بعد ترک سیگار
مصرف سیگار از اصلی‌ترین دلایل مرگ و میر قابل پیشگیری می باشد که فرایند ترک آن دشوار است؛ اما تنها چند ساعت بعد از ترک سیگار اتفاقات خوبی برای بدن می‌افتد.

بعد از ترک سیگار چه اتفاقاتی می‌افتد؟

استعمال سیگار یکی از دلایل اصلی مرگ و میر قابل پیشگیری است، اما ترک آن سخت می‌باشد. بسیاری از افراد می‌ترسند که زمان زیادی طول بکشد تا بهبودی در سلامتی رخ دهد اما بازه زمانی برای مشاهده مزایای واقعی سریع تر آن چیزی که مردم فکر می‌کنند، اتفاق خواهد افتاد. مزایای سلامتی در حدود یک ساعت پس از آخرین سیگار آغاز می‌شود و به پیشرفت خود ادامه خواهد داد.

حقایق سریع و مهم در مورد ترک سیگار

در این بخش از سلامت نمناک برخی نکات کلیدی برای ترک سیگار آورده شده است.

ترک سیگار به معنی ترک سیکل عادت است و اساسا بازسازی مغز برای توقف مصرف نیکوتین می‌باشد.

برای موفقیت، افراد سیگاری که می‌خواهند ترک کنند باید برنامه‌ای در موقعیت‌هایی برای غلبه بر هوس ها و محرک ها داشته باشند.

فواید ترک سیگار یک ساعت پس از آخرین سیگار شروع می‌شود و فرد سیگاری هرچه زودتر ترک کند، خطر ابتلا به سرطان، بیماری‌های قلبی و ریه و وضعیت‌های دیگری را که به سیگار مرتبط است، کاهش خواهد داد.

بعد ترک سیگار

حقایق مهم درباره ترک سیگار

بازه زمانی:

مزایای ترک سیگار تقریبا فوری نمایان می‌شوند و به محض اینکه فرد، سیگار کشیدن را متوقف می‌کند، بدنش شروع به بهبود می‌کند:

بعد از یک ساعت:

در عرض چند دقیقه بعد از کشیدن آخرین سیگار، ضربان قلب کاهش می‌یابد و به حالت عادی بازمی گردد و فشار خون شروع به کاهش می‌کند و گردش خون نیز بهتر خواهد شد.

بعد از 12 ساعت:

سیگار شامل مقدار زیادی مواد سمی شناخته شده از جمله مونوکسید کربن و گاز موجود در دود است.

این گاز در دوزهای بالا می‌تواند مضر یا کشنده باشد و از ورود اکسیژن به ریه ها و خون جلوگیری می‌کند و وقتی به مقدار زیادی در زمان کوتاهی تنفس می‌شود، خفگی ناشی از کمبود اکسیژن اتفاق می‌افتد و پس از گذشت دوازده ساعت از ترک سیگار، بدن را از اکسید کربن اضافی ناشی از سیگار پاک می‌کند و سطح مونوکسید کربن به حالت عادی بازمی گردد و سطح اکسیژن بدن نیز افزایش خواهد یافت.

مضرات سیگار

اتفاقات در بدن بعد از 12 ساعت سیگار نکشیدن

بعد از 1 روز

تنها یک روز پس از ترک سیگار خطر حمله قلبی کاهش می‌یابد. سیگار کشیدن خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را با کاهش کلسترول خوب افزایش می‌دهد که باعث می‌شود قلب سالم، سخت‌تر کار کند و دخانیات هم فشار خون و هم لخته‌های خونی و هم خطر سکته را افزایش می‌دهند.

اما در کمتر از یک روز پس از ترک سیگار، فشار خون فرد شروع به کاهش می‌کند و خطر بیماری قلبی ناشی از فشار خون بالا را هم کاهش می‌دهد. در این زمان کوتاه، سطح اکسیژن فرد بالا خواهد آمد و باعث می‌شود فعالیت فیزیکی و ورزش راحت تر شود و این امر باعث بهبود قلب خواهد شد.

بعد از 2 روز

سیگار کشیدن به انتهای اعصاب مربوط به حس بویایی و چشایی آسیب می‌رساند و در کمتر از دو روز پس از ترک، فرد ممکن است متوجه حس قوی تری از بو و طعم شود چرا که این اعصاب التیام می‌یابند.

بعد از 3 روز

سه روز پس از ترک سیگار، سطح نیکوتین در بدن فرد کاهش یافته است، در حالی که نداشتن نیکوتین در بدن بهتر است و این کاهش اولیه می‌تواند باعث تمایل به مصرف نیکوتین شود و در حدود سه روز پس از ترک، اغلب افراد افسردگی و زود رنجی، سردرد‌های شدید و تمایل به مصرف مجدد را تجربه می‌کنند.

