درمان کم کاری تیروئید
“کم کاری تیروئید” در بین بیماری های غدد درون ریز شایع ترین بیماری پس از دیابت می باشد که در مراحل اولیه قابل تشخیص نیست و در صورت پیشرفت می تواند تعادل طبیعی بدن را به هم بریزد.

مفهوم کم کاری تیروئید از علل تا علائم و درمان های طبیعی

کم کاری تیروئید (Hypothyroidism)، یکی از رایج ترین مشکلات تیروئیدی و نوعی بیماری بسیار رایج در خانم ها می باشد. ضعیف بودن غده تیروئید، باعث تولید ناکافی هورمون های تیروئید می شود و این بیماری بروز می یابد. علل دیگر کم کاری تیروئید، بیماری هشیموتوز(Hashimoto's thyroiditis)، التهاب غده تیروئید، درمان تیروئید، پرتودرمانی در گردن، کمبود ید، بیماری های هیپوفیز ، هیپوتالاموس، عمل جراحی تیروئید ( برداشتن تمام یا بخش بزرگی از تیروئید شما می تواند باعث کاهش تولید هورمون شود) ومصرف برخی داروها می باشد. برای درمان کم کاری تیروئید مراجعه به پزشک و مصرف داروهای تجویزی توسط پزشک الزامی است، برای کاهش و رفع عوارض کم کاری تیروئید، پیشگیری و درمان آن روش های درمان خانگی و طبیعیکه در این بخش از بهداشت و سلامت نمناک آورده ایم، کمک کننده می باشد.

علائم کم کاری تیروئید

علائم کم کاری تیروئید به راحتی قابل تشخیص از شرایط و بیماری های دیگر نیست، بنابراین تشخیص درست این مسئله بسیار مهم است. برخی از علائم که نشان دهنده فعالیت پایین و کم غده تیروئید هستند، عبارتند از:

  • آلرژی (به عنوان مثال خارش چشم ها، جوش و لک، کهیر )
  • تپش قلب
  • مشکل معده
  • هضم یا یبوست
  • سینه درد
  • حالت تهوع
  • میل کم جنسی
  • خارش پوست
  • مشکلات پوستی (مانند خال و چین و چروک)
  • درد عضلانی
  • درد مفاصل ( مانند کمر درد و پا درد)
  • مریضی روحی و احساسی
  • خشکی و شکنندگی مو
  • تمرکز ضعیف
  • افزایش وزن یا کاهش سخت وزن
  • ناخن های شکننده و شکسته شده
  • تورم و تیرگی زیر چشم ها، صورت و دست ها و پاها
  • مشکلات قاعدگی ( مثل خونریزی شدید و خیلی کم).

علائم کم کاری تیروئید

20 درمان طبیعی و خانگی کم کاری تیروئید بدون دارو

اگر در معرض کم کاری تیروئید هستید، این درمان های خانگی که در بخش سلامت نمناک خواهیم گفت را امتحان کنید:

1. روغن نارگیل برای افزایش عملکرد تیروئید

روغن نارگیل، دارای اسیدهای چرب مفید است و موجب افزایش عملکرد تیروئید و تحریک متابولیسم و افزایش سطح انرژی می شود. برای استفاده از فواید روغن نارگیل به جای استفاده از روغن های دیگر در غذاهایتان از روغن نارگیل در پخت و پز خود استفاده کنید. هر روز صبح در صبحانه یک لیوان شیر را با 2 قاشق غذاخوری روغن نارگیل مخلوط کنید و هر روز صبح در صبحانه از این نوشیدنی استفاده نمایید.

روغن نارگیل

2. جلبک دریایی (کلپ) برای درمان کم کاری تیروئید

جلبک دریایی (کلپ)، یک گیاه دریایی قهوه ای غنی از ید و دیگر مواد معدنی است. جلبک دریایی در درجه اول برای درمان کم کاری تیروئید مفید است که به دلیل کمبود ید ایجاد می شود. می توانید از مکمل های جلبک دریایی نیز استفاده کنید. در صورتی که کمبود ید دارید، می توانید از مکمل های ید برای کمک به عملکرد طبیعی غده تیروئید خود مصرف کنید. نکته:اگر از مشکلات تیروئیدی خودایمنی رنج می برید، نباید از این دارو استفاده کنید.

