خواص ویتامین c
ویتامین c جز سالم ترین مواد مغذی محسوب می شود و ویتامین c فواید درمانی و خواص بی نظیری برای سلامت بدن به همراه دارد، انسان می تواند از طریق غذا و مکمل ها ویتامین c را دریافت کند.

با خواص معجزه آسای ویتامین c از مرگ جلوگیری کنید

ویتامین ث یا آسکوربیک اسید یکی از موثرترین و سالم ترین مواد مغذی است. این یک ویتامین قابل حل در آب و یک آنتی اکسیدان قدرتمند در سنتز کلاژن است که به تقویت رگ های خونی و ماهیچه ها کمک می کند. بدن انسان ظرفیت ساخت ویتامین ث را ندارد و لازم است که از غذا و دیگر مکمل ها این ویتامین را دریافت کند. در این بخش از سلامت نمناک شما را با خواص ویتامین ث برای سلامتی آشنا خواهیم نمود.

میزان مصرف ویتامین C:

توصیه می شود روزانه حداقل 65 تا 75 میلی گرم ویتامین C مصرف نمایید تا از کمبود ویتامین c جلوگیری شود. اما برای محافظت در برابر بیماری، باید دوزهای بالاتری را مصرف کنید.

دوز بین 200 تا 400 میلی گرم در روز سطوح ویتامین C را در خون به حالتی پایدار می رساند اما نباید این دوز را یک باره دریافت نمود زیرا روده ها مقداری که شما قادر به جذب آن هستید را کنترل می کنند. پس اگر از 200 میلی گرم بیشتر ویتامین ث مصرف نمایید، این ویتامین تا حد زیادی دفع می شود. بنابراین اگر می خواهید 400 میلی گرم ویتامین C در روز دریافت کنید، آن را در دو دوز مصرف کنید.همچنین، شما می توانید از ویتامین C تزریقی استفاده کنید که جذب روده ای را دور زده و مستقیم وارد جریان خون می شود.

ویتامین c

فواید و خواص ویتامین ث:

درمان سرماخوردگی

مقدار ویتامین ث دریافتی در فصل زمستان باید بیشتر باشد. ویتامین ث نشان داده است که بر روی مقابله با سرماخوردگی تاثیرگذار است.

ویتامین C تولید و کارکرد طیف گسترده ای از سلول های ایمنی را تحریک می کندو از تبدیل شدن این سلول ها به رادیکال آزاد و آسیب رساندن به سلول های سالم جلوگیری می کند. ویتامین C سبب افزایش مولکولی به نام اینترفرون می شود که از فعالیت ضد ویروسی قوی بهره می برد.

این ویتامین به طور ویژه در ارتقای سیستم ایمنی در مقابل بیماری های تنفسی، مفید است. زمانی که بدن تحت استرس واقع است، ممکن است نتواند به خوبی با سرماخوردگی مقابله کند. از این رو مصرف بیشتر ویتامین ث در زمستان توصیه می شود. سرماخوردگی معمولی در میان جمعیت رایج است. علت آن می تواند به خاطر تغییرات فصلی یا تمرینات شدید باشد. تحقیقات نشان داده اند که مکمل ویتامین ث در حین تمرین مداوم می تواند مقاومت بدن را در مقابل سرماخوردگی بهبود دهد. مصرف منظم ویتامین C احتمال بروز سرماخوردگی را نصف می کند و مدت زمان بیماری را حداقل هشت درصد کاهش می دهد.

خواص ویتامین c

ویتامین c برای کاهش کم آبی بدن:

افرادی که فشار خون بالایی دارند، در ریسک بالاتری نسبت به بیماری های قلبی عروقی قرار دارند. ایجاد تغییر در رژیم غذایی جهت تنظیم سطح فشار خون ضروری است. ویتامین ث نقش کلیدی در کنترل فشار خون بازی می کند. مطالعات نشان داده اند که ویتامین ث هم چنین به بیماران با فشار خون بالای مزمن، کمک کرده است تا زودتر بهبود یابند.

