علت ورم دور چشم
ورم چشم یا پف چشم در بعضی افراد نگران کننده است و می تواند نشان دهنده یک بیماری باشد برای مثال تیروئید چشمی یکی از علت ها و بیماری های ورم چشم است.

ورم چشم چیست؟

عموما ورم پلک ها و چشم در صورت وجود هرگونه التهاب یا مایع اضافی در بافت پیوندی پیرامون چشم رخ می دهد که ممکن است دردناک یا بدون درد باشد و پلک های فوقانی یا تحتانی را در بر گیرد. همچنین یکی از مواردی که ممکن است برای هر شخصی اتفاق بیافتد ورم دور چشم است که معمولاً به آن پف چشم می گویند که باعث نگرانی خیلی ها از جمله خانم ها می شود.

مهم ترین علت های ورم چشم و پلک

گل مژه

گل مژه یک عفونت غده در پلک است. رایج ترین نوع گل مژه غده اشکی را آلوده می کند که در رأس مژه قرار دارد. گل مژه گاهی درون پلک تشکیل می شود که به خاطر غده چربی است.

گل مژه اغلب با یک جوش قرمز، خارش و متورم شروع می شود. پس از گذشت چند ساعت یا چند روز، شروع به تغییر شکل می دهد. بعضی از آن ها سرسفید رنگی دارند.

ورم چشم

گل مژه عفونت غده در پلک

آلرژی

اگر یک چشم خارش، قرمز همراه با تورم چشم باشد، علت می تواند نوعی از حساسیت چشمی باشد. گردوغبار، گرده گیاهان و دیگر آلرژی های معمول می توانند باعث آزار چشم شوند و منجر به واکنش آلرژیک چشمی شوند.

پرکاری تیروئید

چشم های متورم می تواند از اثرات جانبی یک تیروئید پر کار باشد که باعث ضخیم شدن چربی در اطراف چشم شده و باعث ایجاد پف چشم می شود .

تیروئید

تیروئید از علت های ورم چشم

گرمای بیش از حد

هوای سردی باعث می شود گرمای خانه را افزایش دهیم. می تواند باعث خشک شدن و بالا رفتن حساسیت چشم شود. به دلیل اینکه این گرما باعث خشک شدن غشای مخاطی چشم می شود و در نهایت باعث ضخیم تر شدن بافت چشم می شود. نتیجه همه این اتفاقات پف آلود شدن چشم است .

گریه

هنگامی که شما گریه می کنید چشمان شما سخت کار می کنند تا تولید اشک کنند. از آنجا که غدد چشم باید بیش از اندازه کار کند تا اشک تولید کند و این غدد اشک هایی را تولید می کنند که بیشتر از آب تشکیل شده تا نمک. تفاوت غلظت نمک بین اشک و بافت های اطرافشان باعث ایجاد تورم چشم می شود .

چشم های پف آلود

گریه باعث تورم چشم ها می شود

محصولات آرایشی و مراقبت پوست 
وقتی فرآورده ‎ های آرایشی و مراقبت از پوست وارد چشم ‎ ها می ‎ شوند، می ‎ توانند باعث تحریک چشم ‎ ها و بافت اطراف آنها شوند، که این سبب بروز ورم، سرخی و آلودگی دردناک می ‎ شود . واکنش ‎ های آلرژیک نسبت به این فرآورده ها نیز می ‎ توانند محرک ورم پلک چشم شوند .

استفاده طولانی مدت از لنز تماسی

اگر لنز خود را زیاد در چشم نگه دارید، دچار پف چشم می شوید. لنز تماسی مثل یک پوشش برای چشم عمل می کند و مانع از رسیدن اکسیژن به چشم و تورم قرنیه می شود. اگر با لنز بخوابید، فشار بیشتری به چشم وارد و تورم را بدتر می کنید .

استفاده از لنز

پف کردن چشم ها با نگه داشتن بیش از حد لنز

سلولیتیس چشمی 
سلولیتیس (سلولیت) چشمی یک عفونت عمیق در بافت پلک چشم است. این عارضه می ‎ تواند به سرعت گسترش یابد و بسیار دردناک است. حتی بروز یک شکاف کوچک می ‎ تواند برای باکتری ‎ ها در مسیر تحریک ایجاد سلولیت چشمی کافی باشد 

بلفاریت 
برخی از مردم در مقایسه با دیگران مقدار بیشتری میکرب درون و اطراف چشم ‎ های خود دارند. این باکتری ‎ ها می ‎ توانند سبب بروز بلفاریت شوند .
مردم دچار بلفاریت ممکن است پلک ‎ های چشم روغنی و پوسته ‎ های شبه شوره در اطراف مژه ‎ های خود داشته باشند. برخی از افراد مبتلا به بلفاریت دچار التهاب دردناک پلک چشم می شوند .

