خواص گیاه منداب
گیاه منداب یکی از بهترین گیاهان ضد سرطان به شمار میرود، این گیاه به تقویت بینایی و استخوان ها کمک میکند و برای زنان باردار فواید زیادی دارد.

خواص ، فواید و مزایای منداب و اثرات جانبی آن

گیاه منداب میزبان مزایای بهداشتی است. منداب خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد، بینایی را بهبود می بخشد و شما را به استخوان های سالم می رساند. دیگر موارد مهم استفاده از منداب شامل تقویت مغز، بهبود عملکرد متابولیک، کمک به جذب مواد معدنی در بدن و تقویت سیستم ایمنی بدن و خواص و فوایددیگری است که به همراه عوارض استفاده از این گیاه در این بخش از سلامت نمناک خواهیم گفت.

گیاه منداب چیست؟

منداب یک گیاه سبز برگ است که نزدیک به تربچه، گل کلم می باشد ؛ منداب اساسا یک برگ کوچک تند است که برخی آن ها را تلخ مزه میدانند، در حالی که برای دیگران دارای طعم فلفل دلمه ای دارد. با ترکیب سبزیجات دیگر، می توان در سالاد از آن استفاده کرد. منداب در نقاط مختلف جهان با اسم های متفاوت شناخته می شود. بعضی از آنها موشک باغی، روکو، روکت و کولوروت هستند ، با رشد به ارتفاع 20 تا 100 سانتی متر، می توان به راحتی منداب را با گل های سفید شناخت. این گیاه در مقیاس بزرگ برای اهداف تجاری رشد یافته است، اما گونه های وحشی گیاهی در مناطق مختلف جهان یافت می شود. منداب عمدتا در آمریکا، اروپا و شمال آفریقا مصرف می شود.

ارزش تغذیه ای منداب:

منداب دارای ارزش تغذیه ای بسیار بالایی است و مصرف مطلوب این سبزی بدن و ذهن سالم به شما عرضه می کند. شامل سطوح بالای اسید فولیک و ضد اکسیدان ها مانند ویتامین A، ویتامین K و ویتامین C می باشد و به شما در مبارزه با رادیکال های آزاد در بدن کمک می کند. علاوه بر همه اینها، آن را غنی از کاروتنوئید و همچنین حاوی مواد معدنی مهم مانند پتاسیم، منگنز، کلسیم و غیره می دانند. این مواد معدنی برای بدن شما مناسب است و به شما کمک می کند یک زندگی سالم داشته باشید. منداب کم کالری و غنی از مواد مغذی است.

مزایای سلامتی و خواص و فواید گیاه منداب:

_گیاه منداب محافظ قلب:

آنتی اکسیدان ها، واکنش های آنزیمی را در سلول های ما تنظیم می کنند و همچنین به تخریب رادیکال های آزاد در بدن ما کمک می کنند که مضر هستند و می توانند باعث بیماری شوند. منداب حاوی مقدار قابل توجهی از آنتی اکسیدان ها است . علاوه بر این، ضد اکسیدان ها بدن شما را از بیماری های مختلف مانند سرماخوردگی و حتی حفاظت از سیستم خود در مقابل سرطان، پیری زودرس و بیماری های قلبی محافظت می کند.

 بهترین گیاه ضد سرطان

 بهترین گیاه ضد سرطان

در طی سه دهه گذشته مشاهده شد که مصرف مقدار قابل توجهی از سبزیجات کریستالی مانند منداب، می تواند خطر ابتلا به سرطان ریه و سرطان روده بزرگ را کاهش دهد.
طعم تلخ سبزیجات کریستالی به دلیل ترکیبات گوگرد (sulforaphane) است. اما این ترکیبات هستند که خواص ضد سرطانی را به منداب می دهند. محققان تلاش می کنند تا اثرات مفیدی از منداب را در مبارزه با ملانوم، مری، پروستات و سرطان پانکراس پیدا کنند. محققان دریافتند که منداب می تواند آنزیم هیستون دیازتیلاز را مهار کند که در پیشرفت سرطان دخیل است.
 
 گیاه منداب ضد سرطان

_حفاظت از چشم با گیاه منداب:

منداب حاوی مقادیر زیادی ویتامین A ضد اکسید کننده است. این برای چشم شما بسیار مفید است. حتی سلامت استخوان ها و دندان های شما را بهبود می بخشد. ویتامین A از سطح قرنیه چشم محافظت می کند و بنابراین برای بینایی ضروری است.

_گیاه منداب مفید برای استخوانها:

منداب حاوی ویتامین K است، که برای استخوان های قوی و سالم ضروری است و شروع پوکی استخوان را تاخیر می اندازد. ویتامین K ،کاتالیز کننده فعالیت استئوتروپیک در سلول است که بدان معنی است که باعث تشکیل استخوان می شود. با شروع بیماری های خاص مانند آلزایمر، ویتامین K به کاهش سرعت تخریب مسیر عصبی کمک می کند.
منداب، که منبع خوبی از ویتامین K است، می تواند در برابر این بیماری ها محافظت کند.
 
 نام دیگر گیاه منداب

_سیستم ایمنی را تقویت می کند:

منداب ،حاوی یک میزبان از ویتامین ها و مواد معدنی است که مطمئنا سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کند و از انواع بیماری ها محافظت می کند. علاوه بر خواص تقویت کننده ایمنی مختلف، منداب حاوی مس است که به ایجاد گلبول های سفید کمک می کند. گلبول های سفید خون ،عامل اصلی دفاعی بدن شما هستند و شما را در برابر بسیاری از عوامل ایجاد کننده بیماری محافظت می کنند. علاوه بر این، منداب حاوی ویتامین C است که یکی از بهترین گزینه های دفاع برای بدن شما است، زیرا آن را علیه رادیکال های آزاد از بدن، دفع می کند.