التیام آب مروارید:

طی چندین مطالعه اثبات شده است که ویتامین ث می تواند احتمال پیشرفت آب مروارید را کاهش دهد. این مطالعات بر روی زمین بالای 50 سال متمرکز بوده اند و نشان دادند که مصرف طولانی مدت این ویتامین می تواند احتمال آب مرواریدمربوط به سنین بالا را کاهش دهد. مقدار مصرف باید مستمر و البته برای زنان و مردان متفاوت باشد.

ویتامین c برای مبارزه با سرطان:

مصرف بسیار بالای میوه و سبزیجات تازه با کاهش احتمال ابتلا به سرطان کاملا مرتبط است. این خوراکی ها بخش ضروری از رژیم غذایی هستند. شما اطمینان خواهی یافت که همه مواد معدنی و ویتامین ها به خصوص ویتامین ث را از آنها دریافت خواهی کرد. مطالعات نشان داده اند که افزایش مصرف ویتامین ث می تواند احتمال ابتلا به سرطان های، ریه، حنجره، دهان، روده بزرگ، گلو و معده را کاهش دهد.

خاصیت ویتامین c

ویتامین c برای کاهش احتمال سکته مغزی:

با افزایش مصرف ویتامین ث از میوه ها و سبزیجات؛ ریسک ابتلا به سکته مغزی می تواند کاهش پیدا کند. این بیماری قلبی عروقی می تواند با مصرف فراوان ویتامین ث کاهش پیدا کند. این موضوع سطح فشار خون را تثبیت می کند که بروز مشکلات قلبی هم با این کار دور می شوند. این ویتامین همچنین رادیکال های آزاد در بدن را از بین می برد که علت عمده یسکته مغزی هستند.

ویتامین c برای بهبود ایمنی:

فایده دیگر ویتامین ث بهبود بهبود ایمنی است. این ویتامین در سیستم ایمنی بدن مشارکت می کند و همچنین در افزایش تعداد گلبول های سفید نیز موثر است. همچنین ویتامین ث به راحت شدن بدن از سایر بیماری ها کمک می کند.

ویتامین c چیست

قدرت آنتی اکسیدانی ویتامین c:

استرس اکسیداتیو و رادیکال های آزاد سلول هایی بی ثبات در بدن هستند که به سلول های سالم آسیب رسانده و سبب بیماری هایی مانند سرطان می شوند.ویتامین C آنتی اکسیدان اصلی در جریان خون است که همه بافت های بدن را تغذیه می کند.

ویتامین C هنگام مواجهه با این سلول های ناپایدار، یک الکترون در اختیار آنها قرار می دهد تا از حالت رادیکال خارج شده و به صورت عادی در آیند. قدرت آنتی اکسیدانی ویتامین C از DNA، RNA، کربوهیدارت ها، پروتئین ها، و چربی ها در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند و به این طریق آنها می توانند دوباره عملکردهای سوخت و ساز را آغاز کنند.

پرهیز از اسکوروی:

اسکوروی بیماری مهلکی است که اگر درمان نشود می تواند به مرگ منجر شود. این بیماری با فقدان ویتامین ث ارتباط مستقیمی دارد. اگر شخصی ویتامین ث کم یا اینکه اصلا ویتامین ث مصرف نکند، ممکن است به اسکوروی مبتلا شود. این بیماری منجر به احساس ضعف، خستگی مفرط، موهای فرفری و درد اندام ها می شود.

همچنین در بخش سلامت نمناک گفته ایم که مواردی بوده است که این بیماری منجر به خونریزی، کاهش در تعداد گلبول های قرمز خون و بیماری های لثه شده است و اگر درمان نشود علائم آن می تواند تشدید شود. حتی بیمار می تواند به علت خونریزی یا عفونت بمیرد. درمان این بیماری بسیار ساده است. مکمل های ویتامین ث در تعداد هفته های کمی می تواند به طور کامل این بیماری را درمان کند. این بیماری همچنین می تواند در موارد معدودی بر روی بیماران روانی نیز تاثیر بگذارد.

