رژیم ضد سرطان
رژیم غذایی تاثیر بسیاری در پیشگیری از انواع سرطان ها دارد. برای جلوگیری از سرطان میتوانید از مواد غذایی ضد سرطان مانند روغن زیتون ، زردچوبه و ماهی استفاده کنید.

رژیم غذایی سالم برای جلوگیری از انواع سرطان

پیروی از رژیمی ضد سرطان برای پیشگیری از خطر ابتلا به آن مهم است . به عنوان مثال ، خوردن حداقل وعده میوه و سبزیجات در روز به علاوه غذایی سالم و مناسب به پیشگیری از سرطان کمک بزرگی خواهد کرد.

اگر چه در انتخاب غذاهایی تحت عنوان {غذای ضد سرطان} تضمینی وجود ندارد اما انتخاب مواد غذایی مناسب می تواند به کاهش خطر ابتلا به آن کمک کند . برای پیشگیری از خطر ابتلا به سرطان در این قسمت از رژیم و تغذیه نمناک دستورالعمل هایی را برایتان ارائه خواهیم کرد.

جلوگیری از انواع سرطان با مواد طبیعی

1. مقدار زیادی میوه و سبزیجات مصرف کنید :

میوه ها و سبزیجات سرشار از مواد مغذی و ویتامین ها هستند که تصور می شود می توانند خطر ابتلا به برخی سرطان ها را کاهش دهد. همچنین مصرف غذای گیاهی باعث احساس سیری شده و فرصت را به مصرف محصولات قندی نخواهد داد.

پیروی از رژیم مدیترانه ای برای پیشگیری از سرطان رژیمی مناسب می باشد زیرا بر مصرف غذاهای گیاهی مانند میوه و سبزیجات ، غلات سبوس دار، حبوبات و آجیل تمرکز دارد.

2. چای سبز :

چای سبز یک آنتی اکسیدان قدرتمند است که می تواند در پیشگیری از سرطان کبد، پستان، لوزالمعده، ریه ،مری و پوست موثر واقع شود . محققان همچنین گزارش می دهند که وجود یک ماده شیمیایی غیرسمی در چای سبز به نام اپی گالوکاتچین سه گالات علیه اوروکیناز (آنزیمی که برای رشد سرطان مهم است) عمل می کند . یک فنجان چای سبز حاوی 100-200 میلی گرم ازاین ماده ضد سرطان است.

چای سبز

3. گوجه فرنگی :

براساس تحقیقات وجود آنتی اکسیدان لیکوپن در گوجه فرنگی به همراه بتاکاروتن ، آلفاکاروتن و ویتامین E می تواند در پیشگیری از برخی سرطان ها مانند سرطان پروستات در مردان و ریه به خوبی عمل کند . گوجه فرنگی پخته خواص بسیاری دارد زیرا به این روش لیکوپن آزاد و در دسترس بدن قرار می گیرد.

4. روغن زیتون :

در کشورهای مدیترانه ای از روغن زیتون برای پخت و پز و تهیه سالاد استفاده می شود و ممکن است یک ماده غذایی ضد سرطان محسوب شود و برخی بررسی ها نشان می دهد که میزان سرطان پستان در کشورهای مدیترانه ای بسیار کمتر از سایر کشور ها می باشد.

5. انگور:

انگور قرمز سرشار از آنتی اکسیدانی بنام رسوراترول است و می تواند با سرطان مبارزه کند . این ماده در آب انگور قرمز فراوان بوده و رشد سلول های سرطانی را محدود می کند.

6. سیر و پیاز :

براساس تحقیقات انجام شده ، سیر و پیاز با تشکیل نیتروسامین ها می تواند بدن را در مقابل سرطان روده بزرگ ، کبد ،سینه و معده حفظ کند. در واقع هرچه سیر و پیاز تند تر باشد ترکیبات شیمیایی فعال گوگردی فراوانی دارد که می تواند از بروز سرطان پیشگیری کند . به همین دلیل مصرف روزانه یک حبه سیر توصیه می شود.

سیر و پیاز

7. ماهی :

ماهی های چرب مانند سالمون و ماهی تن حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند که با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات در ارتباط است . چنانچه به دنبال جایگزینی برای ماهی هستید مصرف دانه کتان نیز توصیه می شود.

8. انواع توت ها :

توت ها حاوی آنتی اکسیدان هایی هستند که با متوقف کردن رادیکال های آزاد با سلول های سرطانی مبارزه می کنند . ترکیبات موجود در توت همچنین رشد و گسترش سلول های سرطانی را متوقف خواهد کرد . پس بلوبری ، تمشک و توت فرنگی را در رژیم روزانه خود بگنجانید.

9. سبزیجات صلیبی :

سبزیجات صلیبی از قبیل بروکلی، کلم پیچ و گل کلم در مقابله با سرطان عالی هستند . محققان دریافتند که اجزای موجود دراین سبزیجات می تواند بدن شما را از رادیکال های آزادی که به DNA سلولها آسیب می رساند محافظت کند . این سبزیجات همچنین می تواند رشد تومور ها را آهسته و در حقیقت آن ها را ازبین ببرد.

10. زردچوبه :

زردچوبه ادویه ای نارنجی رنگ و متعلق به هندوستان است . این ادویه حاوی ماده ای به نام کورکومین است که در کاهش خطر سرطان مفید واقع می شود.

کورکومین سلول های سرطانی را مهار و به کوچک شدن آن ها کمک می کند.

زردچوبه

11. غلات کامل :

غلات سبوس دار حاوی مقادیر زیادی فیبر و آنتی اکسیدان هستند که احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می دهند . مصرف غلات خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را نیز کاهش خواهد داد . جو دوسر ، برنج قهوه ای و نان گندم سبوس دار و پاستا نمونه های از این غلات سبوس دار هستند.

12. سبزیجات دارای برگ سبز :

سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج و کاهو منبع خوبی از آنتی اکسیدان هایی چون بتاکاروتن و لوتئین هستند . مواد شیمیایی موجود در این سبزیجات با سرطان مبارزه کرده و رشد برخی سلول های سرطانی را محدود می کند.

13. لوبیا :

لوبیا ها به ویژه لوبیا چیتی و لوبیا قرمز منابع بسیار خوب و غنی از آنتی اکسیدان هستند و باید در رژیم ضد سرطان گنجانده شوند . لوبیا ها همچنین حاوی فیبر هستند که خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش خواهند داد.

رژیم غذایی کامل برای جلوگیری از انواع سرطان

4.715
این مطلب مفید بود ؟141
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : بخش ورزش و تناسب اندام نمناک/ن/ز.ت
وبگردی