بلفاریت

 

 

بلفاریت التهاب دردناک پلک چشم

 

خستگی

خستگی و کوفتگی می تواند باعث تورم چشم ها شود. نگه داشتن آب در طول شب هم می تواند به چشم ها آسیب بزند. این مورد می تواند باعث متورم شدن چشم ها در صبح شود. به خصوص اگر فرد خوب نخوابیده باشد.

بیماری چشم صورتی

اگر دچار عارضه چشم صورتی (ورم ملتحمه) شده اید، باید بدانید که عارضه ای فوق العاه مسری است و معمولا غشای مخاطی پوشش چشم ها را دچار تورم، ترشح و رنگ صورتی مایل به قرمز می کند .

مصرف زیاد سدیم

رابطه مصرف سدیم و پف چشم واضح و روشن است. سدیم باعث احتباس زیاد آب در بدن می شود و این احتباس دراطراف چشم ها نیز دیده می شود .

مصرف زیاد سدیم

مصرف زیاد سدیم از مهم ترین علل ورم چشم

مصرف بالای الکل

مصرف زیاد الکل مشکلات زیادی در بر خواهد داشت. یکی از آنها ورم بدن است. بنابراین پف چشم نیز یکی از عوارض آن خواهد بود. الکل ترشح هورمون ضد ادرار (آنتی دیورتیک) را در بدن کاهش می دهد و موجب پف کردن می شود .

سالمندی

وقتی سنتان بالا می رود رسوبات چربی که از چشم محافظت می کنند شروع به شل شدن کرده و ایجاد پف زیر چشم می کنند. در سنین بالا بافت و ماهیچه های اطراف چشم نیز ضعیف شده و پف چشم را دو چندان می کند .

ورم چشم در سالمندی

ایجاد پف زیر چشم با افزایش سن

روز های نزدیک به عادت ماهانه

همانطور که می دانید یک هفته قبل از عادت ماهانه و روزهای اول که خون ریزی زیاد است، دچار تورم زیادی هستید. این تجمع آب می تواند روی چشم ها نیز تاثیر بگذارد .
این تورم به علت نوسانات هورمونی این دوره است، تغییرات استروژن و پروژسترون منجر به احتباس آب در بدن و در چشم ها می شود .

علت های شایع ورم چشم

پف زیر چشم می تواند دلایل زیادی باشد؛ از جمله کهولت سن و یا حتی وجود بیماری در بدن. آیا می دانید چه بیماری هایی باعث ایجاد پف زیر چشم می شود؟

بطور کلی هر یک از موارد زیر می تواند به تنهایی علت پف زیر چشم باشد:

  •  مصرف بیش از حد نمک که باعث حبس مایعات در زیر پوست می شود.
  •  آلرژی هایی که سبب التهاب و تورم می شوند.
  •  مشکلات سینوسی
  •  کمبود آب
  •  خستگی و کمبود خواب
  •  استرس و فشار عصبی
  •  گریه کردن
  •  کهولت سن
  •  ویژگی های ارثی صورت

خستگی چشم ها

خستگی و کمبود خواب از علت های شایع پف زیر چشم

چه هنگام ورم چشم ها نشانه بیماری است؟

پف آلود بودن چشم ها بطور غیر منتظره، گاهی اوقات نشان دهنده یک بیماری در شماست. به عنوان مثال افرادی که به بیماری تیروئید چشمی مبتلا هستند، تورم بافت ها و عضلات اطراف چشم شان بیشتر است. همچنین چشم های برجسته می توانند نشانه ای از بیماری تیروئید چشمی باشد که به بیماری گریوس معروف است.

آلرژی های چشمی وابسته به شرایط محیطی، مانند تب یونجه، می توانند باعث تورم چشم ها شوند. انواع دیگر آلرژی ها مانند واکنش به برخی غذا ها یا مواد شیمیایی باعث تورم پلک ها می شوند.

