درمان گرفتگی بینی

37 درمان سریع ، قطعی و عالی گرفتگی بینی با طب سنتی

کد مطلب : 37546تعداد نظرات : 9 نظرزمان مطالعه : 8 دقیقه
گرفتگی بینی مشکلی است که اغلب افراد را آزار می دهد، روش های خانگی و طبیعی بسیار کاربردی وجود دارد که کمک شایانی به درمان گرفتگی بینی می کند.

درمان گرفتگی بینی با روش های گیاهی و خانگی

گرفتگی بینی یکی از شایع ترین مشکلات مربوط به بینی می باشد؛ " بسته شدن بینی" یا "خس خس بینی" یکی دیگر از نام های این مشکلات است. گرفتگی بینی زمانی اتفاق می افتد که حفره های بینی متورم شود و باعث ایجاد مخاط شود. در نتیجه، فرد مبتلا به گرفتگی بینی، دچار مشکل در تنفس می شود، گرفتگی بینی با برخی از مشکلات دیگرمانند آنفولانزا، سرما خوردگی و همچنین واکنش های آلرژیک و ... همراه است که در این بخش از سلامت نمناک بنا به درخواست شما کاربران نمناکی به بررسی علل و راههای درمان آن به صورت طبیعی خواهیم پرداخت.

علت گرفتگی بینی چیست؟

گرفتگی بینی هنگامی رخ می دهد که بافتهای بینی عفونی یا ملتهب شوند؛ گرفتگی بینی ممکن است به علت عفونت، یعنی آنفولانزا، سرماخوردگی و سینوزیت، انواع مختلف آلرژی و دیگر عوامل تحریک کننده مانند دود، ذرات و پولیپ ها و تومور رخ دهد.

 دلیل گرفتگی بینی

علائم گرفتگی بینی چیست؟

هنگام گرفتگی بینی، این علائم بروز می کنند:

  • سینوس های دردناک
  • وجود مخاط
  • تورم بافت بینی
  • ریزش اشک چشم
  • سردرد ناگهانی

تمام راه و روش های درمان خانگی موثر برای گرفتگی بینی:

سرکه سیب برای درمان گرفتگی بینی:

روش1:

در یک فنجان آب گرم 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب و یک قاشق غذاخوری عسل اضافه کنید و مخلوط کنید. این مخلوط را دوبار در روز مصرف کنید تا مشکل شما بهبود یابد.

روش 2:

مقداری سرکه سیب را در یک قابلمه بریزید و همان مقدار آب هم اضافه کنید و بگذارید بجوشد. چشمانتان را ببندید و بخار را نفس بکشید.هر روز دو بار این کار را انجام دهید.

استفاده از سرکه سیب

درمان گرفتگی بینی با استنشاق بخار:

روش 1:

یک قابلمه آب را بجوشانید. پس از جوشیدن آب چند قطره روغن اساسی، مانند اکالیپتوس یا روغن نعناع را به آن اضافه کنید. سر تان را بالاتر از قابلمه قرار دهید و روی سر و قابلمه یک حوله تمیز بیاندازید و بخار را 10 دقیقه نفس بکشید.

روش 2:

به یک قابلمه آب جوش یک قاشق غذا خوری دانه های زنیان خرد شده را اضافه کنید. سر خود را بالاتر از قابلمه بگیرید و با یک حوله تمیز پوشانید. بخار را در 10 دقیقه نفس بکشید.

روش 3:

به دستگاه بخور  اضافه کنید و بخارش را نفس بکشید.

توجه:

این روش برای کودکان زیر 12 ساله انجام نشود، زیرا بخار داغ می تواند آنها را بسوزاند.توصیه نمی شود که زنان باردار و افرادی که دارای فشار خون بالا، مشکلات قلبی و همچنین کسانی که دارای اختلال در سیستم عصبی مرکزی خود هستند، از این درمان استفاده کنند.

درمان گرفتگی بینی با زردچوبه:

روش 1:

به یک لیوان شیر، یک قاشق چای خوری زردچوبه بریزید و بگذارید مخلوط برای چند دقیقه بجوشد. سپس مخلوط را در یک لیوان بریزید و کمی عسل اضافه کنید. این مخلوط را دو بار در روز مصرف کنید.

