تغذیه افطار تا سحر

مواد غذایی مهم و مفید افطار تا سحر

کد مطلب : 16489تعداد نظرات : 1 نظرزمان مطالعه : 4 دقیقه
برای حفظ سلامت و قدرت بدن در ماه رمضان باید از افطار تا سحر یک برنامه غذایی مناسب داشته باشیم، به برخی نکات تغذیه ای در این بازه زمانی باید توجه ویژه ای داشت.

موادغذایی مفیدی که باید از افطار تا سحر مصرف شود

ماه رمضان ماهی اسـت کـه بخاطر خصوصیات آن از دیگر ماه ها متمایز میشود و مهم ترین ویژگی آن روزه دار بودن مسلمانان در این ماه اسـت. مسلمانان روزه دار علاوه بر انجام عبادات در این ماه خدا باید به سلامتی خود نیز اهمیت داده و در ماه مبارک رمضان مواد غذایی مهم و مورد نیاز بدن را مصرف کنند تا راحت تر روزه بگیرند و دچار ضعف و یا مشکل سلامتی نشوند. در این بخش از نمناک مواد غذایی مفیدی را که باید در سحرهای مبارک ماه رمضان مصرف کنید را آورده ایم.

فقط آب نخورید:

خوردن مقدار زیادی آب در سحری و خوابیدن تا صبح، باعث رقیق شدن شیره های معده و بروز مشکلات گوارشی و ریفلاکس می شود. برای پشت سر گذاشتن ساعت های گرم و طولانی روزه داری هنگام سحر به غیر از آب برای رفع تشنگی از مواد غذایی دیگری مانند انواع میوه ها، کاهو، آب هویج، شیر، هندوانه و... نیز استفاده کنید و چای کمرنگ بنوشید؛ چون چای پررنگ حاوی کافئین زیادی است و کافئین با افزایش دفع ادرار موجب کم آبی و تشنگی می شود.

تغذیه افطار تا سحر

روزی 3 واحد لبنیات مصرف کنید:

درماه مبارک رمضان سعی کنید به مقدار کافی لبنیات مصرف کنید. در وعده افطار یک لیوان یا حداقل یک استکان شیر ولرم مصرف نمایید و سپس در ساعات پس از افطار برای تنظیم فعالیت دستگاه گوارش ماست و خیار همراه با مقداری نعناع یا شوید و گل محمدی خشک مصرف کنید و در زمان سحر یک لیوان شیر بنوشید تا هم 3 واحد لبنیات توصیه شده در روز را مصرف کرده باشید و هم مانع از تشنگی در طول روز شوید.

مصرف زیاد گوشت سبب بروزتشنگی می شود:

اگر فکر می کنید برای داشتن توان بیشتر در طول روز باید در وعده سحر از غذاهای گوشتی استفاده کنید؛ در اشتباهید زیرا مصرف زیاد گوشت سبب بروزتشنگی می شود پس توصیه می شود در وعده سحر کمتر از منابع پروتئینی به ویژه گوشت استفاده شود.

مصرف کم گوشت

از مصرف میوه ها در سحر غافل نشوید:

برای کاهش حس تشنگی در وعده سحر حتما چند عدد میوه مانند انگور، هلو و زردآلو و... در وعده سحر مصرف شود زیرا میوه ها دارای آب فراوان هستند و موجب کاهش تشنگی می شود.

کمتر ادویه مصرف کنید:

برای اینکه در طول روز تشنگی شما را اذیت نکند، مصرف غذاهای دارای ادویه و پیاز خام را کاهش دهید زیرا ادویه ها بشدت باعث تشنگی می شود.

مصرف کم ادویه

سبزیجات را در برنامه غذاییتان بگنجانید:

در ماه رمضان سبزیجات را در برنامه غذاییتان بگنجانید و سالاد و سبزی خوردن را از سفره های افطار و سحر حذف نکنید. برای کاهش تشنگی هنگام سحر همراه با وعده غذا چند برگ کاهو مصرف شود زیرا 75 درصد کاهو آب است.

کمتر غذا بخورید:

اگر در ماه رمضان چاق می شوید بیشتر به مقدار غذایتان دقت کنید. متاسفانه بسیاری از ما در ماه رمضان در فاصله افطار تا سحر غذاهای شیرین و چرب استفاده کرده و پرخوری می کنیم و در آخر ماه رمضان دچار چاقی می شویم. روزه داری برای افرادی که ذخایر چربی زیادی در بدنشان دارند، فرصت مناسبی است. معمولا 4 تا 5 ساعت بعد از سحر، بدن از چربی ها استفاده می کند و به همین دلیل توصیه می شود با کمتر خوردن اجازه دهیم چربی های اضافی از بین برود و چربی های جدید را جایگزین آن نکنیم.

مصرف کم غذا

بیش از اندازه نان نخورید:

در ماه رمضان بهتر است 4 تا 5 قطعه نان به اندازه کف دست آماده و تنها از آنها استفاده کنید و بی توجه به نیاز واقعی بدن مقدار زیادی نان نخورید.

توجه زیادی به آب رسانی بدن داشته باشید:

برای آب رسانی بهتر بدن به فاصله افطار تا سحر آب کافی و سبزی و میوه مصرف کنید و برای کاهش تعرق بهتر است کمتر در معرض گرما قرار بگیرید.

کمتر غذای شور بخورید:

در وعده سحری از خوردن غذاهای شور، آماده و نیمه آماده اجتناب کنید زیرا نمک ها عاملی بر تشدید تشنگی می شوند.

غذاهای شور

نکات دیگری که باید در زمان سحری رعایت کنید:

1. گرفتن روزه بدون خوردن سحری موجب بروز بیماری ها و عوارضی مانند سردرد و حتی پرخاشگری و عصبانیت می شود.

2. غذای سحری حتما باید کم حجم و ساده باشد و به آرامی خورده شود.

3. وعده سحری باید به آرامی جویده شود، وقتی غذا به صورت نجویده، تند تند و با آب فراوان خورده می شود، بخش عمده ای از آن به صورت هضم نشده دفع می شود و بنابراین تبدیل به انرژی نمی شود. غذای هضم نشده با ورود به روده، توسط باکتری های روده موسوم به فلور هضم می شود و گاز زیادی تولید می کند که نفخ را در پی دارد.

4. لقمه های وعده سحری، کوچک باشد و باید لقمه های بزرگ نگیرید زیرا لقمه های کوچک بهتر جویده و بهتر هضم می شوند. هر لقمه غذا باید 32 بار جویده شود.

5. بین غذا در وعده سحری آب نخورید. مصرف انواع نوشیدنی ها بین خوردن غذا، موجب رقیق شدن آنزیم های هضم کننده می شود و دیگر غذا هضم نمی شود. بعد از اینکه وعده سحری تمام شد می توان آب یا یک لیوان آب جوش با خرما یا یک دمنوش سنتی را میل کرد.

مواد غذایی مهم و مفید افطار تا سحر

4.679
این مطلب مفید بود ؟727
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : بخش بهداشت و سلامت نمناک/ح.ب/ن
1 نظر به ثبت رسیده است
امین1402-01-08
با سلام من شربت خاکشیر و تخم ریحان میخورم تو وعده سحری خیلی خوبه حتما تست کنید التماس دعا
10
وبگردی