جای زخم و بخیه

درمان جای زخم و بخیه با 15 روش گیاهی خانگی + آموزش

کد مطلب : 9264تعداد نظرات : 1 نظرزمان مطالعه : 8 دقیقه
برای درمان جای انواع زخم و بخیه نیازی به صرف هزینه های بالا نیست شما می توانید با انجام چند روش ساده در منزل، از اثر زخم و بخیه روی پوستتان خلاص شوید.

درمان و از بین بردن جای زخم و بخیه با روش های خانگی موثر

پس از ایجاد یک جراحت یا بریدگی و آسیب دیدگی پوست بر اثر حوادث و بیماری ها و... فرآیند التیامی در پوست صورت می گیرد و کلاژن زخم را ترمیم می کند. در حالی که پوست، کار موثر درمان و بستن زخم ها را انجام می دهد، کلاژن جدید و پوست ترمیم شده  گاهی به شکل جای زخم یا اسکار دیده می شوند.

امروزه انواع مختلفی از روش های غیرجراحی و جراحی برای درمان و ترمیم جای بخیه و زخم مورد استفاده قرار می گیرد. درمان های خانگی نیز تا حدودی برای کاهش اثر زخم و بخیه موثرند و می توانند اثر زخم را کم رنگ کند.

در این بخش از سلامت نمناک چند درمان خانگی را آورده ایم که ارزش امتحان کردن را دارد بنابراین اگر می خواهید به تدریج اثر زخم بر روی پوستتان را از بین ببرید، این درمان ها را امتحان کنید.

جای زخم و بخیه

عواملی که می توانند بر ظاهر جای زخم تاثیر بگذارند

انوع جای زخم به عوامل زیادی بستگی دارد مثل:

نوع آسیب پوستی

 جای زخم روی پوست ممکن است به خاطر تصادف، گزش حشرات، خراش، آکنه، سوختگی، آبله مرغان، واکسن، پرسینگ و ... به وجود آید. جای زخم در همه شکل ها و اندازه ها وجود دارد و می تواند بر ظاهر شما تاثیر بگذارد.

نوع پوست طبیعی فرد

ضخامت، رنگ و بافت پوست فرد ممکن است بر چگونگی اثر زخم روی پوست تاثیر بگذارد.

محل آسیب

پوست ممکن است در برخی مناطق بدن ضخیم تر و یا سخت تر باشد، که می تواند بر ظاهر جای زخم تاثیر بگذارد.

انواع جای زخم

انواع جای زخم

دانستن نوع جای زخم در هنگام تصمیم گیری در مورد نحوه درمان آن مفید است.

جای زخم هیپروتروفیک

این زخم ها مثل کلوئیدها معمولا بالا می آیند و قرمز می شوند اما فقط در محل آسیب هستند و می توانند خارش آور و یا دردناک باشند. جای زخم های هیپروتروفیک اغلب با گذشت زمان کمرنگ می شوند، اگرچه این فرآیند می تواند سال ها طول بکشد.

کلوئید

جای زخم کلوئید معمولاً بیشتر از خود زخم رشد می کند و بیشتر در میان افرادی با پوست تیره دیده می شوند و معمولا با گذشت زمان از بین نمی روند. آنها بزرگ و تیره هستند و پس از التیام زخم می توانند به رشد خود ادامه دهند و حتی اثرات جانبی نظیر دخالت در حرکت، درد و خارش داشته باشند. 

جای زخم کلوئید

جای زخم آتروفیک

جای زخم آتروفیک به شکل حفره یا فرورفتگی در پوست ظاهر می شود. این بیماری در نتیجه آسیب به کلاژن پوست شکل می گیرد و عموما با شرایطی مانند آبله مرغان و آکنه روی می دهد.