روش 2:

 به 2 قاشق غذاخوری آب زردچوبه، یک قاشق غذاخوری آب لیمو، یک قاشق غذاخوری عسل و مقداری فلفل کایین بیافزایید و خوب آنها را مخلوط کنید و دو بار در روز مصرف کنید.

روش 3:

کمی ریشه زردچوبه را در یک لیوان بریزید و یک قاشق غذاخوری آب لیمو، یک قاشق غذاخوری عسل، کمی فلفل کایین و آب و در نهایت، مقدار موز رسیده را به آن اضافه کنید. این مخلوط را هر روز مصرف کنید.

استفاده از زردچوبه

فلفل کایین برای درمان گرفتگی بینی:

روش 1:

1/2 قاشق چای خوری پودر فلفل کایین را در یک فنجان آب بریزید و سپس یک قاشق غذا خوری عسل را اضافه کنید. این مخلوط را چند بار در روز مصرف کنید.

روش 2:

یک گوش پاک کن را به فلفل کایین آغشته کنید و آن را در یک سوراخ بینی خود قرار دهید تا عطسه کنید. این روش را دو بار در روز استفاده کنید.

محلول شستشوی بینی :

روش 1:

به ظرف مخصوص شستشوی بینی یک قاشق چای خوری نمک غیر ید دار اضافه کنید ، سپس دو فنجان آب مقطر داغ را اضافه کنید.از این محلول برای شستن سینوس هایتان استفاده کنید.

سر خود را به عقب برگردانید و محلول را به یکی از سوراخهای بینی ببرید. این کار را برای بینی دیگر هم انجام دهید. این روش را دو بار در روز انجام دهید.

روش 2:

ابتدا دست های خود را با دقت شستشو دهید. یک قاشق چای خوری نمک غیر ید را به دو فنجان  آب گرم اضافه کنید و مخلوط را با یک سوراخ بینی نفس بکشید. اجازه دهید مخلوط از سوراخ بینی دیگر بیرون بیاید. این درمان را 2 بار در هر روز انجام دهید.

درمان کیپ شدن بینی

روغن اوکالیپتوس برای درمان گرفتگی بینی:

استنشاق بخار با روغن اوکالیپتوس یکی دیگر از داروهای خانگی موثر برای گرفتگی بینی است.

روش 1:

یک قابلمه آب را بگذارید تا بجوشد سپس 5 قطره روغن اوکالیپتوس را درون آب بریزید و سر قابلمه را با یک پارچه تمیز پوشانید.بخار را از طریق بینی خود به مدت 2 دقیقه نفس بکشید. چشمانتان را بسته نگه دارید تا از تحریک توسط روغن جلوگیری شود. این روش را 2 بار هر روز انجام دهید.

روش 2:

روی یک دستمال تمیز 2 قطره روغن اوکالیپتوس بریزید و هر روز چندین بار تنفسش کنید.

روش 3:

3 قطره روغن اوکالیپتوس بر روی بالش خود بریزید. هر زمانی که می خوابید، عطرش را تنفس کنید.

روش 4:

وان حمام را با آب گرم پر کنید و چند قطره روغن اوکالیپتوس را بریزید. هر روز 15 دقیقه در وان بمانید.

سیر برای درمان گرفتگی بینی:

روش 1: 

گل حبه سیر و یک فنجان آب را در قابلمه بریزید و بگذارید بجوشد. سپس 1/2 قاشق چای خوری پودر زردچوبه اضافه کنید و اجازه دهید مخلوط خنک شود. این مخلوط را 2 بار بنوشید تا زمانی که حس بهتری پیدا کنید.

روش 2:

کمی آب را بجوشانید و به آن حدود 3 حبه سیر خرد شده اضافه کنید و اجازه دهید چند دقیقه بجوشد. سرتان را با فاصله روی قابلمه بگیرید و سر و قابلمه را با یک پارچه تمیز پوشانید و بخار را نفس بکشید.

برای به دست آوردن نتایج بهتر، هر روز 2 بار این روش را انجام دهید.