سردردهای شدید

اتفاقاتی که بعد از 3 روز سیگار نکشیدن در بدن رخ می‌دهد

بعد از 1 ماه

در کمتر از یک ماه عملکرد ریه فرد بهبود می‌یابد و با بهبود و افزایش ظرفیت ریه ها، افراد سیگاری سابق ممکن است متوجه سرفه و تنگی نفس کمتری شوند و استقامت ورزشی افزایش می‌یابد و ممکن است متوجه توانایی جدید، برای فعالیت‌های قلبی عروقی مانند دویدن و پریدن شوند.

بعد از 1-3 ماه

چند ماه پس از ترک، گردش خون بهتر شده و این روند ادامه می‌یابد.

بعد از 9 ماه

نه ماه پس از ترک، ریه ها به طور قابل توجهی بهبود یافته‌اند و ساختارهای ظریف و مو مانند داخل ریه ها که به نام مژک شناخته می‌شوند و از دود سیگار آسیب دیده اند، بهبود می‌یابند که این ساختارها به بیرون آوردن مخاط از ریه ها و مبارزه با عفونت کمک می‌کند.

در این زمان بسیاری از افراد سیگاری سابق، متوجه کاهش دفعات عفونت ریه می‌شوند زیرا مژک‌های بهبود یافته می‌توانند کار خود را راحت تر انجام دهند.

بعد ترک سیگار

بهبود ریه ها، 9 ماه پس از ترک سیگار

بعد از 1 سال

یک سال پس از ترک سیگار، خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب به میزان نصف کاهش می‌یابد و این خطر پس از گذشت از مرز 1 سال همچنان به کاهش خود ادامه می‌دهد.

بعد از 5 سال

سیگار حاوی بسیاری از سموم شناخته شده است که باعث تنگ شدن عروق و رگ‌های خونی می‌شود و همین سموم نیز احتمال ایجاد لخته خون را افزایش می‌دهند.

پنج سال پس از ترک سیگار بدن به اندازه کافی بهبود یافته تا شریان ها و رگ‌های خونی دوباره شروع به گسترش کنند و این گسترش بدان معنی است که احتمال لخته شدن خون کمتر است و خطر سکته مغزی را کاهش می‌دهد.

خطر سکته مغزی هم در طی ده سال آینده کاهش می‌یابد زیرا بدن بیشتر و بیشتر بهبود می‌یابد.

بعد از 10 سال

پس از گذشت ده سال احتمال ابتلا به سرطان ریه و مرگ بر اثر ابتلا به این بیماری ها، تقریباً به نصف کاهش می‌یابد و احتمال ابتلا به سرطان دهان، گلو یا لوزالمعده نیز کاهش یافته است.

فواید ترک سیگار

اتفاقات مهم در بدن پس از 10 سال سیگار نکشیدن

بعد از 15 سال

پس از گذشت پانزده سال از ترک سیگار احتمال ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب، برابر با افراد غیر سیگاری است و به همین ترتیب، خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده نیز به همان میزان کاهش یافته است.

بعد از 20 سال

پس از بیست سال، خطر مرگ ناشی از مصرف سیگار، از جمله بیماری ریه و سرطان تا حد زیادی کاهش می‌یابد گویا که در زندگی خود هرگز سیگاری نکشیده است و همچنین خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده برابر با کسی که هرگز سیگاری نکشیده است، کاهش می‌یابد.

بعد ترک سیگار

حقایق بسیار مهم درباره ترک سیگار

سایر فواید ترک سیگار

سیگار کشیدن عادت مضری است که می‌تواند منجر به مشکلات جدی در سلامتی و حتی مرگ شود.

هنگامی فرد سیگار کشیدن را ترک می‌کند، بدن به طور طبیعی التیام پیدا می‌کند و سرزندگی فرد غیر سیگاری را در طول زمان باز می‌گرداند.

برخی اثرات مانند فشار خون پایین، تقریبا بلافاصله دیده می‌شوند و سایر عوارض مانند:خطر ابتلا به سرطان ریه، بیماری‌های قلبی و بیماری‌های ریوی سال ها طول می‌کشد تا در بدن یک فرد سیگاری کاهش یابد. با این حال، هر سال سیگار نکشیدن خطرات را کاهش می‌دهد و سلامت کلی را بهبود می‌بخشد و تصمیم به ترک سیگار یک انتخاب عالی است.

اتفاق خوبی که بلافاصله بعد ترک سیگار در بدن می‌افتد

4.8356
این مطلب مفید بود ؟34214
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : medicalnewstoday / بخش بهداشت و سلامت نمناک/ح.ب/ن
برچسب : ترک سیگار
وبگردی