ویتامین c برای جلوگیری از آلزایمر:

محل امیدوار کننده ی دیگری که ویتامین ث از خود نتایجی را نشان داده است، در ممانعت از ابتلا به آلزایمر است. مطالعات نشان داده اند که سطح ویتامین ث در بین بیماران آلزایمری از سایرین کمتر است. تفاوتی بین افرادی که مقداری ویتامین ث مصرف کرده اند وجود دارد.

مطالعات دریافته اند که رادیکال های آزاد مسئول این آسیب هستند. مکمل های ویتامین ث می تواند کاملت به دوری از بیماری آلزایمر کمک کند.

آلزایمر

کاهش ابتلا به عفونت دستگاه ادراری:

عفونت دستگاه ادراری تجربه ای است که برای هر کسی بهترین خواهد بود تا از آن دور بماند. عفونت دستگاه ادراری بیماری رایجی است که توسط بسیاری از افراد تجربه شده است. ویتامین ث می تواند از موارد این بیماری جلوگیری کند. پزشکان معمولا نوشیدن آب مرکبات را با مقدار زیادی از ویتامین ث برای بیماران مبتلا به این بیماری تجویز می کنند. این ویتامین رشد باکتری که علت به وجود آمدن این بیماری است را مهار می کند.

ویتامین c برای افزایش تراکم استخوان:

کاهش تراکم استخوان مشکل رایجی است که در بزرگسالی دیده می شود. این مورد در زنان مسن بیشتر است. کاهش تراکم استخوان می تواند به شکستن و پوکی استخوان بینجامد. پوکی استخوان ناشی از بالا رفتن سن، برای افرادی که از این مشکل رنج می برند، می تواند با مکمل های ویتامین ث درمان شود.

ویتامین c برای مو

ویتامین c برای بهبود اخلاق:

بیمارانی که از افسردگی و دیگر اختلالات روحی رنج می برند، توصیه می شوند تا ویتامین ث بیشتری مصرف کنند. مصرف این ویتامین به تنظیم تعادل روحی و عاطفی کمک می کند. مطالعات اثبات کرده اند که بیماران بستری شده ای که روزی دو بار از مکمل های ویتامین ث استفاده می کنند، بهبود قابل توجهی در نوسانات روحی خود داشته اند.

ویتامین c برای بهبود گردش خون:

ویتامین ث فایده بسیار مهم دیگری را نیز دارد. این ویتامین به بهبود گردش خون در بدن کمک می کند. همچنین سطح اکسیداتیو را کاهش می دهد و بنابراین از اختلال عملکرد عروق جلوگیری می کند. همچنین مصرف این ویتامین برای افرادی که از تاکی کاردیا (افزایش ضربان قلب) رنج می برند، توصیه می شود. این ویتامین همچنین به تنظیم فشار خون در کودکان کمک کرده و البته استرس روحی را نیز کاهش می دهد. به مصرف کنندگان دخانیات نیز مصرف این ویتامین اکیدا توصیه می شود.

ویتامین c برای بیماری قلبی:

ویتامین ث به حفاظت از دیواره ی سرخرگ ها در داخل بدن کمک می کند. ویتامین ث به کاهش عفونت ها و انواع دیگری از اختلالات که رگ های خونی را تحت تاثیر قرار می داد کمک می کند. این ویتامین همچنین از اکسید شدن کلسترول در مسیرهای خونی جلوگیری می کند.

ویتامین c برای قلب

ویتامین c برای ترمیم زخم ها:

ویتامین ث به ترمیم زخم ها کمک می کند. ویتامین ث رشد لایه های پوششی را تسهیل می نماید، که این لایه ها در عمل روند التیام زخم ها را تسریع می کنند.

مشارکت کوفاکتور آنزیمی:

ویتامین C به علت توانایی کاهش و اهدای الکترون، برای بسیاری از عملکردهای بدن مانند یک کوفاکتور عمل می کند. ویتامین C از تولید موارد زیر پشتیبانی می کند:

  • کلاژن که اساس ساختاری تاندون ها، استخوان ها، غضروف ها و پوست به حساب می آید.
  • کارنیتین که ترکیبی مورد نیاز برای کمک به عبور چربی از غشاهای سلولی و تزریق انرژی به سلول ها است.
  • کاتکول آمین - ترکیبی که به عنوان یک هورمون یا انتقال دهنده عصبی عمل می کند.
  • ویتامین C تبدیل کلسترول به اسیدهای صفراوی را ممکن می سازد.
  • ویتامین C برای افزایش فراهمی زیستی آهن، برای تنظیم عملکرد سلولی و سنتز کدنویسی DNA مورد نیاز است.