در طی یک واکنش آلرژیک، برخی از سلول های بدن، ماده ای شیمیایی بنام آنتی هیستامین آزاد می کنند که اثرات نامطلوب زیادی را بر روی بافت های بدن، به جا می گذارد از جمله نشت مایع از رگ های خونی. این مایعات در بافت های اطراف به دام افتاده و باعث ایجاد ورم می شوند.

چشم های پف کرده و حلقه های تیره دور چشم، ممکن است بر اثر یک نوع عفونت چشمی باشد که در آن چشم ها بر اثر آلوده شدن با ویروس، قرمز می شوند. این چشم های متورم ناشی از التهاب، همراه با عفونت هستند که بطور مستقیم بر روی پلک ها تاثیر می گذارند.

همچنین چشم های خشک نیز می توانند پف آلود و متورم شوند. بیماری های سیستماتیک از جمله نارسایی کلیه می تواند منجر به ورم کل بدن از جمله چشم ها شود.

بیماری ورم چشم

ورم زیر چشم نشانه چه بیماری است؟

برخی از روش های کاهش ورم دور چشم

  • از مصرف نمک اضافی به ویژه در وعده شام خودداری کنید. نمک سبب جمع شدن آب در بدن، به ویژه در ناحیه صورت می شود .
  • در اولین فرصت برای درمان آلرژی اقدام کنید. آلرژی، سرماخوردگی و عفونت سینوزیت از مهمترین دلایل تورم اطراف چشم است .
  • موقعیت خوابیدن یکی از دلایل تورم اطراف چشم است. سعی کنید روی صورت نخوابید .
  • قبل از خوابیدن تمام مواد آرایشی را از روی صورت پاک کنید .
  • چشمان را در برابر اشعه ماورابنفش خورشید محافظت کنید. استفاده از کلاه و عینک در آفتاب ضروری است .
  • از کرم دور چشم مناسب سنتان استفاده کنید .

 کاهش ورم چشم

استفاده از کرم دور چشم برای کاهش پف چشم

  • سیگار نکشید، سیگار یکی از مهمترین دلایل خشکی و تضعیف پوست، به ویژه در ناحیه صورت است .
  • به چشم خود استراحت دهید، بستن چشم و قرار دادن کمپرس سرد مانند برش خیار و قاشق سرد و چای کیسه ای خنک، به کاهش پف دور چشم کمک می کند .
  • مواد حساسیت زا را از چشم دور کنید. ممکن تورم چشم به دلیل استفاده از لوازم آرایشی، رنگ مو یا کرم خاصی باشد که استفاده می کنید، این موارد را شناسایی کنید و از آن ها اجتناب کنید .
  • از تماس دست آلوده با چشم خودداری کنید .
  • خواب کافی داشته باشید
  • رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته باشید .
  • موقعیت مناسب سر هنگام خواب
  • خوردن آب کافی در طول روز
  • کمپرس پوست اطراف چشم با یخ یا یک محلول قابض
  • قرار دادن سیب زمینی روی پف چشم
  • استفاده از کمپرس آب یخ هنگامی که پلک ها ورم دارند
  • استفاده از برش های خیار یا چای کیسه ای سرد بر روی چشم های بسته

درمان ورم چشم

 خوابیدن ورم پشت چشم با چای کیسه ای

علت ایجاد التهاب عصب بینایی چشم

اصطلاح نوریت اپتیک به عنوان التهاب عصب بینایی چشم تعریف می شود. این اختلال یکی از دلایل اصلی از دست دادن بینایی است. نوریت اپتیک همچنین با درد حاد همراه است زمانی که چشم حرکت می کند.

به غیر از دو علامت اصلی که در بالا ذکر شد، نشانه های بیش تری نیز وجود دارد. این اختلال همچنین ممکن است با سردرد، تهوع، تب، کاهش بینایی محیطی و اختلال بینایی تشخیص رنگ همراه باشد .

مصرف الکل همراه با برخی از کمبودهای مواد مغذی می تواند نوریت اپتیک را ایجاد کند. عواملی مانند کمبود ویتامین B 12 نیز می توانند خطر ابتلا به نوریت اپتیک (التهاب عصب بینایی) را افزایش دهند. سیگار نیز شانس بروز این اختلال را افزایش می دهد.