3. سرکه سیب برای درمان کم کاری تیروئید

سرکه سیب، یکی دیگر از درمان های مفید برای کم کاری تیروئید است. سرکه سیب سبب بهبود تعادل قلیایی، افزایش متابولیسم، سم زدایی و تنظیم هورمون ها و کاهش وزن میشود. برای استفاده از خواص سرکه سیب هر روز به یک لیوان آب گرم 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب اضافه کنید و مقدار کمی عسل را با آن مخلوط کنید و این ترکیب را هر روز بنوشید.

سرکه سیب

4. روغن ماهی برای افزایش هورمون تیروئید

روغن ماهی درمانی مفید برای افزایش تولید هورمون تیروئیدی و حفظ عملکرد تیروئید است. به جز استفاده از روغن ماهی می توانید از مکمل های روغن ماهی نیز استفاده کنید.

نکته:در صورت مصرف داروهای رقیق کننده خون، قبل از مصرف روغن ماهی، حتما باید با پزشک خود مشورت کنید.

5. نقش ویتامین ها در تیروئید

یکی از علل بروز مشکلات تیروئیدی کمبود ویتامین D است که همواره با بیماری های خودایمنی متعدد نیز مرتبط می باشد. برای تامین ویتامین دی مورد نظر بدنتان روزانه صبح به مدت حداقل 15 دقیقه آفتاب بگیرید. همچنین باید ویتامین A، ویتامین B2، ویتامین B3، ویتامین B6، ویتامین C و ویتامین B12 را مصرف کنید.

آفتاب گرفتن

6. سم زدایی

سم زدایی بدن به درمان مشکلات تیروئیدی کمک می کند. برای از بین بردن آهن های مضر از اندام ها و سلول های خود زردچوبه، شیر خارخاسک، گشنیز و کلرلا را ترکیب نمایید و از این ترکیب برای پاکسازی بدن استفاده کنید.

7. مکمل های آمینه اسیدی برای تولید هورمون تیروئید

برای تولید هورمون تیروئید از مکمل های آمینه اسید که سبب تولید هورمونهای تیروئید در بدن می شود، استفاده کنید. پس هر روز صبح و عصر با شکم خالی، ال-تیروزین (tyrosine) مصرف کنید.

مکمل آمینه اسیدی

8. رژیم غذایی مغذی مناسب برای غده تیروئید

افراد دچار کم کاری تیروئید بهتر است از یک رژیم غذایی ساده و مفید پیروی کنند. برای عملکرد مطلوب غده تیروئید، در رژیم غذایی روزانه خود غذاهای سرشار از اسیدهای چرب امگا 3، مانند ماهی کاد، سالمون و ماهی والنوت; روغن ماهی، کلرلا، خزه و جلبک دریایی را بگنجانید.

افرا دچار کم کاری تیروئید بهتر است از غذاهای غنی از سلنیوم، مانند؛ ماهی سالمون، آجیل برزیلی، گوشت گاو، تخمه های آفتابگردان، پیاز و قارچ و غذاهای سرشار از چربی های سالم مثل شیر نارگیل، گوشت گاو علفی، آووکادو، چیا و دانه های شاهدانه استفاده نمایند.

9.درمان کم کاری تیروئید با پالم لیمو

این گیاه برای کسانی که از کم کاری تیروئید رنج می برند مفید است؛ لیمو، کمک می کند تا کم کاری غده تیروئید نرمال و معمولی عمل کند و تولید هورمون های تیروئید را افزایش دهد.

استفاده از لیمو

10. جینسینگ برای درمان کم کاری تیروئید

این ،یک گیاه شگفت انگیز برای افرادی است که از کم کاری تیروئید رنج می برند. این گیاه سبب متعادل شدن سطح هورمون ها در بدن و کمک به عملکرد طبیعی غده تیوس و غدد فوق کلیه می شود. دو بار در روز (قبل از صبحانه و قبل از ناهار) 100-200 میلی گرم از عصاره جینسینگ سیبری استفاده کنید.

11.تولید هورمون تیروئید با گیلاس زمستانی (آشوغاندا)

آشوغاندا دارای خواص آنتی اکسیدانی است، که باعث تولید مناسب هورمون های تیروئید می شود و برای عملکرد مناسب غده تیروئید مفید است.

