مراقبت از تشک تخت
اگر از تشک تخت خواب خود به خوبی مراقبت کنید طول عمر آن افزایش می باید و همچنین به کیفیت خواب و سلامت جسم خود کمک می کنید.

روش های مراقبت از تشک تخت

بهتر است در کنار توجه به زیبایی و کیفیت دکوراسیون اتاق خواب، روش نگهداری و مراقبت از تشک تختخواب را نیز جدی بگیریم. زیرا چند اشتباه کوچک باعث خراب شدن آن شده و سلامت کمر و ستون فقرات ما را نیز تهدید کند.

تشک شما یک گزینه مهم برای خواب خوب و سلامت جسمانی و روانی شما است و بسته به نوع تشکی که هر شب رویش می خوابید, قوانین مراقبت از آنها ممکن است تغییر کرده باشد. عمر تشک خود را با نکاتی که در این بخش از رازهای خانه داری موفق در نمناک خواهیم گفت به حداکثر برسانید.

مراقبت از تشک تخت

نکات کلیدی مراقبت از تشک تخت خواب

بچرخانیدش:

تولید کنندگان تشک توصیه می کنند تا مرتب تشک را بچرخانید. برای یک تشک جدید, در 4 ماه اول هر دو هفته یک بار بچرخانیدش و بعد از آن هر سه ماه یکبار.تشک های فنر دار را فراموش نکنید! آنها را باید هر شش ماه چرخاند. اگر مطمئن نیستید، گارانتی اش را بررسی کنید و یا از فروشگاهی که آن را خریداری کرده اید بپرسید.

در گوشه ای از تخت ننشینید:

ممکن است یک صندلی مورد علاقه کنار میزتان داشته باشید, یک جای مورد علاقه روی مبل و حتی یک طرف تخت. اما زمانی که روی لبه تخت می نشیند تا لباس بپوشد و یا بند کفش های خود را ببندید, هر بار می توانید تشک خود را زودتر خراب کنید.

کنار تخت نشستن

روی تشکتان نپرید:

پریدن روی تخت ممکن است سرگرم کننده باشد, اما هر چه سن شما بیشتر می شود، بهتر است در جای دیگری این کار را بکنید.این کار نه تنها خطرناک است, بلکه می تواند به پیچ ها و فیبرهای تشک شما نیز آسیب برساند.

آن را بپوشانید:

یک روکش مناسب می تواند به محافظت از تشک شما کمک کند و هم از آن در برابر کثیفی و لکه ها محافظت می کند - اگر ابتدا آن را با روکش ضد آب و قابل شستشو بپوشانید. علاوه بر آن, برخی از تشک ها خودشان پوشش و ملافه ی اضافی برای جلوگیری از آلرژی دارند.

آن را تمیز و خشک نگه دارید:

ممکن است به فکر جارو برقی کشیدن تشک خود نباشید, اما باید اینکار را انجام دهید. به طور مرتب آن را جارو بکشید و از کثیف شدنش جلوگیری کنید.

جارو برقی کشیدن روی تخت

روی تشکتان چیزی ریخته است؟

شما می توانید با آب گرم و صابون آن را تمیز کنید, اما از اینکه رطوبت بیشتری بگیرد،باید جلوگیری کنید. پس بگذارید کاملاً خشک شود.

از بوی جوش شیرین استفاده کنید:چیزی هست که بوی بدی دارد؟

این کار را بکنید تا بو را بدون آسیب رساندن به تشک خود از بین ببرید:

  • روی تشک جوش شیرین بپاشید و صبر کنید.
  • سپس از جاروبرقی استفاده بکنید تا جوش شیرین را مکیده و بوی بدش از بین برود.

جوش شیرین

آن را با دقت حمل کنید:

تشک ممکن است تسمه هایی داشته باشد که برای حمل آن ساخته نشده اند. از آن بندها به جای کمک به تعیین پوزیشن (مانند زمان چرخش) استفاده کنید. اگر نیاز دارید آن را به طور کامل بلند کنید, این کار را از زیر تشک انجام دهید, و حتما چند فرد قوی را به کار بگیرید, و از پایین تشک آن را بلند کنید.

به طور منظم چک اش کنید:

تشک شما به خوبی بر روی یک قاب و چارچوب با کیفیت قرار داده شده است که در همان زمان به عنوان تشک آن را خریداری کرده اید. آن را هر شش ماه یک بار چک کنید تا ببینید آیا باید ترمیم شود یا خیر.

نگهداری از تشک تخت

وقتی زمانش رسید، یکی دیگر بخرید:

حتی با بهترین مراقبت ها, عمر تشک در نهایت پس از هشت تا ده سال به سر خواهد آمد. ممکن است از خود فرسودگی نشان دهد (مانند پیچ خوردگی در لبه ها یا لبه های صاف بیرون زده). اما اگر متوجه شدید که با درد کمر یا حس ناراحتی از خواب بیدار می شوید، ممکن است وقت خرید یک تشک جدید باشد.

افزایش عمر تشک تخت:

  • تشک خود را صاف یا به پهلو حمل کنید. اجازه ندهید خم شود یا بپیچد.
  • اگر تشک را روی تخت فنری گذاشتید, باید آن را جایگزین کنید.
  • به تخت خود به طور منظم هوای تازه بدهید، روکش هایش را کامل دربیاورید.
  • هوای تازه برای تشک خوب است، اما سعی نکنید در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرید.
  • پارچه تشک را با آب یا مایع تمیز کننده خیس نکنید، ممکن است رویش بماند.
  • از پاک کننده لباسشویی یا ظرفشویی استفاده نکنید.
  • روی پارچه تشک وسیله ای تمیز نکشید. 

 افزایش عمر تشک تخت

تشک خود را تمیز نگه دارید:

نگران لکه های روی تشکتان هستید؟ هر کاری بکنید, اگر از مواد شیمیایی سخت مانند محصولات پاک کننده خشک و پاک کننده های دیگر یا لکه برها استفاده کنید. این محصولات می توانند به پارچه یا مواد پایه ای موجود در تشک شما صدمه بزنند و آسیب بیشتری به آن ها وارد کنند.

اگر تشک شما جایی اش مرطوب است, جوش شیرین را روی آن بریزید تا رطوبتش را بگیرد و سپس با جاروبرقی جذب کنید.

اگر لکه ای وجود دارد که می خواهید بر روی آن کار کنید, به آرامی صابون ملایم و آب سرد را رویش بزنید. از خیس کردن تشک یا ریختن هر مایع دیگری خودداری کنید.

به یاد داشته باشید که پوشش تشک بهترین راه برای جلوگیری از آلودگی است.

چگونه از تشک تخت خواب خود مراقبت کنیم؟ + رازهای افزایش عمر تشک

4.436
این مطلب مفید بود ؟324
منبع : بخش سبک زندگی نمناک/ن/ز.ت
برچسب : تشک خواب
وبگردی