روغن جوانه گندم
روغن جوانه گندم از بهترین روغن های مناسب برای زیبایی و سلامت پوست و مو می باشد. برای دیدن سایر خواص این روغن شگفت انگیز مطلب را تا انتها بخوانید.

خواص روغن جوانه گندم برای زیبایی پوست و مو و درمان بیماری ها

گیاه گندم برای مدت ها در ایالات متحده کشت می شده است اما اکنون در چین، آفریقای شمالی، جنوب غربی آسیا، ترکیه، ایران، شبه جزیره عربستان و اروپای جنوبی نیز کشت می شود. گندم یکی از گیاهان دانه ای باستانی است که به دست انسان ها معروف شده است. در مرحله اول از 4000 سال پیش که کشت گندم در دره نیل صورت می گرفت، برای ساختن پارچه مورد استفاده قرار می گرفت. تا 4500 سال پیش که در سراسر آسیا پخش شد و سپس به چین رسید. در 2000 سال قبل از میلاد، پس از تبدیل شدن به رژیم غذایی قابل توجهی برای تمدن های چینی و مصری، کشت گندم توسط انگلیسی ها شروع شد.

خواص روغن جوانه گندم 

ارزش غذایی 

یک فنجان 218 گرم روغن جوانه گندم 1927 کالری، 6/325 میلی گرم ویتامین E ، 218 گرم چربی کل چربی، 53.8 میکروگرم ویتامین K و 43.6 میلی گرم کولین را فراهم می کند. 

همان اندازه وعده غذایی همچنین شامل 40.984 گرم کل چربی های اشباع ، 0.218 گرم اسید میریستیک، 36.188 گرم اسید پالمیتیت، 1.09 گرم اسید استئاریک، 32.918 گرم کل چربی های اشباع نشده، 1.09 گرم اسید پالمیتولئیک، 31.828 گرم اسید اولئیک، 134.506 گرم از کل چربیهای اشباع نشده، 119.464 گرم اسید لینولئیک، 15.042 گرم اسید لینولنیک و 1206 میلی گرم فیتواسترول ها هم می شود.

روغن جوانه گندم  

مزایای سلامتی روغن جوانه گندم 

روغن جوانه گندم منبع خوبی از ویتامین B، ویتامین B6، پتاسیم، منیزیم، فسفر و سایر مواد مغذی است. این ماده غذایی از نظر ارزش غذایی در مقایسه با سایر غلات و سبزیجات بسیار غنی تر است. این ترکیب از حدود 25? از کل مواد مغذی تشکیل شده است که دارای فواید سلامتی زیادی می باشد. این روغن دارای اسیدهای امگا 6، اسید پالمیتیک، اسید اولئیک، لسیتین، اسکالن و اسیدهای چرب استئاریک و همچنین دارای لسیتین، پروتئین، مواد معدنی و اسیدهای چرب ضروری است. روغن گندم به دلیل غنی بودن مواد معدنی و ویتامین ها، بدن را از درون سالم نگه می دارد. 

جلوگیری از بروز بیماری ها 

منبع عالی ویتامین E موجود در روغن جوانه گندم، به جلوگیری از ریزش مو، عملکرد نامناسب سوخت و ساز و سرطان کمک می کند. دریافت ویتامین E یا روغن جوانه گندم به جلوگیری از بروز این مشکلات کمک می کند. 

سلامت قلب 

این روغن برای حفظ سلامت قلب بسیار مفید است و مقدار ویتامین B خوبی دارد که به عادی سازی جریان خون در بدن کمک می کند. این ماده دارای اسیدهای چرب امگا 3 است که با کاهش دادن مشکلات کلسترول و عادی سازی فشار خون برای حفظ سلامت قلب مفید است. 

ترمیم آسیب ها 

حدود 28? پروتئین در روغن جوانه گندم موجود است. این روغن ، مواد مغذی مورد نیاز سلول ها را تأمین کرده و آسیب سلول را ترمیم می نماید. همچنین در انتقال ویتامین ها، مواد معدنی و مواد مغذی به سلول ها نیز کمک می کند. 

جلوگیری از تسریع روند پیری 

این روغن ترکیبی متشکل از اسید لینولئیک، فسفولیپیدها و ویتامین E است که به حفظ سلامت پوست کمک می کند. چنانچه در بخش سلامت نمناک اشاره کرده ایم استفاده از روغن جوانه گندم به جلوگیری از بروز چین و چروک و سایر علائم پیری کمک می کند. این روغن منبع عالی آنتی اکسیدان ها است که از آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد جلوگیری می کند. 