جای زخم انقباضی

این زخم ها باعث می شود که پوست منقبض و یا منبسط شود. آن ها اغلب نتیجه سوختگی هستند و می توانند دردآور باشند.این زخم ها می توانند بر ماهیچه ها و اعصاب زیر پوست تاثیر بگذارند و حرکات بدن آسیب دیده را کاهش دهند.

زخم های گسترده

این زخم ها به عنوان زخم باز شناخته می شوند و بعد از عمل جراحی شایع هستند. این زخم ها معمولا صاف و بی رنگ هستند و بعد از عمل جراحی دیده می شوند و  کم تر جلب توجه می کنند.

زخم های گسترده

درمان های خانگی برای از بین بردن جای زخم و بخیه

وقتی پوست آسیب می بیند، بافت فیبری روی زخم برای ترمیم و محافظت از آن تشکیل می شود و جای زخم ایجاد می شود. بدن انسان توانایی مراقبت از زخم ها را دارد و جای زخم ها با گذشت زمان بهتر می شوند اما برای تسریع بهبود جای زخم می توانید درمان هایی را امتحان کنید.

اگر چه برای کاهش جای زخم  لوسیون ها، کرم، و محصولات دیگری وجود دارند که ظاهر جای زخم ها را کاهش می دهند اما ممکن است عوارضی را نیز در پی داشته باشند و برخی از افراد تمایلی به استفاده از آنها نداشته باشند. در ادامه برای کسانی که می خواهند در خانه درمان شوند، درمان های خانگی موثری را ارائه می کنیم.

1. رفع جای زخم و بخیه با ورق و ژل سیلیکونی

از تمام درمان های خانگی برای زخم ها، سیلیکون بیش ترین شواهدی را دارد که کارساز است. تعدادی از مطالعات در طول 20 سال گذشته تایید کرده اند که اعمال پوشش ورقه ای یا ژل می تواند به تدریج ظاهر جای زخم را بهبود بخشد و بررسی نشان داده اند که پوشش های سیلیکونی، ظاهر آثار هایپرتروفیک را بهبود می بخشند.

این محصولات درمان جای زخم در بسیاری از فروشگاه ها، بدون نسخه، در دسترس هستند. پزشکان هم چنین ممکن است این درمان را پس از جراحی و یا کمک به تشکیل زخم بعد از جراحت تجویز کنند. سیلیکون دارای ریسک پایینی از عوارض جانبی است و معمولا  استفاده از آن آسان و بدون زحمت است اما اگر شرایط شما خاص است حتما با مشورت پزشک مشورت کنید.

ورق و ژل سیلیکونی

2. آب پیاز برای حذف جای زخم و بخیه

یکی از درمان های طبیعی شناخته شده برای درمان زخم عصاره پیاز است. برخی مطالعات نشان دادند عصاره پیاز بعد از 4 هفته، جای زخم را کمی نرم تر، صاف تر و بهتر می کند زیرا افرادی که از ژل عصاره پیاز استفاده کردند گزارش بهبود در بافت زخم، نرمی، قرمزی و ظاهر کلی پس از 4 هفته را دادند.

آب پیاز

3. آلوئه ورا برای درمان جای زخم و بخیه

پوشش سبز بیرونی برگ آلوئه ورا را کنار بگذارید و مواد ژلی اش را بیرون بیاورید.ژل را روی جای زخم خود بمالید و با حرکات دایره ای آن را ماساژ دهید و آن را حدود 30 دقیقه بگذارید بماند و سپس بشویید. ژل آلوئه ورا را دو بار در روز روی جای زخم بمالید.

نکته: ژل آلوئه ورا را روی زخم های باز اعمال نکنید و فقط روی جای زخم و بخیه اعمال کنید.

4. از بین بردن جای زخم و بخیه روغن نارگیل

مقداری روغن نارگیل را گرم کنید و روغن گرم را روی کف دست خود قرار دهید و آن را به مدت 5-10 دقیقه روی منطقه آسیب دیده ماساژ دهید و بگذارید حداقل 1 ساعت بماند تا پوست، روغن را جذب کند ؛ برای گرفتن نتیجه بهتر 2-4 بار در روز این روند را تکرار کنید.

