بیوگرافی دنگ شو
بیوگرافی گروه دنگ شو به همراه عکسهای اعضای گروه دنگ شو و آلبوم و آهنگ های جدید این گروه موسیقی را در سایت نمناک ببینید.

بیوگرافی و عکسهای جدید دنگ شو

  • نام:دنگ شو
  • سبک : موسیقی تلفیقی
  • سازهای برجسته:پیانو، ساکسفون، تنبک
  • بنیانگذار: طاها پارسا، رضا شایا
  • آلبوم معروف: شیراز چل ساله، دلتنگ شو، اتاق گوشواره، مدونای

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

تشکیل گروه دنگ شو

دنگ شو نام گروه موسیقی که در ایران شکل گرفت و ژانر آن موسیقی تلفیقی است.

سال 1383، ایدهٔ تشکیل یک گروه موسیقی با نگرش تازه به ترانه های ایرانی و موسیقی مردمی ایران، رضا شایا و طاها پارسا - دو برادر ایرانی را بر آن داشت که مطالعات و جستجوهای خود را در این زمینه، در کنار فعالیت های اصلی خود، آغاز کنند.
در آن زمان رضا شایا دانشجوی رشتهٔ حقوق بود و طاها پارسا پس از به پایان رساندن درس خود در طراحی شهری به صورت حرفه ای مشغول ساخت فیلم و دیگر فعالیت های سینمایی و تلویزیونی بود. رضا و طاها شجاع نوری به فکر افتادند به ترانه های ایرانی نگاه جدیدی داشته باشند. رضا پیانو میزد و طاها ساکسیفون. دو سالی طول کشید تا توانستند ایده شان را اجرایی کنند و سرانجام سال 1385 گروه را با نام دنگ شو به ثبت رساندند.
دنگ شو

اعضای گروه دنگ شو

پدیدآورندگان گروه و اعضای کنونی

رضا شایا شجاع نوری
طاها پارسا شجاع نوری
پوریا محمودی
حمید خسروبیگی
میلاد باقری
 

معنی دنگ شو

همین اسمش کلی کنجکاوی برانگیز بود. اوایل یکسری فکر میکردند که "شو" در اسم گروه به معنای نمایش است اما "دنگ شو" در حقیقت جمله ای امری است به معنای:بی خبر)دیوانه و مدهوش( شو...اعضای گروه برای توضیح درباره اسم دنگ شو همه جا به شعر مولانا ارجاع میدادند که:"ای روح اینجا مست شو/ ای عقل اینجا دنگ شو.
 

علت محبوبیت دنگ شو

یکی از عوامل مهم در شناخته شدن اعضای گروه محبوبیت آنها میان سینمایی ها و مطبوعاتی ها بود که دلیلش فعالیت طاها و البته پدرشان در سینما بود و این فرصت را فراهم کرد در افتتاحیه جشنواره فجر، جشن خانه سینما و جشن تصویر سال برنامه اجرا کنند. در حقیقت دنگ شو موفق شدند با ایده های جدیدشان جامعه روشن فکری ایران را فتح کنند و از طریق آنها به عامه مردم به خصوص قشر جوان تحصیل کرده معرفی شوند.
 
حالا دیگر کنسرت هایشان آنقدر طرفدار دارد که در عرض یک روز تمام بلیت هایش فروخته شود. گروه های تلفیقی دیگر به نوعی وامدار اولین گامی هستند که "دنگ شو" برداشت.
گروه دنگ شو و رامبد جوان در خندوانه

گروه دنگ شو و رامبد جوان در خندوانه

کنسرت های خارج از کشور

دنگ شو کم کم از مرزهای ایران فراتر رفت و حتی برای پادشاه تایلند هم به مناسبت روز جهانی مولانا اجرایی داشتند. آنها کنسرت های زیادی در شهرهای اروپایی برگزار کرده اند و حتی در آمریکا هم کنسرت داشته اند.
 

آلبوم های غیررسمی در ایران

سال 1389 گروه دنگ شو اولین آلبوم شان را به نام شیراز چل ساله در خارج از کشور منتشر کردند. این آلبوم در فهرست پرفروش های سایت آمازون در حوزه موسیقی آوانگارد قرار گرفت. سال گذشته هم آلبوم دلتنگ شورا در خارج از کشور منتشر کردند. هر دو آلبوم دنگ شو در ایران هم، هرچند به صورت غیرقانونی، پخش شدند و بعد از بازگشت بنیان گذاران گروه از سفر در ایران هم کنسرت های متعددی برگزار کردند که خیلی مورد توجه قرار گرفت.
 

بالاخره اولین آلبوم رسمی در ایران

اسم آلبومشان اتاق گوشواره است. در توضیح انتخاب اسم اتاق گوشواره برای این آلبوم آمده است:در معماری ایرانی، در دو طرف اتاق شاه نشین، دو اتاق کوچکتر قرار دارد که به آنها اتاق گوشواره میگویند. زمانی که تعداد میهمان ها زیاد باشد، درهای اتاق گوشواره را باز می کنند تا میهمانی بزرگتر شود. در عمارت عالی قاپو و بسیاری از بناهای دیگر، نوازندگان در اتاق گوشواره می نواختند. آلبوم 9 قطعه دارد که آهنگ سازی همه قطعات را رضا و طاها شجاع نوری انجام داده اند. خوانندگان گروه علی زند وکیلی و سعید آتانی هستند.
 