ویتامین c در بارداری

ویتامین ث برای کنترل آسم:

آسکوربیک اسید به کاهش علائم آسم کمک می کند. این ویتامین به حفاظت از بدن در مقابل اثرات زیان بار آلودگی بر روی بدن، کمک می کند، که این آلودگی ها اغلب در نتیجه علائمی شبیه آسم دارند.

ویتامین ث برای درمان پوکی استخوان:

ویتامین ث می تواند به جلوگیری از دردهای آرتروزی کمک کند، اما مقدار زیادی از آن ممکن است به نحوی شرایط را بدتر کند به همین خاطر حفظ تعادل نکته کلیدی است. مصرف مقدار مناسب از ویتامین ث به جلوگیری از آرتروزهای التهابی کمک کرده و سلامتی مفاصل را در پوکی استخوان تثبیت می کند.

ویتامین ث برای کنترل دیابت:

یکی از دلایل اصلی برای ابتلا به دیابت همانطور که در مطالعات مختلف یافته شده است؛ چگونگی کاهش سطح ویتامین ث است. پیش از این هم در سلامت نمناک و در بحث بررسی ویتامین ث گفته شد که مکمل های به علت روش خاص خود در کنترل دیابت مفید هستند، که در این روش به تولید انسولین و گلوکز کمک می کنند.

کنترل دیابت

ویتامین ث برای درمان فشار خون دوران بارداری:

ویتامین ث به درمان فشار خون دوران بارداری کمک کند. گرچه مطالعات اضافی مورد نیاز است. حتی سطح اکسیداتیو نیز می تواند مسئول ایجاد چنین وضعیتی باشد و از آنجا که ویتامین ث می تواند سطح اکسیداتیو را کاهش دهد پس همچنین می تواند به جلوگیری از این شرایط کمک کند.

ویتامین ث برای تثبیت سلامتی لثه ها:

کمبود ویتامین ث هم چنین می تواند باعث بیماری های دندانی مانند التهاب و ورم لثه شود. به همین علت است که کاهش میزان ویتامین ث می تواند لایه های پوششی را تضعیف و به راحتی مویرگ ها را از بین ببرد. در حقیقت یکی از علائم اولیه کمبود ویتامین ث، خونریزی لثه ها است و این ویتامین مسئول سلامتی دندان ها و لثه ها می باشد.

ویتامین ث برای کاهش خشکی دهان:

منابع محکمی می گویند که ویتامین ث به جلوگیری و حتی درمان دهان خشک کمک می کند. گرچه شواهد محدودی در این زمینه وجود دارند.

خواص ویتامین c

فواید ویتامین ث برای پوست چه مواردی هستند؟

باز تولید کلاژن

کلاژن پوست را کاملا نرم و جوان میکند و البته تولید کلاژن با افزایش سن کاهش می یابد و این کاهش به صورت عجیبی در اواخر بیست سالگی شروع می شود. تولید ترکیب مهم دیگر پوست؛ الاستین نیز کاهش می یابد. سرم موضعی ویتامین ث تولید کلاژن پوست را تحریک می کند که به جوان سازی پوست کمک می کند. این بهبود به کاهش ظاهر خطوط صورت و چین و چروک کنک می کند و پوست را نرم تر و منعطف تر می کند.

ویتامین c برای رنگ پوست:

ویتامین ث در محصولات روشن کننده پوست استفاده می شود چرا که این ویتامین رنگ پوست را روشن تر کرده و می تواند به حالتی کمک کند که رنگدانه زیاد نامیده می شود. سرم موضعی ویتامین ث می تواند حلقه تیره و لکه های دور چشم را نیز کاهش دهد.

