جراحی بینی
جراحی پلاستیک بینی از عمل های پرطرفدار امروزه است که عیب های ظاهری بینی را برطرف می کند اما همانند دیگر عمل ها عوارض مخصوص به خود را دارد.

جراحی پلاستیک بینی چه عوارضی به دنبال دارد؟

جراحی بینی نوعی عمل جراحی برای تغییر شکل بینی و برطرف کردن مشکلات و عیوب بینی است که امروزه در بین افراد به خصوص خانم ها طرفداران زیادی دارد . جراحی پلاستیک بینی هم به مانند هر عمل جراحی دیگر می تواند با عوارضی از قبیل عوارض عملکردی و تنفسی و یا عوارض زیبایی همراه شود که در این بخش از نمناک به بیان این عوارض ها می پردازیم.

عوارض جراحی پلاستیک بینی

اگر می خواهید بینی خود را عمل کنید ، خواندن ادامه این مطلب ممکن است شما را دچار ترس و دلهره نماید اما بروز این ترس، از جنبه هایی مفید فایده خواهد بود چرا که شما باید ابتدا قبل از هر عمل جراحی از عوارض طبیعی و کوتاه مدت جراحی آگاه شده و از نظر روحی آماده رویارویی با آن ها شوید . همچنین این ترس موجب می شود که شما در انتخاب جراح دقت بیشتری داشته باشید ، انتخاب پزشک خوب از بسیاری از این عوارض، پیشگیری خواهد کرد.

عوارض جراحی بینی را می توان به دو دسته تقسیم کرد

عوارض عملکردی

عوارضی مانند چسبندگی های داخل بینی یا تنگ شدن بیش از اندازه سوراخ های بینی که در عملکرد بینی مشکل به وجود می آورند.

عوارض ظاهری

عوارضی که ظاهر بینی را با مشکل روبرو می کنند مانند برداشتن بیش از اندازه بافت های بینی یا کوچک شدن بیش از حد بینی که با اجزای صورت هماهنگ نیست.

عوارض عمل بینی

 

عوارض عملکردی ناشی از عمل جراحی پلاستیک بینی

مشکلات تنفسی

برخی از افراد پس از جراحی بینی دچار مشکلات تنفسی می شوند. اختلال در عملکردهای حیاتی بینی قسمت های دیگر بدن را تحت تاثیر قرار می دهد. نداشتن خواب راحت شبانه و محرومیت از اکسیژن موجب کسالت و بیحالی در طول روز می شود.

نفس نکشیدن از بینی، خشکی مجاری تنفسی و ضعف سیستم دفاعی را در پی دارد.گرفتگی شدید بینی و التهاب ناشی از آن سبب بسته شدن تخلیه سینوس های اطراف بینی می شود و موجب درد سینوسی، سردرد خواهد شد.

از علائم گرفتگی راه هوایی بینی تودماغی شدن صدا است. از علائم دیگر اختلال عملکرد بینی، اختلال بویایی، احساس سرماخوردگی طولانی، خرخر و مشکلات تنفسی حین خواب نیز می باشد.

عوارض تنفسی می توانند از عوارضی باشند که جراحی پلاستیک بینی به همراه دارد :

چسبندگی های داخل بینی:

برش ها و زخم های جراحی موجب چسبندگی سطوح مختلف بافت های پوشاننده بینی به یکدیگر می شود و موجب مسدود شدن راه تنفسی خواهد شد . بیمار گاهی برای درمان این عارضه تن به جراحی دوباره می دهد.

تنگی دریچه های بینی:

مهمترین عارضه تنفسی در بینی های عمل شده تنگی دریچه ی بینی است که این تغییرات دریچه بینی سلامت بینی را به خطر می اندازد.

در داخل بینی دو دریچه خارجی و دریچه داخلی بینی وجود دارد . اگر کمترین تنگی در دریچه داخلی روی دهد، تغییرات شدیدی در مقاومت آن نسبت به جریان هوا ظاهر می شود . برداشتن بیش از اندازه غضروف های بینی سبب تورفتگی های زیاد قسمت پایینی بینی و بروز چاله های عمیق در دو سوی نوک بینی می شود. 

در داخل بینی این تورفتگی های ظاهری به صورت برآمدگی هایی مشاهده می شوند که جلوی عبور جریان هوا از دریچه داخلی بینی را می گیرند.برداشته شدن بیش از اندازه غضروف های بینی در انتهای بخش تحتانی، موجب می شود در هنگام دم سوراخ های بینی بسته شود.

