فست فود
“فست فود” یکی از غذاهای لذیذ است که طرفداران زیادی پیدا کرده با این حال عوارض مخرب و خطرناکی را نیز روی مغز انسان میگذارد.

رابطه نگران کننده بین مصرف فست فودها و مشکلات مغزی

می دانید که خوردن مقدار زیادی فست فود، می تواند باعث افزایش وزن شود، چرا که آنها حاوی کالری، قند و چربی زیادی هستند اما فست فود می تواند تاثیرات منفی بر سلامت مغز نیز ،داشته باشد کمبود مواد مغذی در فست فودها و همچنین وجود مواد نامناسب و ناسالم، موجب کاهش سلامت مغز می شود اما این تنها عوارض مصرف فست فودها روی مغز نیست ؛ در ادامه این بخش از سلامت نمناک به جزئیات مهم تری در این مورد خواهیم پرداخت.
فست فود و مغز

عوارض فست فود روی مغز 

عوارض و خطرات فست فودها روی سلامت مغز

مصرف فست فود و مشکلات مغزی
طبق مقاله ای که در سال 2010 منتشر شده، رژیم غذایی ثابت بر روی فست فودها باعث می شود که مواد مغذی خاصی که مغز به آنها نیاز دارد را نداشته باشد، که مغز را با کمبود ویتامین ها و مواد معدنی را که به آنها نیاز دارد، تنها می گذارد به عنوان مثال، اسیدهای چرب امگا 3، که در غذاهایی مانند ماهی، گردو و روغن زیتون وجود دارد، برای حفظ مغز در بهترین وضیتش ضروری است.
همزمان، در این مقاله توضیح می دهد که خوردن مقدار زیادی غذاهای حاوی چربی ترانس دار، که در بسیاری از غذاهای سریع یافت می شود، می تواند در کشتن و از بین بردن نورون ها مداخله کند که می تواند تاثیر منفی بر سلامت مغز داشته باشد، زیرا جوری به نورون ها آسیب میزند که ،دیگر قادر به انجام کارشان نیستند.
 
 اختلالات سلامت روان
یک رژیم ناسالم بر روی انتقال دهنده های عصبی ای که مسئول خوشحالی و احساس رفاه هستند، تاثیر میگذارند به گفته گری اٍل ونک، استاد روانشناسی و علوم اعصاب وب سایت روانشناسی امروز ، مصرف خیلی کمی از تریپتوفان اسید آمینه، برای مثال، می تواند احساس افسردگی و خشم را افزایش دهد. یک رژیمی که حاوی مقداری کمی اسیدهای چرب امگا 3 است، خطر اختلال بیش فعالی کمبود توجه، اختلال دوقطبی، اسکیزوفرنی را افزایش می دهد.
 
توانایی شناختی

 مغز انسان حاوی سیناپس هایی است، که دارای مسئولیت بخشی از یادگیری و حافظه هستند خوردن کالری زیاد، می تواند بر توانایی مغز در تولید سیناپس های سالم و طبیعی، تأثیر منفی بگذارد که این خود میتواند موجب اثرات منفی بر شناخت شود. این نگرانی ای در مورد فست فودها است، زیرا بسیاری از گزینه ها مانند:پیتزا، برگرها، سیب زمینی سرخ شده، چیپس ذرت ها، نوشابه و میلک شیک ها، حاوی کالری زیادی هستند ؛ معمولا خوردن وعده هایی با کالری بالا ،می توانند توانایی یادگیری و حافظه را مختل کنند.

مغزتان را سالم نگه دارید

 مصرف گاه به گاه فست فودها ،باعث مشکلی در مغز نمی شوند، اما مصرف زیاد و مرتب از آنها در رژیم غذایی، باعث مشکل می شود برای یک چیز، خوردن غذاهایی با قند بالا مانند میلک شیک ها، اعتیاد آور اند و خیلی زود می خواهید، خوراکی مشابه آن و شیرین را دوباره و دوباره بخورید همچنین ممکن است یک برگر و سیب زمینی سرخ کرده ،به همراه شیک خود سفارش دهید.

به جای تکیه بر فست فودها، رژیم غذایی خود را با میوه ها، سبزیجات و دانه های کامل پر کنید، که همه آنها مواد مغذی مورد نیاز مغز را برای سلامتتان فراهم می کنند. مصرف اسیدهای چرب امگا 3 ،خود را با خوردن ماهی در یک یا دو بار در هفته، خوردن گردو در میان وعده و انجام آشپزی با روغن زیتون به جای کره، افزایش دهید.
 
تاثیر فست فود روی زنان و مردان

تاثیر مخرب فست فود برای زنان و مردان 

 عوارض کلی فست فودها برای زنان و مردان

پرخوری

یکی سایر از مشکلات این غذاهاست. وعده های غذایی فست فود از دید مقدار معمولا بزرگ تر از یک وعده غذای خانگی است. در نظر داشته باشید که قدرت موجود در این غذاها بسیار زیادتر از یک وعده غذای خانگی در همان اندازه است.
 
فست فود و چاقی
اولین مشکل ناشی از استفاده غذاهای حاضری است. اغلب این غذاها برای بهداشت انسان زیان آور است، او را چاق می کند، و شانس ابتلاء به دیابت و حمله قلبی را به کثرت افزایش می دهد.
 
فقدان مواد مغذی
غذاهایی که در فست فودها پختن می شوند، دارای ارزش غذایی پایینی از جنبه ویتامین و املاح مورد نیاز بدن هستند افت اهمیت های غذایی یکی از مشکلاتی است که کودکان و نوجوانان را در سن رشد تهدید می کند.کودکان و نوجوانانی که زیاد از این غذاها استفاده می کنند دچار کمبود کلسیم و ویتامین «د» هستند.
 
اضافه چربی های مضر
بیشتر غذاهای حاضری سرخ شده هستند و معمولا هم برای تفت دادن این غذاها از روغن های نباتی جامد استفاده می کنند. درصد اسیدهای چرب اشباع و ایزومرهای ترانس در این چربی ها بالاست. این چربی همان چربی مضری است که می تواند در دیواره سرخرگ ها رسوب کرده و آنها را بسته کند.
 
نمک فراوان و فشار خون
اغلب غذاهای حاضر در منوی این رستوران ها از نظر نمک خیلی برتر از حد استاندارد و سالم است.
از طرف دیگر برای این که مذاق ایرانی ها شور بوده احتمال استفاده از مصرف مواد شور هم در کنار فست فودها وجود دارد که می تواند سبب پیدایش فشار خون در استفاده کنندگان شود.
 
فست فود و مغز 

مصرف فست فود و بیماری فشارخون

فست فود و بیماری فشارخون و مشکلات مغزی در اثر مصرف فست فود

443
این مطلب مفید بود ؟349
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : بخش بهداشت و سلامت نمناک /ن /آ
وبگردی