-گیاه مفید برای زنان باردار:

منداب حاوی فولات است، که موجب کاهش وقوع نقص های ذهنی نوزادان تازه متولد شده می شود. فولات ها در ابتدا بدن را برای تولید سلول های جدید کمک می کنند و از این رو برای محافظت از هر گونه ناهنجاری در کودکان تازه متولد شده کمک میکند. بنابراین منداب انتخاب خوبی برای مادران است.

_افزایش سوخت و ساز بدن با گیاه منداب:

یکی از مزایای مهم سلامت منداب این است که به افزایش سوخت و ساز بدن کمک می کند. منداب دارای ویتامین B است که به فرآیند متابولیسم بدن کمک می کند.
هشت ویتامین B به فعالیت های سلولی مختلف مانند تولید انرژی، سنتز چربی، تولید گلبول های قرمز و همچنین بسیاری دیگر از پروسه های حیاتی برای سلول و سلامت متابولیک کمک می کنند.

_کمک به مبارزه با دیابت با این گیاه:

منداب شامل یک ضد اکسیدان به نام اسید آلفا لیپوئیک است که ثابت کرده، که به کاهش سطح گلوکز، افزایش حساسیت به انسولین و جلوگیری از تغییرات ناشی از استرس اکسیداتیو در بیماران مبتلا به دیابت، کمک میکند.
همچنین به کاهش نوروپاتی محیطی و اتونوم در دیابت هم کمک می کند ، بنابراین خوب است که منداب را در رژیم غذایی افراد دیابتی قرار دهیم.
 
گیاه دارویی منداب

_به جذب مواد معدنی کمک می کند:

منداب، در جذب مواد معدنی بدن به ما کمک می کند این ،به این دلیل است که در مقایسه با سایر سبزیجات دارای مقدار بسیار کمی از اگزالات است. اگزلات ،از جذب مواد معدنی در سیستم بدن جلوگیری می کند. بنابراین منداب، با محتوای پایین اگزالات آن، به جذب مواد معدنی ضروری مانند مس و آهن کمک می کند که برای سلامت شما مفید است.

_گیاه منداب عملکرد ورزشی را افزایش می دهد:

منداب غنی از نیترات است که به بهبود اکسیژن عضله در طول ورزش کمک می کند. مصرف منظم رژیم غذایی نیترات باعث تحمل ورزش در طول تمرینات استقامتی می شود. بنابراین منداب می تواند به افراد مبتلا به بیماری های قلبی عروقی، تنفسی یا متابولیکی کمک کند.

_ خواص منداب برای کاهش وزن:

مصرف منظم منداب در کاهش وزن نیز موثر است ، منداب ،کم کالری و غنی از ویتامین یا مواد مغذی است و در نتیجه بدون نیاز به وزن بدن شما تغذیه لازم را به بدن می دهد.

_عوارض جانبی و آلرژی منداب:

گرچه مصرف منداب در مقادیر بهینه ممکن است دارای چندین اثر مفید باشد، اما مصرف بیش از حد آن می تواند به سلامت شما آسیب برساند.
بعضی از عوارض جانبی کوتاه مدت آن، عبارتند از ؛ گرفتگی شکمی و ناراحتی.
این اثرات بد ناشی از وجود سولفورفان در منداب است.
برای افرادی که دارای اختلالات خونی خاص هستند یا افرادی که داروهای خونی را مصرف می کنند، خطرناک است.
منداب، حاوی ویتامین K است که می تواند باعث ایجاد لخته های خون در هنگام واکنش با بعضی از رقیق کننده های خون شود. منداب حاوی نیترات و ذخیره سازی نادرست است،که می تواند باعث ایجاد باکتری هایی شود که نیترات را به نیتریت تبدیل می کنند ،که برای سلامتی شما مضر است.
 
فواید گیاه منداب

_پرورش گیاه منداب:

منداب به طور معمول بر روی زمین خشک رشد می کند، این گیاه قرن ها در منطقه مدیترانه مصرف شده است ، از قرن 1 بعد از میلاد، سالاد منداب نیز در مناطق ایتالیا و خاورمیانه به طور گسترده ای مصرف می شده است.
مردم بسیاری از قرن ها، مزایای دانه های روغنی و برگ های خام را می دانستند و آن ها را برای مزایای تغذیه خود می خوردند. دانه ها به طور سنتی به عنوان روغن های طعم دهنده استفاده می شده است و در داروهای سنتی در مدیترانه، ترکیه، لبنان و سوریه استفاده گسترده ای دارند.
این یک درمان ناباروری طبیعی بوده است و برای بهبود مشکلات پوست و هضم نیز مورد استفاده قرار می گرفته است.
منداب حتی در کتاب مقدس و در متون مذهبی یهودی ذکر شده است.
این گیاه نیاز به یک نور خورشید کامل و خاک حاصلخیز، برای شکوفایی نیاز دارد. هنگامی که خاک خشک شود، نیاز به آب کافی برای رشد دارد.

خواص و فواید باورنکردنی گیاه منداب برای درمان + روش پرورش منداب

4.796
این مطلب مفید بود ؟915
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : بخش بهداشت و سلامت نمناک / ن /ک
وبگردی