از شایع ترین عوارض جراحی بینی اختلال تنفسی ناشی از اختلال دریچة داخلی بینی است . امروزه از برداشتن بافت در ناحیه دریچه بینی اجتناب می شود . برگرداندن سوراخ های بینی به حالت پیش از عمل، بسیار سخت و گاهی غیر ممکن است. در این حالت، جراح باید بافت هایی از قسمت های دیگر بینی یا بدن بردارد و جایگزین بافت از دست رفته کند.

اگر تنگی دریچه داخلی بینی خفیف باشد می توان این پیوندها را از خود بینی گرفت، اما در غیر اینصورت جراح این پیوند را از غضروف گوش و یا دنده می گیرد.

باقی ماندن انحراف تیغه بینی:

گاهی بینی فرد دچار انحراف تیغه است که این انحراف ها از دید جراح مخفی می ماند. معاینه تیغه داخل بینی پیش از عمل جراحی از این عارضه پیشگیری می کند.

جراح برای مشخص کردن انحراف های مخفی تیغه بینی پیش از عمل، به کمک اندوسکوپ داخل بینی را معاینه می کند و آزمون راه هوایی بینی آکوستیک راینومتری و راینومانومتری را انجام می دهد.اگر پیش از عمل، انحراف تیغه ی بینی تشخیص داده نشود دوباره باید جراحی صورت گیرد.

بینی 

بزرگی شاخک های بینی:

بیمارانی که دارای انحراف تیغة بینی هستند، شاخک تحتانی یا میانی در سمت مخالف انحراف رشدی بیش از اندازه دارد که این رشد موجب تنگ شدن راه هوایی بینی می شود.معاینه با اندوسکوپ روشی برای تشخیص بزرگ بودن شاخکی است که فقط در قسمت های پشتی و عمیق آن وجود دارد.

بررسی نکردن قبل از عمل جراحی زیبایی، موجب می شود بیمار پس از عمل و تنگ تر شدن راه هوایی دچار مشکلات تنفسی شود.

عوارض زیبایی جراحی پلاستیک بینی:

آسیب پوست بینی:

آسیب های پوستی بر روی قسمت استخوانی بینی به علت آسیب های شدید شبکه مویرگی زیرپوستی و استفاده نابجا از مواد پیوندی نامناسب اتفاق می افتد . صدمات عمیق مویرگی پوستی سبب می شود خون کافی به پوست نرسد و پوست دچار مرگ سلولی شود بنابراین التیام پوست همراه با بافت جوشگاهی ناهماهنگ سبب بدشکلی پوست بینی می شود.

بهترین مواد پیوندی همیشه مواد طبیعی و بافت های سالم خود بیمار هستند و استفاده از مواد مصنوعی به عنوان پیوند در داخل بینی دارای عوارض زیادی است . آسیب به پوست بینی در صورت تکرار عمل افزایش می یابد. 

فرورفتگی های پره های بینی:

اگر نوک بینی بیش از اندازه لازم جمع شود، غضروف های حمایت کننده نوک بینی کم شده و این غضروف ها به یکدیگرنزدیک می شوندو در ظاهر بینی فرورفتگی بیش از اندازه ای به وجود می آید . این عارضه که به علت برداشتن غضروف های پره های بینی برای جمع کردن نوک بینی روی می دهد پس از عمل به علت متورم بودن بینی دیده نمی شود و پس از مدتی ظاهر می گردد.

باریک شدن بیش از حد نوک بینی:

اگر جراح بیش از حد نوک بینی را کوچک کند ، تناسب بین دو بخش بالایی و پایینی بینی و نیز پره ها به هم می ریزد و پره ها پهن تر دیده می شوند، همچنین برای بیمار مشکلات تنفسی نیز به وجود می آید.

گشاد شدن مویرگ های روی پوست بینی:

اگر مویرگ های روی پوست بینی در بخش بالایی بینی و نوک بینی گشاد شوند بر روی پوست نوک بینی مویرگ های زیادی دیده می شوند . از علت هایی که سبب بروز این عارضه می شود جراحی های مکرر پشت سرهم و دستکاری زیاد بر روی بافت های گوشتی زیر پوستی نوک بینی است. 

از دست دادن پوست نوک بینی:

از دست دادن پوست نوک بینی از بدترین عارضه های جراحی پلاستیک بینی است. علت مهم ایجاد آسیب های پوستی نوک بینی وارد شدن آسیب های شدید به شبکه مویرگی زیرپوستی به دلیل کوچک کردن نوک بینی بیش از حد متعادل، است. برای ترمیم چنین عارضه ای می توان از پوست قسمت های دیگر صورت، مانند پوست پیشانی یا پوست چین بین لب و بینی استفاده نمود. 

پره وسطی تو کشیده شده بینی:

پره وسطی بینی باید در نمای نیمرخ، در ورای پره های جانبی بینی خود را نشان دهد.برداشتن غضروف های تیغه میانی، سبب کشیده شدن این پره به داخل بینی می شود و نمایی غیرطبیعی از نیمرخ بینی می دهد.