روش 3:

یک فنجان آب را در قابلمه بریزید و حرارت دهید. وقتی آب جوش آمد، حدود 2 حبه سیر را اضافه کنید و بگذارید دو دقیقه بجوشد. نصف قاشق سوپخوری پودر زردچوبه را اضافه کرده و مخلوط کنید. قابلمه را از روی حرارت بردارید و در یک لیوان بریزید. این مخلوط را هر روز مصرف کنید.

 

سیر برای گرفتگی بینی

درمان گرفتگی بینی با آب گوجه فرنگی تند:

روش اول :

گوجه فرنگی را شسته و در مخلوط کن بریزید تا یک فنجان آب گوجه به دست آید. 2 حبه سیر را به قطعات کوچک برش دهید. سپس یک فنجان آب گوجه فرنگی را در قابلمه بریزید و تکه های سیر را اضافه کنید. 2 قاشق چای خوری آب لیمو و 1/2 قاشق چای خوری فنجان فلفل کایین را به قابلمه اضافه کنید. در نهایت، کمی نمک دریایی را به قابلمه اضافه کنید و مخلوط را بجوشانید. مخلوط داغ را روز 2 بار در روز مصرف کنید.

روش دوم :

یک لیوان آب گوجه فرنگی را در یک لیوان بریزید و یک قاشق غذاخوری آب سیر و کمی نمک را به آن اضافه کنید. این مخلوط را دو بار در روز مصرف کنید.

پیاز برای برطرف کردن گرفتگی بینی :

روش 1:

پوست پیاز را بگیرید و عطر آن را چند دقیقه بو کنید.

روش 2:

پیاز خرد شده را در یک کاسه قرار دهید و آب جوش را به کاسه اضافه کنید. سرتان را روی کاسه گرفته و یک پارچه تمیز روی سرتان بیاندازید. بخارش را نفس بکشید. این روش را برای 2 بار در روز بکار ببرید.

روش 3:

پیازهای خرد شده را در مخلوط کن بریزید تا آبش گرفته شود. 2 قاشق غذاخوری آب پیاز را گرم کنید و در یک لیوان به همراه کمی شکر یا عسل بریزید. هر روز این نوشیدنی را مصرف کنید.

استفاده از پیاز

زنجبیل برای برطرف کردن گرفتگی بینی :

روش 1:

کمی زنجبیل را شسته و خرد کنید. 2 فنجان آب جوش را به یک قوری اضافه کنید و یک قاشق چایخوری از تکه های زنجبیل را در قوری بریزید و بگذارید 10 دقیقه روی حرارت غیر مستقیم بماند. مخلوط را صاف کنید و کمی آب لیمو درون آن بریزید. هر روز 2 لیوان بنوشید.

روش 2:

زنجبیل را تکه تکه کنید و روی برش های زنجبیل نمک بپاشید. چند بار هر روز آنها را بجوید تا سرفه و انسداد بینی را کاهش دهید.

روش 3:

یک تکه ریشه زنجبیل را برش دهید و درون یک قابلمه آب جوش بریزید و بگذارید 20 دقیقه بجوشد. سر خود را بالای قابلمه نگه دارید و سر خود را با پارچه بپوشانید.

روش 4:

پوست ریشه های زنجبیل را بکنید و آنها را به تکه های کوچک ریز ریز کنید و 4 تکه از آنها را به قابلمه آب جوش اضافه کنید و بگذارید 20 دقیقه بجوشد و خاموش کنید. مخلوط را صاف کنید. یک قاشق چای خوری عسل و کمی آب لیمو را اضافه کنید. یک مقدار کمی از مخلوط را در زمانی که گرم است را بنوشید. 

استفاده از زنجبیل

درمان گرفتگی بینی با ریحان:

روش 1:

هر روز دو بار  قبل از صبحانه و بعد از خوردن شام برگ ریحان بخورید.