روغن نارگیل

5. روغن ویتامین E برای رفع جای زخم و بخیه

کپسول های ویتامین E را باز کنید و روغن آن را روی زخم بزنید و به آرامی به مدت 10 دقیقه ماساژ دهید و بگذارید 15-20 دقیقه بماند، سپس آن را با آب گرم بشویید ؛ این کار را چندین بار در روز انجام دهید.

توجه داشته باشید: در قسمت کوچکی از پوست این روش را  آزمایش کنید چون روغن ویتامین E ممکن است باعث واکنش آلرژیکی در برخی افراد شود.

6. درمان جای زخم و بخیه با روغن زیتون

کمی روغن زیتون را گرم کنید به منطقه آسیب دیده بمالید و با استفاده از حرکات دایره ای کوچک و آرام آن را ماساژ دهید. 30 دقیقه صبر کنید، سپس روغن را با یک دستمال تمیز پاک کنید.شما هم چنین می توانید روغن را یک شب بر روی پوست خود رها کنید.

برای درمان جای زخم کمی روغن اسطوخودوس را با روغن زیتون مخلوط کنید، و آن را روی پوست بزنید و برای چند دقیقه به آرامی ماساژ دهید. بگذارید 20-30 دقیقه بماند، سپس با آب ولرم بشویید.هر کدام از این درمان ها را چندین بار در روز تکرار کنید تا نتیجه دل خواه را به دست آورید.

روغن زیتون

7. لیمو موثر برای محو کردن جای زخم و بخیه

کمی آب لیمو را روی پوست بمالید. اگر پوست حساسی دارید، عصاره لیمو را با مقادیر مساوی گلاب و یا روغن ویتامین E رقیق کنید و سپس روی جای زخم اعمال کنید. 10 دقیقه صبر کنید، سپس آن را با آب گرم بشویید و هر روز تکرار کنید تا جای زخم محو شود.

توجه داشته باشید:  لیمو می تواند پوست شما را حساس کند بنابراین بلافاصله بعد از استفاده در معرض  آفتاب قرار نگیرید.

8. درمان معجزه آسای جای زخم و بخیه با عسل

مقداری عسل را روی زخم بزنید، آن را با بانداژ بپوشانید و بگذارید یک شب بماند. صبح روز بعد، آن را با آب گرم بشویید. هر روز قبل از رفتن به خواب این کار را تکرار کنید.

گزینه دیگر آن است که مقدار برابری از عسل و شکر کریستالی را باهم مخلوط کنید و آن را روی ناحیه آسیب دیده بمالید و برای چند دقیقه به آرامی مالش دهید. سپس با آب گرم بشورید، خشک کنید و مرطوب کننده بزنید.

یک یا دو بار در هفته از این درمان استفاده کنید.

زخم و عسل

9. سرکه سیب بهترین درمان جای زخم و بخیه

مقادیر مساوی از سرکه سیب و آب را با هم مخلوط کنید. یک تکه پنبه در آن فرو کنید و آن را روی جای زخم بزنید. به مدت 5 دقیقه بگذارید بماند و سپس آن را با آب بشویید. این کار را یک بار در روز انجام دهید.

یک راه دیگر این است که  2 قاشق سوپ خوری سرکه سیب، 2/3 فنجان آب و 1 قاشق چای خوری عسل را مخلوط کرده و این مخلوط را روی زخم بزنید و 30 دقیقه صبر کنید و سپس با آب ولرم بشویید.

10. حذف جای زخم و بخیه با کره کاکائو

یک قاشق از کره کاکائو را روی زخم خود بمالید و با استفاده از حرکات دایره ای به آرامی آن را ماساژ دهید و اجازه دهید یک شب بماند و صبح روز بعد با آب ولرم بشویید. هر روز این کار را تکرار کنید تا جای زخم محو شود.

