اقدام به خرید اینترنتی کنید. اما چطور؟! 

فرآیند دریافت رمز دوم یکبار مصرف بدین گونه است که شما باید قبل از خرید اینترنتی، به نزدیک ترین شعبه بانکی که در آن حساب بانکی دارید، احراز هویت کنید و سپس به صورت پیامکی یا با استفاده از برنامه کاربردی که توسط مجموعه بانک مدنظر طراحی شده است، اقدام به درخواست رمز یکبار مصرف خواهید کرد که در طی چند ثانیه رمز را دریافت خواهید کرد و سپس می توانید رمز دوم یکبار مصرف دریافتی را وارد درگاه خرید کنید.

رمز یکبار مصرف

اما اینبار نسبت به دفعات قبلی بسیار متفاوت است! رمز یکبار مصرف یا رمز پویا که از طریق مختلف به خدمت شما خواهد رسید، فقط و فقط 60 ثانیه قابل کاربرد می باشد. با استفاده از این روش دیگر هیچ فرد سودجویی نمی تواند از کارت بانکی شما سودجویی کند و در اصل زمانی برای این اقدام نخواهد داشت. بنابراین تا چند مدت آینده ممکن است از خودتان سوال بپرسید:«چرا رمز دوم کارتم کار نمیکنه؟» و توصیه ای که ما برای شما داریم این است فورا اقدام به احراز هویت در بانک کنید و برنامه های مربوطه را دانلود و نصب کنید تا با چند کلیک رمز دوم یکبار مصرف خود را دریافت کنید.

نکته : عبارت OTP که مخفف one time password است، به معنای رمزی می باشد که تنها یکبار می توان از آن استفاده کرد که بی شک برای مقابله از فیشینگ مناسب ترین شیوه ممکن می باشد.

انواع رمز یکبار مصرف

رمز اول یکبار مصرف

تا این قسمت از نمناک با رمز یکبار مصرف و کاربردهای آن آشنا شده اید. اما رمز یکبار مصرف دارای دو نوع مختلف می باشد که شاید ذهن هر یک از ما به خود مشغول کرده باشد. در ادامه با تفاوت رمز یکبار مصرف اول و دوم آشنا خواهید شد؛

رمز اول یکبار مصرف چیست؟

رمز اول یکبار مصرف به رمزی اطلاق می شود که باید از آن برای استفاده از خدمات بانکی اعم از اعلام موجودی کارت، تلفن بانک، اینترنت بانک، همراه بانک، صورت حساب و... استفاده کنید.

رمز دوم یکبار مصرف چیست؟

رمز دوم یکبار مصرف که به رمز اطلاق می شود که برای خریدهای اینترنتی از فروشگاه ها، خرید اینترنتی شارژ، پرداخت اینترنتی قبوض و... که نیاز به رمز دوم دارند، استفاده کنید که برای فعال کردن این قابلیت باید به نزدیک ترین شعبه بانک مدنظر مراجعه کنید و درخواست فعال کردن این قابلیت را دهید.

چگونه رمز یکبار مصرف خود را فعال کنیم؟

رمز یکبار مصرف

 برای دریافت رمز دوم یکبار مصرف، در اکثر بانک ها باید ابتدا بصورت حضوری به همراه شناسنامه و کارت ملی در بانک مدنظر حضور پیدا کنید و بعد از رسیدن نوبت در بانک، درخواست فرم رمز یکبار مصرف کنید که مجموعه نمناک در تلاش است شما عزیزان را در این راستا همراهی کند و تمام روش های ممکن برای درخواست رمز یکبار مصرف را در بانک های مختلف آشنا سازد. با کلیک بر روی هر یک از موارد زیر، بصفحه مربوطه در نمناک منتقل خواهید شد. همراه ما باشید.

هر آنچه که باید در مورد رمز دوم یکبار مصرف ( رمز پویا ) بدانید

4.335
این مطلب مفید بود ؟305
منبع : بخش تکنولوژی نمناک/ف.ن
برچسب : رمز پویا
وبگردی