سلامت مو 

افزودن ویتامین E به رژیم غذایی برای داشتن موهای سالم کمک می کند. کمبود ویتامین E در بدن منجر به خشکی، زبری و ضعف می شود. روغن جوانه گندم منبع عالی ویتامین E است که به تقویت رشد مو و تقویت موهای سالم کمک می کند . روغن گندم را می توان به شکل کپسول، روغن یا پرک استفاده کرد. 

تامین انرژی 

روغن جوانه گندم دارای اکتاکوزانول است که یک الکل زنجیره ای طولانی می باشد و به تقویت انرژی ماهیچه ای کمک می کند. این ماده اکسیژن و همچنین انرژی لازم در حین انجام ورزشی را فراهم می کند بنابراین برای ورزشکار ها مفید است. 

کمک به خلق و خو 

این روغن به دلیل وجود اسیدهای چرب امگا 3 با تنظیم سیستم عصبی به بهبود خلق و خو کمک می کند. همچنین این روغن دارای ویتامین B است که به کاهش استرس کمک می کند. 

جلوگیری از سقط جنین 

روغن جوانه گندم به جلوگیری از نقص هنگام تولد، سقط جنین و ناتوانی جنسی کمک می کند. بنابراین توصیه می شود در دوران بارداری روغن جوانه گندم مصرف کنید. همچنین گلبول های قرمز سالم را در اختیار بدن شما قرار می دهد. 

بیماری های پوستی 

روغن جوانه گندم از ایجاد شرایط پوستی مانند خشکی پوست، اگزما و پسوریازیس جلوگیری می کند. کاربرد موضعی این روغن به ترمیم پوست کمک می کند. 

تقویت سطح قند خون 

این روغن مقدار منیزیم کافی دارد که به تقویت سطح سالم قند خون کمک می کند ، بنابراین برای بیماران دیابتی مفید است.

روغن جوانه گندم برای کاهش چین و چروک پوستی 

برای استفاده از مزایای روغن جوانه گندم در کاهش چین و چروک پوست بهتر است یک قاشق از این روغن طبیعی را در پاک کننده آرایش صورت خود اضافه کنید. با انجام این کار از ویتامین E موجود در روغن هنگام تمیز کردن صورت بهره مند می شوید و در صورت استفاده مداوم به تدریج پوستی نرم و بدون چین و چروک و صاف خواهید داشت. از 5 قطره روغن در کرم ضد چین و چروک خود نیز می توانید برای افزایش تاثیر کرم استفاده کنید. علاوه بر این می توانید در کرم های روزانه نیز روغن جوانه گندم اضافه نمائید.

چین و چروک  

روغن جوانه گندم برای روشن شدن رنگ پوست

برای رفع تیرگی پوست که بر اثر لک های پوستی ایجاد شده است و برای روشن کردن پوست از روشهای خانگی استفاده کنید .روغن جوانه گندم یکی از بهترین گزینه های درمان خانگی است .این روغن با مهار کردن ملانین پوست موجب تحریک کلاژن سازی در پوست می شود .همچنین ویتامین B1 موجود در روغن جوانه گندم ، از پوست در برابر اشعه های مضر نور خورشید محافظت می نماید. 

با یک ماسک خانگی می توان پوست را روشن نمود.برای تهیه ماسک خانگی ، 3 قاشق روغن جوانه گندم را با نصف آووکادو له شده و نصف فنجان ماست بیعی ترکیب کنید.پوست خود را قبل از استفاده از ماسک تمیز کنید .به مدت 15 تا 20 دقیقه اجازه دهید این ماسک روی صورت شما باقی بماند . سپس صورت خود را با آب شسته و خشک کنید. 

برطرف کردن خشکی پوست روغن جوانه گندم

روغن جوانه گندم برای رفع ترک پا و خشکی پوست سیار مفید است. برای رفع این مشکل مقداری روغن جوانه گندم به تمام پوست پا بنید و سپس یک جوراب نخی تمیز بپوشید. مصرف مداوم این روغن به مدت یک هفته باعث نرم شدن پوست پا می شود. همچنین برای برطرف کردن خشکی دست ،آرنج و زانو نیز می توانید از روغن جوانه گندم استفاده کنید. 

