زمان کاشت درخت

بهترین زمان سال برای کاشت درخت + نکات

کد مطلب : 71582تعداد نظرات : 1 نظرزمان مطالعه : 4 دقیقه
کاشت درخت در زمان مناسب می تواند به شما کمک کند تا درخت شما رشد خوبی داشته باشد و در زمستان دچار یخ زدگی نشود.

زمان کاشت درخت ؛ چه موقع سال باید درخت جدید کاشت ؟ 

تعدادی از افراد به دلیل این که می خواهند در فصل بهار باغبانی انجام دهند کاشت درخت را در بهار انجام می دهند اما بعضی دیگر بر این باورند که پاییز فصل بهتری برای این کار است. یک باغبان باید بهترین زمان کاشت را بداند بنابراین باید دقت لازم برای کاشت درخت را به عمل آورد. بعضی از باغبان ها تقریبا در هر فصلی از سال کاشت را انجام می دهند به جز زمانی که در زمستان درخت به خواب رفته باشد. 

کاشت درخت در بهار 

بهار به نظر فصل مناسبی برای کاشت است. در این فصل گلخانه ها برای کاشت گیاه ، بیشترین انتخاب یک باغبان هستند زیرا گزینه های انتخابی زیادی برایشان فراهم شده است. کاشت در فصل بهار فرصت رشد را به نهال در فصل تابستان می دهد و آن ها را برای زمستان آماده می کند زیرا برگ های درخت فرصت رشد و تغذیه دارند. هنگامی که درختی کاشته می شود باید بتواند ریشه های جدیدی ایجاد کند. کاشت در بهار بدان معناست که درخت باید همزمان با برگ جدید ریشه جدید نیز داشته باشد که هردو فرآیند ، به ذخایر قندی نیاز دارند . تلاش برای رشد همزمان برگ و ساقه برای درخت ضروری است و در نبود هریک، درخت دچار مشکل می شود. این رشد نه تنها به قند بلکه به آب فراوان نیز نیاز دارد. با محدود کردن ریشه، درخت در جذب آب دچار مشکل می شود، به همین دلیل نهالی که تازه کاشته می شود تمام و یا قسمتی از برگ هایش می ریزد زیرا آب کافی به ریشه نمی رسد.

زمان مناسب کاشت

کاشت در فصل پاییز 

تعدادی از باغبانان براین باورند که پاییز فصل مناسب کاشت درخت است زیرا درخت می تواند ریشه های جدیدی را بدون تغذیه کردن برگ داشته باشد به این علت که پاییز فصل خنکی است و بهترین دما را برای رشد ریشه داراست. کاشت در پاییز به درخت این اجازه را می دهد تا مجدد در فصل پاییز و اوایل بهار قبل از رشد برگ ها، ریشه ها رشد کنند. 

خسارات زمستان

 آیا درختی که در پاییز کاشته می شود، در زمستان بهتر از درختی است که در بهار کاشته می شود؟ آیا در گلخانه آب کافی به آن رسیده است؟ آیا تمام مدت تابستان در گلدان ریشه خوبی داشته است؟ هنگام کاشت آسیبی به ریشه وارد شده است؟ پاسخ تمامی این پرسش ها به نحوه برخورد درخت قبل از کاشت بستگی دارد. برخی درختان مستعد آسیب زمستانی از کاشت پاییز هستند.

منگولیا، ذغال اخته، درخت گل لاله، سرو قرمز، درخت غوشه، کیالک، درخت تبریزی، گیلاس، آلو و انواعی از بلوط ها از جمله گیاهانی هستند که برای کاشت بهترین گزینه می باشند. 

بهار یا پاییز ، کدام بهتر است؟ 

مکان کاشت درخت ،متفاوت است و نکته دراین است که درخت در دوره نقاهت خود یعنی نیمسال اول سال سیراب شده باشد. برای اقلیم هایی که زمستان های طولانی و سردی دارند، بهتر است کاشت در بهار و در آب و هوای ملایم صورت گیرد و در اقلیم هایی با زمستان های کوتاه، کاشت در پاییز بهتر است اما در هر دو صورت درخت باید از آب کافی برخوردار و به درستی کاشته شود.

درخت کاشتن

 

چرا از کاشت در تابستان و زمستان باید پرهیز کرد؟ 

گرما دشمن نهال است به این دلیل که درتابستان آب و هوا گرم می باشد، نهال بطور فعال رشدی نخواهد داشت. سرمای زمستان نیز باعث یخ زدگی زمین شده و آبرسانی و کاشت را مختل می کند. اگر گیاه بطور کامل آبیاری نشود اوایل و اواسط زمستان زمان کاشت مناسبی برایش نخواهد بود. صرف نظر از اینکه در پاییز و یا اواخر زمستان و یا اوایل بهار اقدام به کاشت نهال کرده اید، آبیاری کامل و صحیح را فراموش نکنید. 

برگ ریزی در مقابل سرسبزی 

درختان برگ ریز، برگ های خود را در فصل پاییز از دست می دهند و به محض آنکه این اتفاق می افتد نیاز درخت به آب کاهش می یابد. ریشه های در حال رشد احتیاج به آب دارند اما این مقدار با آنچه که دربرگ استفاده می شود کمتر است. کاشت درخت برگ ریز در پاییز به دلیل کمبود نیاز آبی در زمستان بهتر عمل می کند. درعوض درختان همیشه سبز، برگ و سوزن های خود را در تمام زمستان نگهداری می کنند اگرچه متابولیسم آنها کاهش میابد اما در طول زمستان آب نیز از دست می دهند. هنگامی که زمین یخ زده است ریشه ها در تهیه آب مشکل دارند که منجر به داشتن برگ ها و سوزن های قهوه ای و مرده در بهار می شود. به همین دلیل کاشت پاییز برای درختان همیشه سبز خصوصا سبزی های با برگ پهن دشوارتر است.

کاشت درخت

تاثیر باغبان 

بهترین زمان کاشت درخت به باغبان بستگی دارد. برای موفقیت در کاشت در پاییز، درخت باید سیراب شده باشد. 

نهال ها در نیمسال اول سال به آبیاری منظم نیاز دارند تا برای سال اول سیراب باشند.

بهترین زمان سال برای کاشت درخت + نکات

3.738
این مطلب مفید بود ؟2810
منبع : بخش سبک زندگی نمناک/ن/م.ح
1 نظر به ثبت رسیده است
پارسا کمالی1401-10-07
بهترین فصل اوایل فروردین است .... مناطق سردسیر و مرتفع مثل چهارمحال
21
وبگردی