تولید هورمون تیروئید

12. گزنه

این گیاه، غنی از ید است چای گزنه را 2-3 بار در روز مصرف کنید همچنین، می توانید از روغن گزنه برای ماساژ در ناحیه گردن خود استفاده کنید.

13. افزایش تولید هورمون تیروئید با تخم (بذر)کتان

تخم کتان، غنی از اسیدهای چرب امگا 3 می باشد که برای سلامتی تیروئید بسیار مهم هستند. مصرف تخم کتان، می تواند تولید هورمون های تیروئید را افزایش دهد.

تخم بذر کتان

14. کمک گردو سیاه به عملکرد بهتر غده تیروئید

گردو سیاه یکی دیگر از گیاهان شگفت انگیز غنی از ید است که به سلامت و عملکرد بهتر غده تیروئید کمک می کند.

15. شیرین بیان برای تیروئید کم کار

افرادی که از کم کاری تیروئید رنج می برند، تولید کورتیزول (هورمونی که با استرس مبارزه می کند) در آنها کاهش می یابد. برای بهبود این وضعیت از چای شیرین بیان استفاده کنید، برای استفاده از چای شیرین بیان، ریشه های شیرین بیان را در آب جوش بریزیدو چند دقیقه اجازه دهید بماند سپس آن را فشار دهید تا صاف شود و سپس آن را بنوشید.

شیرین بیان

16. جلبک بلدر رک برای کم کاری تیروئید

جلبک بلدر رک یک درمان ضروری برای تعدادی از مشکلات سلامتی است، از جمله کم کاری تیروئید، زیرا غنی از ید است. این جلبک حاوی مواد ضروری برای کمک به کاهش اندازه و سایز غده تیروئید و بازگرداندن عملکرد طبیعی غده تیروئید است. برای بهبود عملکرد تیروئید 200 میلی گرم مکمل جلبک بلدر رک مصرف کنید.

17. درمان کم کاری تیروئید با روغن گل پامچال

این روغن، به بهبود مشکلات مرتبط با کم کاری تیروئیدی کمک می کند و همچنین باعث عملکرد سالم غده تیروئید می شود، اگر کم کاری تیروئید دارید، یک قاشق غذا خوری روغن گل پامچال به صورت روزانه مصرف کنید. برای افزایش خاصیت، می توانید روزانه یک قاشق غذاخوری از روغن گل پامچال و روغن تخم کتان استفاده کنید.

روغن گل پامچال

18. گیاه گوگول برای درمان تیروئید کم کار

گوگول از درخت هندی ادامس رزین، به نام کامیفورا موکول به دست می آید. این درخت دارای ترکیبات فعال، به نام گوگولسترون است که در درمان کم کاری تیروئید مفید است و عملکرد طبیعی تیروئید را تحریک می کند. گوگول، دارای خواص ضد چاقی، ضد التهابی است و باعث کاهش کلسترول می شود و می توان آن را به صورت مکمل نیز مصرف کرد.

نکته:اگر از قرص های بتا بلوکر، قرص های ضد بارداری و داروهای دیگر استفاده می کنید، قبل از استفاده از این روش درمانی، با پزشک خود مشورت کنید.

19. کاکتوس ویتکس آگنوس و کوهاش سیاه

گیاهانی مانند کاکتوس ویتکس آگنوس و کوهاش سیاه می توانند سطح استروژن را حفظ کنند و باعث افزایش عملکرد تیروئید شوند. قبل از استفاده از کاکتوس ویتکس آگنوس و کوهاش سیاه میزان استروژن خود را اندازه گیری کنید، تا مطمئن شوید که علت واقعی کم کاری تیروئید شما، استروژن است.

برای کاهش علائم کم کاری تیرئید می توانید از مکمل های طبیعی استروژن نیز استفاده نمایید.

کوهاش سیاه

20. روغن اسطوخودوس برای تیروئیدهای کم کار

برای از بین بردن تشویش، کم پشتی مو، اضطراب و بی خوابی که از علائم کم کاری تیروئید هستند، از روغن اسطوخودوس استفاده نمایید.مقداری روغن اسطوخودوس را روی بالشتان مالیده یا این که آن را در شامپویی بریزید و به سرتان بمالید.