 برداشته شدن پوست پره های بینی:

اگر پزشک قسمت زیادی از پره های بینی بردارد به دلیل صاف شدن چین بین بینی و صورت، اثر بخیه ها بر روی پوست صورت بیشتر دیده می شود. تنگی بیش از اندازه سوراخ های بینی موجب ایجاد مشکلات تنفسی در فرد می شود . باریک بودن راه تنفسی، به هنگام عمل دم سبب پایین افتادگی پره کوچک شده می شود. 

بینی خوکی:

اگر پزشک بافت های غضروفی و پوست قسمت پایینی بینی را بیش از اندازه بردارد ، نوک بینی بیشتر بالا می رود و بینی خوکی شکل دیده می شود و بینی حالتی کاملاً مصنوعی و غیرطبیعی دارد .

فرم بینی 

قوس محدب پشت غضروفی بینی:

این عارضه به علت برداشتن بیش از اندازه بخش استخوانی پشت بینی به وجود می آید. انجام جراحی مجدد برای تقویت قسمت بالایی بینی این مشکل را برطرف می کند.

مشخص بودن بیش از اندازه پره وسطی بینی:

اگر پره وسطی بینی از اندازه طبیعی بیشتر مشخص باشد سوراخ های بینی بیش از حد بزرگ دیده می شوند. علت این مشکل کم کردن غضروف های نوک بینی و بالا رفتن بیش از اندازه پره های جانبی بینی است.

بینی زینی شکل:

اگر جراح بیش از اندازه قوز استخوانی- یا غضروفی بینی را بردارد شکل بینی بسیار زشت شده و بینی زینی شکل می شود.

البته بیمار در روز های نخست پس از جراحی، که بینی او متورم است متوجه این عارضه نمی شود.ایجاد قوس مقعر در پشت بینی به جز ایجاد بینی زینی شکل و حالت مصنوعی آن موجب مشکلات تنفسی نیز می شود.

افتادگی نوک بینی و عمیق بودن ریشه بالایی بینی در بسیاری از بیماران ایرانی قوز پشت بینی را بیش از حد واقعی، برآمده نشان می دهد و جراح را به اشتباه می اندازد . جراحان بینی، برای کم کردن بافت استخوانی پشت بینی، باید بتوانند قوز کاذب را از قوز حقیقی تشخیص دهند. 

امروزه به جای کاستن پشت بینی از روش های افزودن بافت ها در قاعده بینی استفاده می شود تا بینی متناسب با سایر قسمت های صورت باشد .

برای متناسب ساختن بینی زینی شکل پزشک بافت های پیوندی که از محل خود بینی، یا خارج از بینی تأمین می کند را به پشت بینی می افزاید. 

بدشکلی هشت مانند در فاصله هرم استخوانی و غضروفی:

برداشتن بیش از اندازه بافت های حمایت کننده بینی شکاف عمیق اسکلت استخوانی و غضروفی ایجاد می کند که بینی دوتکه و مانند عدد هشت به نظر می رسد. این مشکل به دلیل تنگ شدن دریچه داخلی بینی مشکلات تنفسی هم ایجاد می کند.

برای جلوگیری از این مشکل در حین عمل جراحی، باید اتصالات غضروفی استخوانی اسکلت بینی حفظ و از فروافتادگی این ناحیه جلوگیری شود.با استفاده از پیوند های غضروفی مخصوصی بنام پیوند های گسترش دهنده اصلاح این حالت در جراحی مجدد امکان پذیر است .

مشکلات بینی 

صدمات مجرای اشکی و کاسه چشم:

گاهی ممکن است جراحی بینی برای بیمار مشکلات چشمی ایجاد کند.تورم کیسة اشکی در گوشه داخلی چشم ، عفونت های مکرر و شدید کیسه اشکی بعلت برش بیش از حد عمیق استحوان های بینی و بسته شدن مجرای اشکی است. 

برش بیش از حد عمیق استخوانی، گاهی سبب جدا شدن بافت همبندی متصل کننده کره چشم به بینی و تغییر حالت چشم می شود. در این صورت چشم ها گردتر و فاصلة چشم از بینی بیشتر می شود.درمان انسداد مجرای اشکی بدون برش و با استفاده از روش های جراحی اندوسکوپیک بینی امکان پذیر است. برای درمان جداشدگی بافت همبندیِ که سبب گردی چشم می شود باید جراحی کاسه چشم صورت گیرد.

قبل جراحی پلاستیک بینی بخونید تا سراغ هر دکتری نرید

2.315
این مطلب مفید بود ؟78
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : بخش بهداشت و سلامت نمناک/ن/م.ح
وبگردی