این اختلال اغلب در اثر سموم و اسیدهای زیادی که در خون و سایر مایعات بدن وجود دارد، ایجاد می شود. التهاب عصب بینایی همچنین می تواند ناشی از عفونت های ویروسی، قارچی یا باکتریایی مانند سرخک، آبله مرغان، اوریون و برخی از این بیماری ها باشد.

علاوه بر این، نوریت اپتیک ممکن است به علت آسیب ناشی از یک نیروی خارجی و تروما ایجاد شود. عوامل دیگری که در بروز این اختلال نقش دارند، عبارتند از دررفتگی استخوان صورت، فشار سنگین بر عصب، عادات غذایی نادرست و چندین بیماری ژنتیکی .

التهاب عصبی چشم

نوریت اپتیک یا التهاب عصب چشم

تیروئید چشمی از علت های ورم چشم

ابتلا به بیماری تیروئید چشم باعث می شود که بافت های چربی و عضلات داخل حفره چشم (اوربیت) ملتهب و متورم بشود و در نتیجه کره چشم بیرون بزند و حرکت چشم مختل شود.

موارد شدید تیروئید چشمی به دید نیز آسیب می بیند. تیروئید چشمی معمولاً، اما نه همیشه، همراه با پرکاری تیروئید است و عموماً از یکی از دلایل اصلی پرکاری تیروئید، یعنی بیماری گریوز نشأت می گیرد .

از آنجایی که فضای داخل حفره چشم محدود است، متورم شدن بافت ها باعث بیرون زدگی چشم می شود. بیرون زدگی معمولاً خفیف است، اما در موارد شدید کره چشم آن قدر بیرون می زند که چشم به خوبی بسته نمی شود و پلک پایین نمی آید.

به این ترتیب بخش شفاف جلوی چشم، یعنی قرنیه خشک و بدون محافظ می شود. کره چشم نیز به دلیل نقص عملکرد عضله های کنترل کننده نمی تواند به راحتی حرکت کند. چنانچه بیماری بسیار شدید باشد، عصب متصل کننده کره چشم به مغز تحت فشار قرار می گیرد و آسیب می بیند. بیماری تیروئید چشمی یک فاز فعال دارد که با التهاب و ورم همراه است و پس از آن مرحله التیام شروع می شود .

علت تیروئید چشمی

ورم چشم ها به علت تیروئید چشمی

علت تیروئید چشمی

بیماری تیروئید چشمی یک بیماری خودایمنی است که در اکثر موارد همراه با پرکاری تیروئید است. سیستم ایمنی بدن معمولاً پروتئین های کوچکی موسوم به پادتن را برای حمله به میکروب ها (برای مثال باکتری ها) تولید می کند.

سیستم ایمنی در صورت ابتلا به بیماری خودایمنی پادتن هایی را برای مقابله با بافت های خود بدن تولید می کند. در بیماری تیروئید چشمی پادتن ها به بافت های اطراف چشم حمله می کنند. دلیل بروز چنین نقصی مشخص نیست. برخی افراد مستعد ابتلا به بیماری های خودایمنی هستند .

درمان تیروئید چشمی

در مراحل اولیه گاهی توضیحاتی درباره تغییر سبک زندگی به بیمار داده می شود و به کمک قطره ها، پمادها و ژل ها کار درمان صورت می گیرد.

زمانی که بیماری پیشرفت می کند و به مراحل شدیدتر راه می یابد هم به استفاده از داروهای ضدالتهابی و ضدایمنی نیاز داریم که براساس تجویز پزشک باید آنها را مصرف کرد. گاهی هم به تزریق داروها با دوزهای بالاتر نیاز داریم و در بعضی از موارد هم انجام عمل جراحی برای بیمار ضروری می شود.

جراحی این بیماران فقط در دو صورت باید انجام بگیرد، یکی از موارد جراحی این است که به هر دلیلی دید بیمار تغییر کند. بنابراین زمانی که چشم به شدت بیرون زده، قرنیه زخم شده یا فشار زیادی روی عصب بینایی است صرف نظر از این که بیمار در چه مرحله ای قرار دارد باید عمل جراحی برایش انجام شود.

 

ورم چشم چیست و برای کاهش ورم چشم چه باید کرد؟

3.9368
این مطلب مفید بود ؟28682
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : بخش بهداشت و سلامت نمناک/ن/ز.ت
برچسب : مشکلات چشم
وبگردی