21 . روغن گیاهی فرانکنشتاین

برای کاهش علائم کم کاری تیروئید، از روغن گیاهی فرانکنشتاین استفاده نمایید. استفاده از این روغن گیاهی باعث آرامش روح و روان ، شل شدن عضلاتتان و ایجاد احساس شادابی و سرزندگی در شما شده و تشویش، خشم و اضطرابتان را از بین می برد.

22. نسخه ای عالی و معجونی طبیعی برای درمان کم کاری تیروئید

با این نسخه عالی معرفی شده در بخش سلامت نمناک می توانید به درمان کم کاری تیروئید کمک کنید. برای تهیه این نسخه به 40 عدد گردوی تازه و سبز، یک شیشه عسل خام ارگانیک و یک شیشه درب دار مناسب نیاز دارید.

برای آماده سازی این معجون گردوها را بشویید و با کمک یک سوزن تمیز سوراخ های پراکنده ای را در سطح گردوها ایجاد کرده و سپس آن ها را از وسط جدا کنید، حالا گردوهای جدا شده را داخل شیشه بریزید و روی آن ها عسل ریخته و سپس شیشه را به مدت 40 روز زیر نور مستقیم آفتاب قرار دهید. بعد از گذشت 40 روز نسخه ی درمان کم کاری تیروئید آماده است. این نسخه ی عالی طبیعی را چند قاشق به صورت ناشتا مصرف کنید و فراموش نکنید که دوز استفاده از آن نباید زیاد باشد.

کم کاری تیروئید

بایدها :

برای بهبود جریان خون تمرینات و ورزش منظمی را انجام دهید.

از تمرینات ریلکس کننده استفاده کنید تا استرس شما را کاهش دهد،همچنین می توانید یوگا را در برنامه روزانه خود جا دهید.

یک رژیم غذایی متعادل و سالم داشته باشید.

به طور منظم ،سطح هورمون های خود را چک کنید.

غده تیروئید خود را هر روز به طور منظم ماساژ دهید. به آرامی بالا و پایین و اطراف نای و حلق خود را ماساژ دهید.

رژیم غذایی بدون گلوتن و بدون غلات داشته باشید.

فقط از محصولات لبنی که از شیر بز، گاو و یا شیر گوسفند، بدست می آیند استفاده کنید.

غذاهای دریایی مصرف کنید، غذاهای غنی از روی (گوشت گاو، مرغ، آجیل، اسفناج و ماهی تن)، پنیر کم چرب، سس سویا، شیر گاو، تخم مرغ، ماست کم چرب، بستنی کم چرب، جلبک دریایی، ماهی آب شور و صدف.

هر زمان که در دندانپزشکی رادیوگرافی انجام می دهید، حتما از پزشک،یقه تیروئید بخواهید.

نبایدها:

از مصرف مواد غذایی که باعث کاهش عملکرد تیروئید می شوند، مانند غذاهای تصفیه شده، چربی های اشباع شده، قند، آرد سفید، بادام، کلم، گل کلم (هر سبزی که در خانواده بروکلی قرار دارد که بیش از دو بار در هفته نباید مصرف شود)، ارزن، گلابی، شلغم، ذرت، خردل، آجیل کاج، هلو، کلم، سویا، روغن کلزا، بادام زمینی، اسفناج، خردل و لوبیا خودداری کنید.

از مصرف بیش از حد غذاهای فرآوری شده، خودداری کنید و مصرف شکر، محصولات لبنی، کافئین و شیرین کننده های مصنوعی را محدود کنید.

از بطری های پلاستیکی استفاده نکنید، زیرا حاوی بیسفنول a هستند، که می توانند روی تیروئید تأثیر بگذارند و سیستم غدد درون ریز را مختل کنند.

از مصرف تمام منابع فلورایدی، مانند؛ نوشیدنی های غیر الکلی و آب چشمه ها اجتناب کنید.

از یک خمیر دندان بدون فلوراید استفاده کنید.

برای پخت و پز، از وسایل آشپزی غیر چوبی استفاده کنید.

کم کاری تیروئید و درمان آن با 20 نسخه گیاهی خانگی

4.61266
این مطلب مفید بود ؟1166100
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : بخش بهداشت و سلامت نمناک/ح.ب /ن
برچسب : تیروئید
1 نظر به ثبت رسیده است
وبگردی