اولین کنسرت

سال 1385، کامل تر شدن ایده ها منجر به انتخاب نام و ثبت رسمی دنگ شو به عنوان گروه موسیقی گردید. در سال 1386، آشنایی دو برادر با صمد طالقانی که تجربهٔ سال ها مدیریت گروه های موسیقی را در کارنامه خود داشت و نخستین کنسرت رسمی گروه در فرهنگسرای ارسباران تهران برگزار شد که با استقبال ویژه شنوندگان و مطبوعات روبرو شد. در سال 1387 ضبط اولین آلبوم رسمی گروه در تهران آغاز شد و هم زمان، دنگ شو به برگزاری اجراها، حضور در مجامع هنری و فستیوال ها مبادرت می ورزید.

اولین آلبوم رسمی

در سال 1389 اولین آلبوم رسمی گروه به نام " شیراز چل ساله " توسط کمپانی بماهنگ منتشر شد. استقبال ویژه شنوندگان از اولین آلبوم گروه دنگ شو در سرتاسر جهان و در خواست برای بر گزاری کنسرت، موجب شد دنگ شو تور دور دنیای "شیراز چل ساله " را از ابتدای سال 1390 آغاز کند. دنگ شو از ابتدا، با ساخت موسیقی متن فیلم، با سینما در ارتباط بوده است.
آلبوم مدونای دنگ شو

آلبوم مدونای گروه دنگ شو

همکاری با سینما و تلویزیون

تا پایان سال 1389، چند فیلم ایرانی و غیر ایرانی با موسیقی دنگ شو روی پرده سینماها رفته است و یا از تلویزیون پخش شده است. آنها برای کارگردانهای بسیاری از جریان اصلی سینمای ایران موسیقی فیلم نوشته اند که از جمله آنها کمال تبریزی و ایرج کریمی بوده اند.
دنگ شو برای تعدادی فیلم و سریال از جمله پژمان و ضد گلوله هم موسیقی متن ساخته است. سال گذشته یادداشتی از طاها شجاع نوری منتشر شد که خیلی ها آن را تعبیر به خداحافظی او از گروه کردند و به دنبال آن معتقد بودند که گروه از هم می پاشد اما با انتشار سومین آلبوم دنگ شو که توانست مجوزهای لازم را از ارشاد بگیرد و در ایران عرضه شود، شایعات تمام شدند.

سازها

سازهای اصلی که در موسیقی دنگ شو استفاده می شود عبارت است از پیانو، ساکسفون، تنبک، کنتر باس یا گیتار باس، و مجموعه طبل ها که در بسیاری از آهنگ ها با خط های آوازی همراه می شود. ابوا، فاگوت، ارکستر زهی، گروه کر، آکاردیون، کوزه، گیتار الکتریک، فلوت، کلارینت و سازهای دیگری هم، در بسیاری کارهای دنگ شو استفاده شده است.
 

همراهان دنگ شو

دنگ شو از ابتدا، با هنرمندان دیگر همکاری داشته است. صبا صمیمی (نوازنده تنبک)، خشایار روانگر، جان کالدس، لیون درزیباشیان، روزبه اسفندارمز، آبتین یغماییان، پدرام حاجی باشی (درامز)، سام مظاهری، دارا دارایی، صالح زارعی، کسری سبکتکین، بابک ریاحی پور، داریوش دهقانی آذر (گیتار باس)، کاوه عابدین، علی کیانیان (طراح صدا) از جملهٔ این هنرمندان هستند.
 
تا کنون نام هایی مانند علی زندوکیلی، ابوذر صفاریان، سعید آتانی، امید نعمتی، سپنتا مجتهدزاده، میلاد باقری به عنوان خواننده، توسط دنگ شو به شنوندگان موسیقی در ایران معرفی شده اند؛ و هم اکنون میلاد باقری خواننده این گروه می باشد. حمید خسرو بیگی مدیر برنامه های دنگ شو، مدیریت این گروه را تا اوایل سال 1395 بر عهده داشت.
گروه دنگ شو

کاور موزیک چی زی دنگ شو

ترانه شناسی

آلبوم ها

شیراز چل ساله (2010)
دل تنگ شو (2013)
اتاق گوشواره (2014)
مد و نای (2017)

عکسهای گروه دنگ شو

اجرای طاها پارسا

اجرای طاها پارسا خواننده گروه دنگ شو 

اجرای گروه دنگ شو

اجرای گروه دنگ شو

طاها پارسا و میلاد باقری

طاها پارسا و میلاد باقری

کنسرت گروه دنگ شو

کنسرت گروه دنگ شو 

 گروه دنگ شو در خندوانه

اعضای گروه دنگ شو در خندوانه

عکس های جدید و زندگینامه گروه موسیقی دنگ شو

410
این مطلب مفید بود ؟82
منبع : بخش فرهنگ و هنر نمناک /ک
وبگردی