درمان زخم و اسکار با روغن جوانه گندم

نیمی از کرم مرطوب کننده روزانه خود را با نصف بطری روغن جوانه گندم ترکیب کنید تا یک نرم کننده فوق العاده قوی داشته باشید که هم خاصیت نرم کنندگی دارد و هم جای زخم و اسکارهای پوستی را بررف می کند .این ترکیب عالی خشکی پوست را برطرف می کند و باعث نرم شدن و شفافیت پوست می شود .همچنین ویتامین B موجد در روغن جوانه گندم به راحتی جذب پوست می شود. 

جوانه گندم برای چاقی صورت

استفاده از جوانه گندم به تنهایی تاثیرات بسیار زیادی برای سلامت پوست دارد، همچنین موجب چاقی صورت می شود. جوانه گندم را می توانید به صورت آماده خریداری کنید و یا خود در منزل آن را تهیه کنید.

چاقی صورت

روش تهیه جوانه گندم 

برای درست کردن جوانه گندم ، مقداری گندم را در اب خیس کنید . سپس گندم های خیس شده را در یک سینی و یا ظرف مناسب بریزید و روی آن را با پارچه نخی و مرطوب بپوشانید. 

گندم ها به تدریج جوانه می زنند. سعی کنید قبل از سبز شدن جوانه ها ، انها را جدا کرده و استفاد نمائید .جوانه گندم را می توان در سالاد و یا همراه ماست و شیر استفاده کنید تا از خواص بی نظیر آن برای سلامت پوست و چاقی صورت بهره مند شوید. 

کاربردهای روغن جوانه گندم در طب سنتی 

به درمان بیماری های پوستی مانند التهاب و زخم کمک می کند. 

گردش خون را بهبود می بخشد. 

همچنین باعث کاهش چین و چروک می شود. 

از این روغن برای درمان ویتیلیگو، پسوریازیس، چین و چروک، شرایط خشکی پوست، زخم، علائم کشش، ریزش مو و اگزما استفاده می شود. 

همچنین مشکلات سوء تغذیه را درمان می کند. 

این بیماری حملات بدخیم و بیماری های قلبی عروقی را درمان می کند. 

پوست را نرم کرده و همچنین از علائم کشش در زنان باردار جلوگیری می کند. 

این روغن موها را سالم، قوی و براق می کند. 

سموم بدن را از بین می برد. 

گردش خون را بهبود می بخشد و از سرگیجه و خستگی جلوگیری می کند. 

این روغن از خستگی عضلات، اسپاسم عضلانی و دردهای عضلانی جلوگیری می کند. 

روفن گندم اختلالات عصبی را درمان می کند. 

اقدامات احتیاطی 

افراد حساس به گلوتن یا گندم باید از مصرف این روغن خودداری کنند. 

این روغن ممکن است باعث ایجاد حساسیت در افراد حساس شود. 

بیماران قلبی باید هنگام استفاده از روغن جوانه گندم میزان مصرف آنها را تحت نظر داشته باشند. 

ممکن است باعث عوارض جانبی مانند اسهال، گاز معده، آنفولانزا، حالت تهوع و سرگیجه شود. 

افراد دارای مشکلات خاص برای استفاده باید با پزشک مشورت کنند.

جوانه گندم

چگونه روغن گندم را مصرف کنیم 

از این روغن در ماکارونی، سالادها ، غلات و جو دوسر استفاده می شود که به افزودن طعم کمک می کند. 

می توان آن را در اسموتی ها و یا در خوراکی ها اضافه کرد. 

از این ماده در تهیه غلات صبحانه، اغذیه پخته شده، ماهی، گوشت یا مرغ، پیتزا، ماکارونی، غذاهای میان وعده، روکش های خمیری و مخلوط ها استفاده می شود. 

موارد دیگر مصرف 

روغن جوانه گندم در تولید شامپو، صابون، محصولات ضد پیری، کرم های مرطوب کننده، لوسیون ضد آفتاب، کرم های انصاف، کرم های پا و محصولات بهبود زخم های قدیمی یا همان اسکار استفاده می شود. 

به دلیل خاصیت مرطوب کنندگی آن، در محصولات مراقبت از پوست استفاده می شود. 

این ماده با سایر روغن های حامل در آروماتراپی ترکیب شده و برای ماساژ دادن به کار می رود. 

خواص روغن جوانه گندم برای صورت ، سلامت و بارداری

4.432
این مطلب مفید بود ؟284
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : thefusionmodel / essentialoilco. / 101herbs / livestrong / mdidea / healthline / tabletwise / indiaessentialoils / findhomeremedy / stylecraze / بخش بهداشت و سلامت نمناک /ن/م.ح
وبگردی