روش 2:

حدود 10 برگ ریحان را بشویید و سپس برگ ریحان را همراه فلفل سیاه و یک تکه کوچک از زنجبیل له و خرد کنید. سپس 1/4 لیتر آب درون قابلمه ریخته و مخلوط را به قابلمه اضافه کنید و تا جایی که مقدارشان نصف شود، بجوشانید. مخلوط را صاف کنید و کمی آب قند اضافه کنید و هنگامی که مخلوط گرم است مصرف کنید. این مخلوط را بهتر است هر بار صبح با شکم خالی بنوشید و تا 2 ساعت بعد از مصرف این نوشیدنی، حمام نکنید.

درمان گرفتگی بینی با استفاده از ترب کوهی:

روش 1:

مقدار ریشه ترب کوهی را رنده کنید و 1/4 قاشق چای خوری از آن  را برای 30 ثانیه در دهان خود نگه دارید.

روش 2:

یک مقدار ریشه ترب کوهی رنده شده را در یک لیوان ریخته و عسل و سرکه سیب را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید. مخلوط را روی یک تکه نان قرار دهید و نان را در زمان خوردن بو کنید.

ترب کوهی

برگ بادرنجویه برای درمان گرفتگی بینی:

چند برگ بادرنجویه را بشویید و آنها را در یک قوری قرار دهید. یک لیوان آب را به قوری اضافه کنید. بگذارید سرد شود. این مخلوط را بیش از 4 بار در هر روز غرغره کنید.

برگ و روغن نعناع برای درمان گرفتگی بینی:

روش 1:

برگ های نعناع را با دقت بشورید و در یک لیوان آب جوش قرار دهید.

سپس مخلوط را صاف کنید. کمی عسل اضافه کنید و 2 بار در روز بنوشید.

روش 2:

کمی آب جوش به یک کاسه بزرگ اضافه کنید و چند قطره روغن نعناع را در آن بریزید.

سر و کاسه را با یک پارچه تمیز بپوشانید.

بخار را نفس بکشید. این روش را دوبار در روز استفاده کنید.

نعناع برای گرفتگی بینی

عصاره دانه گریپ فروت برای درمان گرفتگی بینی:

روش 1:

در یک کاسه آب داغ، چند قطره عصاره دانه گریپ فروت اضافه کنید و بخارش را نفس بکشید. این روش را دو بار در روز انجام دهید.

روش 2:

1/4 قاشق چایخوری نمک دریا و چند قطره عصاره دانه گریپ فروت را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و مخلوط را به هم بزنید تا نمک به طور کامل در مخلوط حل شود. این مخلوط را در ظرف مخصوص شستشوی بینی بریزید و از این محلول برای برطرف شدن گرفتگی بینی استفاده کنید.

37 درمان سریع ، قطعی و عالی گرفتگی بینی با طب سنتی

31223
این مطلب مفید بود ؟742481
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : بخش بهداشت و سلامت نمناک/ح.ب/ن
9 نظر به ثبت رسیده است
امیر 1397-09-10
سلام بینی من گرفته شده باید چع کاری بکنم
36154
سعید1397-03-08
بنده بیست ساله که گرفتار گرفتگی بینی شده ام با کوچکترین سرماخوردگی ماهها طول میکشد تا بهتر شوم هرکاری میکنم چاره ساز نیست بجز قطره فنیل آفرین، اونم برای مدت کوتاهی اگر چاره ای برای رهایی ازين آلرژی هست لطفاً راهنماييم کنید
51890
ندا1399-11-03
باید به دکتر متخصص آسم و الرژی مراجعه کنید یا اینکه سی تی اسکن کنید
5513
مرتضی توکلی1402-09-05
سلام دونه ی عناب بدهید. عناب رو بسوزون و دودش رو استشمام کن تاثیر داره
72
رضا1397-03-27
به گفتاردرمان مراجعه کنید
6247
Bita1397-03-07
سلام من اززمانی که یاددارم تودماغی صحبت میکنم میخام راه درمانش وبدونم لطفا راهنمایی کنید
15234
نمک دریایی رو میتومط1397-03-08
نمک دریایی رو ميتوني از آب دریا بگیری
7663
امیر1396-06-13
باسلام.نمک دریایی را از عطاری های معتبر میتوانید تهیه کنید .
11636
mina1395-09-19
الان من نمک دریایی از کجا بگیرم ؟؟؟؟
15449
وبگردی