ماموگرافی

نکات مهم درباره ماموگرافی سینه برای خانم ها

کد مطلب : 13411تعداد نظرات : 2 نظرزمان مطالعه : 6 دقیقه
ماموگرافی نوعی تصویر برداری از پستان می باشد که برای تشخیص سرطان سینه انجام می شود و زنان بالای 40 سال باید هر سال این تست را انجام دهند.

هر آنچه نیاز است درباره ماموگرافی برای خانم ها بدانید

ماموگرافی، یک تست اشعه ایکس از پستان است و این یک ابزار غربالگری است که برای تشخیص سرطان سینه استفاده می شود. ماموگرافی یک عنصر کلیدی در تشخیص زودهنگام سرطان پستان میباشد. به گفته موسسه ملی سرطان، سرطان سینه دومین نوع سرطان پس از سرطان پوست است.هر ساله حدود 2300 مورد جدید سرطان سینه در مردان و در حدود 230.000 مورد جدید در زنان ثبت می شود.

برخی متخصصان توصیه می کنند زنانی که 40 سال سن و یا بیشتر دارند، باید هر یک تا دو سال ماموگرافی داشته باشند.غربالگری منظم را نیز از 45 سالگی توصیه می کنند اگر شما سابقه شخصی یا خانوادگی سرطان پستان دارید، ممکن است پزشک توصیه کند که زودتر ایت تست را شروع کنید.

اگر یک غده یا هر نشانه دیگری از سرطان پستان داشته باشید، پزشک برای تشخیص ماموگرافی را تجویز خواهد کرد. اگر پروتز هایی در پستانتان داشته باشید احتمالاً به ماموگرافی نیاز خواهید داشت.

ماموگرافی

آزمایش ماموگرافی چیست؟

کدام زنان باید ماموگرافی سینه انجام دهند؟

ماموگرافی را می توان به عنوان یک آزمایش غربالگری انجام داد تا به دنبال نشانه ای از سرطان پستان در زنانی باشد که هیچ نشانه ای ندارند.انجام این توصیه ها برای زنانی که در معرض خطر متوسط هستند بسیار توصیه می شود.

ماموگرافی نیز ممکن است به عنوان یک آزمایش تشخیصی برای کسانی صورت گیرد که دارای علایم یا نشانه های سرطان پستان هستند، مانند مواردی که در این بخش از سلامت نمناک آورده ایم و شامل :

  • داشتن یک غده در پستان و یا یک برآمدگی در زیر بغل
  • داشتن قسمت متورم و ضخیم از سینه
  • بافت چاله ای در پوست سینه
  • تغییر در اندازه یا شکل سینه
  • احساس سنگینی در یک سینه
  • تو رفتن نوک سینه
  • ترشحات نوک سینه
  • درد پستان
  • قرمزی، جوش یا خارش پستان و یا نوک سینه (علایم ممکن سرطان سینه التهابی یا بیماری پاگت پستان)

لازم به ذکر است که ماموگرافی را می توان برای مردان و همچنین زنان توصیه کرد و این که مردان می توانند سرطان پستان را گسترش دهند (گرچه سرطان سینه مرد بسیار کم تر از سرطان پستان در زنان است).

سرطان پستان

ماموگرافی برای چه کسانی لازم است؟

چگونه برای ماموگرافی آماده شوم؟

شما باید دستورالعمل های خاصی را در روز ماموگرافی دنبال کنید.

نمی توانید ضد عرق، پودر بدن، و یا عطر بزنید. هم چنین نباید از هر نوع پماد و یا کرم برای سینه ها و یا زیر بغل استفاده کنید. این مواد می توانند تصاویر را تحریف کرده یا مانند رسوبات کلسیم کنند، پس مهم است که از آن ها دوری کنید.

اگر باردار یا شیرده هستید، قبل از آزمایش به رادیولوژیست خود بگویید. به طور کلی، قادر به دریافت ماموگرافی در این زمان نخواهید بود.

ماموگرافی زنان

آمادگی لازم برای ماموگرافی

در طول ماموگرافی چه اتفاقی می افتد؟

یک تکنسین، پس از لخت شدن از کمر و برداشتن هر گردن بند، یک پیراهن به شما خواهد داد. بسته به امکانات ازمایش، ممکن است در طی ماموگرافی بایستید و یا بنشینید.

هر سینه بر روی صفحه پرتو ایکس مسطح قرار می گیرد. سپس کمپرسور پستان را به پایین فشار می دهد تا بافت را صاف کند. این عکس یک تصویر واضح تر از پستان را فراهم می کند.