حفاظت در مقابل اشعه ماورای بنفش و نور خورشید:

سرم های ویتامین ث که موضعی نیستند برای مراقبت از پوست در مقابل نور خورشید استفاده شوند و همچنین به مقدار کمی نیز از پوست محافظت کنند.

تحقیقی وجود دارد که از توانایی ویتامین ث برای ترمیم آسیب های شدید پوست ناشی از تابش نور خورشید، پشتیبانی می کنند. تحقیقات اخیر نیز نشان داده است که محصول ناشی از تجزیه ویتامین ث می تواند آسیب های DNA را ترمیم کند. این خاصیت بسیار مهم است زیرا سرطان ها و تومورها نتیجه آسیب به DNA می باشند.

ویتامین c برای کاهش لکه های دور چشم:

سرم های ویتامین ث به نحوی فرمول بندی شده اند که برای پوست مفید هستند و جهت دور چشم کاملا بی خطر می باشند. قبلا هم در بخش سلامت پوست و موی نمناک گفتیم که خطوط نازک دور چشم می توانند از خاصیت کلاژن سازی ویتامین ث بهره مند شوند. سرم ویتامین ث ی تواند حلقه تاریک دور چشم را کمتر کند و رطوبت پوست را در این قسمت افزایش دهد.

 ویتامین c برای پوست

ویتامین c برای ایجاد پوست سالم و روشن:

اضافه کردن سرم ویتامین ث به رژیم مراقبت از پوست خود، خاصیت ضد پیری خود را در پوست شما تقویت خواهد کرد و فایده آنتی اکسیدانی آن درخشش بی عیب و نقص همیشگی پوست شما خواهد بود. سرم ویتامین ث پوست شما برای همیشه سالم نگاه می دارد.

ویتامین c برای بهبود حالت پوست:

برای داشتن پوست نرم تر و جوان تر سرم ویتامین ث را امتحان کنید. این سرم تشکیل الاستین را افزایش می دهد که این ماده سلول های پوستی را تقویت و محافظت می کند. تقویت این سلول ها به بازیابی رطوبت و افزایش گردش خون در پوست کمک می کند.

ویتامین c برای بهبود رطوبت پوست:

اگر پوست شما خشک است، می توانید از سرم ویتامین ث استفاده کنید که به افزایش رطوبت در پوست کمک می کند. بنابراین اگر به دنبال کاهش بی رنگی پوست، تقویت رطوبت پوست هستید، سرم ویتامین ث می تواند ابزار خوبی برای مبارزه با پیری باشد.

فواید این ویتامین برای مو چیست؟

بهبود رشد مو

کمبود مصرف ویتامین ث شاید ریشه مشکلات مرتبط با مو باشد. کمبود ویتامین ث ممکن است منجر به خشکی مو و توقف تقسیم آن شود. این شرایط برای رشد منظم مو جالب نیستند و منجر به ریزش مو می شوند.

ویتامین ث برای مقابله با شوره سر:

فولیکول های مو به علت وجود شوره و پوست خشک و پوسته پوسته، مسدود می شوند. این موضوع می تواند به فولیکول های مو آسیب زده و رشد آن را مهار کند. در مورد سوالی که از بخش سلامت نمناک پرسیده شده بود باید خاطرنشان کنیم که ویتامین ث با باکتری پوست سر مقابله می کند و این ویتامین شوره سر را سرکوب می کند و به راحت شدن فولیکول ها کمک می کند و رشد موی جد را تحریک می کند. همچنین این ویتامین به پوست سر خشک و دارای خارش کمک می کند.

ویتامین ث برای جلوگیری از سفید شدن زودهنگام:

ویتامین ث نه تنها به مقابله با ریزش مو کمک می کند، همچنین به بازیابی رنگ طبیعی مو با جلوگیری از پیری زود رس مو کمک می کند.هر چند تحقیقات محدودی در این زمینه انجام شده است.

با خواص ویتامین c از مرگ جلوگیری کنید + فواید درمانی ویتامین ث

4.892
این مطلب مفید بود ؟893
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : organicfacts / lybrate / drjockers / voibellabeauty / radhabeauty / stylecraze / بخش بهداشت و سلامت نمناک/ح.ب/ن
برچسب : ویتامین c
وبگردی