کره کاکائو

11. ناپدید شدن جای زخم و بخیه با روغن درخت چای

4 قطره روغن درخت چای را به 2 قاشق سوپ خوری آب اضافه کنید. از این محلول رقیق شده برای شستن ناحیه آسیب دیده 2-3 بار در روز استفاده کنید. یا می توانید 2-3 قطره روغن درخت چای را به یک قاشق چای خوری روغن بادام اضافه کنید و آن را روی زخم بزنید، 30 دقیقه بگذارید بماند و سپس با آب گرم بشویید.

هر روز از این روش درمانی استفاده کنید.

نکته: هیچ وقت از روغن درخت چای رقیق نشده استفاده نکنید. همچنین، اگر از این روغن برای اولین بار استفاده می کنید، حتما تست را انجام دهید.

12. چوب صندل به رفع جای زخم و بخیه کمک می کند

مقدار مساوی از روغن چوب صندل و هر روغن حاملی که دوست دارید، با هم مخلوط کنید. آن را با یک تکه پنبه روی جای زخم خود بزنید. بگذارید حدود 30 دقیقه بماند، سپس با آب گرم آن را آبکشی کنید و این درمان را دو بار در روز تکرار کنید.

گزینه دیگر این است که یک قاشق چای خوری از پودر چوب صندل را با گلاب یا شیر مخلوط کرده تا خمیری درست شود. خمیر را روی زخم خود بزنید و به آرامی آن را بمالید و بگذارید یک ساعت بماند و سپس آن را با آب سرد بشورید.این کار را یک بار در روز انجام دهید.

چوب صندل

13. محو کردن جای زخم و بخیه با چای سبز 

چای سبز دم کنید، بگذارید خنک شود و سپس آن را با استفاده از یک پنبه تمیز روی جای زخم بمالید و به آرامی ماساژ دهید. اگر از این درمان به طور منظم استفاده شود، اندازه جای زخم  کاهش می یابد.

14. قرص آسپرین برای رفع جای زخم و بخیه

1-2 قرص آسپیرین را خرد کنید، به اندازه کافی آب اضافه کنید، تا خمیری شکل شود، سپس آن را دو بار در روز روی جای زخم اعمال کنید.

15. درمان قطعی جای زخم و بخیه با خمیر دندان

برای کمک به محو کردن زخم ها می توانید از خمیر دندان سفید استفاده کنید.

خمیر دندان و زخم

نکاتی برای از بین بردن جای زخم و بخیه

  • از قرار گرفتن در معرض نور خورشید اجتناب کنید، زیرا می تواند روند التیام را آهسته و زخم ها را تیره تر کند.
  • به طور منظم ناحیه آسیب دیده را ماساژ دهید، این کار به شکسته شدن بافت فیبری جای زخم کمک می کند.
  • لایه برداری به طور مرتب باعث افزایش رشد پوست جدید و کاهش ظاهر زخم ها خواهد شد.
  • از کرم کانسیلر برای پنهان کردن زخم ها استفاده کنید ؛  از کرم کانسیلری استفاده کنید که با تن پوستی شما مطابقت داشته باشد.
  • برای تسریع روند بهبودی رژیم غذایی غنی از ویتامین C و E را دنبال کنید.
  • جذب منظم مکمل های روغن ماهی نیز می تواند به التیام زخم ها کمک کند البته قبل از شروع مصرف مکمل با یک پزشک مشورت کنید.

درمان جای زخم و بخیه با 15 روش گیاهی خانگی + آموزش

3.71360
این مطلب مفید بود ؟1002358
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : top10homeremedies / draxe / healthline / medlineplus / بخش بهداشت و سلامت نمناک/ن/ز.ت
برچسب : زخم بخیه
1 نظر به ثبت رسیده است
وبگردی