ممکن است مجبور باشید برای هر عکس نفس خود را نگه دارید. ممکن است مقدار کمی فشار یا ناراحتی احساس کنید، اما معمولاً کوتاه است.

در طی این فرآیند، پزشک تصاویر را مرور خواهد کرد. آن ها ممکن است تصایر بیشتری را تجویز کنند، تا دیدگاه های متفاوتی را نشان دهند و اگر چیزی نامشخص است به آن توجه بیشتری دارد.

ماموگرافی دیجیتال گاهی اوقات در صورتی استفاده می شوند که در دسترس باشید. این ها به ویژه برای زنان زیر 50 سال مفید هستند. ماموگرافی دیجیتال، اشعه ایکس را به تصویر الکترونیکی سینه تبدیل می کند که بر روی کامپیوتر صرفه جویی می کند. تصاویر بلافاصله قابل مشاهده هستند، بنابراین رادیولوژیست نیازی به انتظار برای چاپ تصاویر ندارند.

ماموگرافی سینه

ماموگرافی سینه چگونه است؟

مشکلاتی که با ماموگرافی مرتبط هستند، چیست؟

همانند هر نوع تست اشعه ایکسی، شما در معرض میزان بسیار کمی از تشعشع در طی ماموگرافی قرار می گیرید با این حال، ریسک این نوردهی بسیار پایین است.

نتایج حاصل از ماموگرافی به چه معناست؟

تصاویر یک ماموگرافی می تواند به پیدا کردن آهک کلیسم یا رسوبات کلسیم در پستان شما کمک کند.این آزمایش که جزئیات آن را در بخش سلامت نمناک گفته شد همچنین می تواند کیبت ها را نیز پیدا کند که ممکن است به طور طبیعی در طول چرخه های قاعدگی، سرطانی شوند.

یک سیستم تشخیصی ملی برای انجام ماموگرافی وجود دارد که در این سیستم، هفت گروه وجود دارد که از صفر تا شش متغیر هستند. هر گروه توضیح می دهد که آیا تصاویر اضافی لازم هستند یا خیر، و اینکه آیا یک منطقه محتمل است که یک غده خوش خیم (غیرسرطانی) یا غده سرطانی داشته باشد.

هر مقوله برنامه پی گیری خودش را دارد. اقدامات برای برنامه پی گیری ممکن است شامل تصاویر اضافی، چکاپ منظم، ثبت یک قرار ملاقات برای پی گیری شش ماهه، یا انجام نمونه برداری باشد.پزشک شما نتایج را بررسی کرده و مراحل بعدی را توضیح می دهد.

جواب آزمایش ماموگرافی

ماموگرافی و نمونه برداری از سینه خانم ها

چیزهایی که باید در مورد ماموگرافی بدانید:

می توانند زندگی شما را نجات دهند چرا که پیدا کردن سرطان پستان در ابتدا خطر مرگ شما را به میزان 25 تا 30 درصد یا بیشتر کاهش می دهد. نگران نباشید ؛ ماموگرافی یک روش سریع (حدود 20 دقیقه ای) است و ناراحتی اش برای اغلب زنان بسیار کم است. این روش ایمن است:تنها میزان بسیار کمی از تابش اشعه برای ماموگرافی استفاده می شود برای بهترین کیفیتی را که می توانید به دست آورید.

اگر سینه های متمرکز و سفتی داشته باشید و یا زیر 50 سال سن داشته باشید، سعی کنید که ماموگرافی دیجیتالی انجام دهید. ماموگرافی دیجیتالی بر روی کامپیوتر ثبت می شود تا پزشکان بتوانند بخش های خاصی را بزرگ کنند و دقیق تر به آن ها نگاه کنند.

 تشخیص سرطان پستان

ماموگرافی برای تشخیص سرطان پستان در زنان

عوارض ماموگرافی ، ریسک ها و منعیت های مصرف:

ماموگرافی همچنین افراد را در معرض مقادیر کمی از تشعشع قرار می دهد. براساس مطالعه ای که در سال 2016 منتشر شد، پیش بینی می شود که از ر 100.000 زنی که بین سنین 40 تا 74 سال قرار دارند و ماموگرافی دیجیتال می دهند، 125 زن سرطان پستان رادیویی را گسترش می دهند و 16 نفر از آنها بیماری جان خود را از دست خواهند داد. در مقایسه، در همین گروه، از968 سرطان پستان می تواند به خاطر ماموگرافی اجتناب شود.

برای زنانی که در اوایل 50 سالگی هستند و یک سال در میان ماموگرافی انجام می دهند، این ریسک 5 برابر کم تر خواهد بود.

در کسانی که دوزهای بالاتر تشعشع را دریافت می کنند و در زنانی که پستان بزرگ تری دارند، انتظار می رود که خطر تشعشع از ماموگرافی بالاتر باشد، به این دلیل که به تشعشع بیشتری نیاز دارند تا به دقت پزشکان تمام بافت های پستان را ببینند و بررسی کنند.

 عوارض ماموگرافی

آزمایش ماموگرافی چه عوارضی دارد؟

قبل از آزمایش ماموگرافی:

قبل از این که شما ماموگرافی انجام دهید، پزشک از شما در مورد هر گونه فاکتور ریسکی که دارید، و نیز هر گونه علائم سرطان پستان سوال خواهد کرد.

مکان ماموگرافی :

مکان های زیادی وجود دارند که در آن ها ماموگرافی می تواند انجام شود، از جمله کلینیک های سرپایی، بیمارستان ها و حتی واحدهای سیار ماموگرافی.

زمان بندی ماموگرافی:

اگر چه خود ماموگرافی معمولاً حدود 10 تا 15 دقیقه طول می کشد تا کامل شود، اما برنامه خود را حداقل یک ساعت قبلش برنامه ریزی کنید. به طور کلی، یک ماموگرافی تشخیصی اغلب طولانی تر از بررسی ماموگرافی در نظر گرفته می شود، زیرا دیدگاه های خاص اغلب برای ارزیابی یک ناحیه غیر عادی انجام می شوند.

 لباس ماموگرافی

زمان و مکان انجام آزمایش ماموگرافی

برای ماموگرافی چه بپوشید:

از شما خواسته می شود قبل از ماموگرافی لباس خود را تغییر دهید.

غذا و نوشیدنی قبل از ماموگرافی:

هیچ محدودیتی برای خوردن یا نوشیدن پیش از ماموگرافی وجود ندارد.

کاهش درد در ماموگرافی:

برخی از زنان، به ویژه آن هایی که پستان بزرگی دارند، می توانند در ماموگرافی احساس ناخوشایندی داشته باشند. چیزهایی وجود دارند که شما قبل از آزمایش انجام می دهید تا ماموگرافی را کم تر دردناک کنید، مانند:

  • زمان بندی ماموگرافی 10 روز بعد از دوره قاعدگی.
  • استفاده از داروهای ضد التهاب مانند ادویل (ایبوپروفن) یا الیو (ناپروکسن) یک ساعت قبل از آزمایش.
  • اجتناب از کافئین در طول هفته قبل از ماموگرافی.
  • مالیدن ژل لیدوکائین یا چسب پوستی به سینه تان 30 دقیقه تا یک ساعت قبل از آزمایش.

 درد ماموگرافی

برای کاهش درد ماموگرافی چه باید کرد؟

پس از آزمایش ماموگرافی:

هیچ قدم خاصی برای بعد از ماموگرافی وجود ندارد، با این حال زمان خوبی است تا مطمئن شوید که تست بعدی خود را دهید.

مدیریت اثرات جانبی ماموگرافی:

ناراحتی برای فشار سینه اغلب زمانی بهبود می یابد که تست انجام می شود، اما برخی از زنان برای یک یا دو روز بعد از آزمایش احساس درد می کنند. اگر احساس ناراحتی می کنید، از کرست جدید ورزشی و یا زیر پوش تاپی، به جای یک کرست سفت و سخت استفاده کنید و ممکن است کمی تسکین پیدا کنید.

همچنین می توانید از یک تشک گرمایی استفاده کنید و یا در وان حمام داغ، خود را خیس کنید. استفاده از داروهای ضد التهاب مانند ادویل (ایبوپروفن) ممکن است کمی آسودگی را ایجاد کند.

 

نکات مهم درباره ماموگرافی سینه برای خانم ها

4.4180
این مطلب مفید بود ؟15921
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : healthline / nationalbreastcancer / cancer.gov / breastcancer / بخش بهداشت و سلامت نمناک/ن/ز.ت
2 نظر به ثبت رسیده است
ندا1397-03-14
باه نظر من با شیوع این سرطان بد نیست هراز گاهی چک بشیم
125
Zz1396-02-21
با سلام مطالب آموزنده بود من سی سال سن دارم چند ماهی می شه که در طول ماه دردهایی در سینه دارم ، اما شکل ظاهری سینه طبیعیه آیا باید ماموگرافی انجام دهم
9531
وبگردی