درمان سینوزیت
سینوزیت یک عفونت سینوسی است که مربوط به دستگاه تنفسی است که این مشکل را می توان با روش های خانگی مانند سرکه سیب، بخور سیر، آب گوجه و غیره درمان کرد.

 بهترین راه های درمان خانگی سینوزیت 

زندگی سالم ایده آل همه افراد در دنیا می باشد به همین دلیل همه ما باید سعی کنیم تا جایی که می توانیم خطر ابتلا به مشکلات را کاهش دهیم تا بتوانیم زندگی عادی و معمولی روزمره خود را ادامه دهیم. سینوزیت ها نیز یکی از همین مشکلات هستند. سینوزیت یک عفونت سینوسی است که به عنوان یک بیماری شناخته می شود و بعد از سرماخوردگی و آلرژی ایجاد می گردد.

سینوزیت یکی از رایج ترین مشکلات مربوط به دستگاه تنفسی است که افراد زیادی را در کل جهان به خود درگیر کرده است و تقریبا همه افراد حداقل یک بار در زندگی به آن مبتلا شده اند. سینوزیت ها زمانی اتفاق می افتد که سینوس ها بر اثر التهاب مسدود می شود. سینوس ها در حالت طبیعی با هوا پر می شوند اما زمانی که به سینوزیت مبتلا باشیم ، راه هوا و بینی از طریق مایعات حاوی باکتری، قارچ و ویروس پوشانده می شوند و عفونت را به وجود خواهد آورد. 

برخی علائم قابل اهمیت سینوس ها

معمولاً از دست دادن حس بویایی، سرفه های مداوم، درد در ناحیه صورت ، سردرد، گرفتگی بینی و ترشحات جزء علائم سینوزیت می باشد. انواع مختلفی از سینوزیت ها وجود دارد که باعث مشکلات مختلف می شود اما جدا از نوع سینوزیت، می توان راهکارهایی را برای بهبود آن ها در نظر گرفت که در این قسمت از سلامت نمناک به معرفی آن ها خواهیم پرداخت. 

انواع سینوزیت عبارتند از :

1. سینوزیت مزمن:

اغلب بین 3 تا 8 هفته ادامه دار خواهد بود اما علائم آن ممکن است که ماه ها یا سال ها ادامه داشته باشد.

2. سینوزیت حاد:

اغلب بین 2 تا 3 هفته ادامه دار خواهد بود.

3. سینوزیت راجعه:

این سینوزیت در طی یک سال با چندین حمله شدید مواجه خواهد شد. 

اکثر اوقات شروع سینوزیت حاد با یک سرماخوردگی است که عامل اصلی آن ویروس است که این نوع از سرماخوردگی ها علائم سینوزیت را نخواهند داشت اما باعث متورم شدن یا التهاب سینوس ها خواهند شد که معمولا بعد از 2 هفته بهبود پیدا خواهند کرد.

سینوزیت

چگونگی درمان سینوزیت در خانه با روش های گیاهی

برای درمان سینوزیت های خفیف و غیر مزمن برخی راه های خانگی نیز وجود دارد که در این قسمت به شما معرفی خواهیم کرد که شاید تاثیر آن از برخی داروهای شیمیایی نیز بیشتر باشد.

1. استفاده از ادویه های مورد علاقه

ادویه ها معمولاً برای درمان سینوزیت مورد استفاده قرار می گیرند. همان طور که می دانید یکی از ویژگی های سینوزیت، گرفتگی راه تنفس می باشد که به دلیل وجود مخاط غلیظ ایجاد می شود. سال های زیادی است که مردم برای مبارزه با این شرایط سخت، از غذاهای ادویه دار به عنوان یک راهکار کوتاه مدت برای نرم کردن سینه ها استفاده می کنند. غذای تند یا حاوی ادویه یکی از راه های ایده آل برای باز کردن راه بینی و دهان می باشد. 

2. مصرف عصاره دانه گریپ فروت به صورت روزانه

در کنار تمام راهکارهای خانگی برای سینوزیت، عصاره دانه گریپ فروت نیز یکی از موثرترین ها شناخته می شود و می تواند تا مدت زمان طولانی سینوزیت ها را بهبود ببخشد. 

طرز استفاد عصاره آن به صورت زیر است:

اول از همه 5 قطره عصاره دانه گریپ فروت را تهیه کنید و سپس کمی آب به آن اضافه کرده و هم بزنید و دو بار در روز آن را بنوشید. اگر از علائم شدیدتری رنج می بردید، عصاره دانه گریپ فروت به شما کمک نمی کند و حتماً باید سریعاً به پزشک مشورت کنید.

گریپ فروت 

3. چای زردچوبه و زنجبیل

زنجبیل و زردچوبه برای سینوزیت را باید همراه با آب داغ تهیه کنید. به این صورت که برای اثرپذیری بیشتر بهتر است که یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی و خام، نصف یک لیموی کوچک و مقداری ریشه زنجبیل همراه با یک قاشق چای خوری زردچوبه، یک چهارم قاشق چایخوری فلفل سیاه و نصف قاشق چای خوری دارچین ترکیب نمایید.

تمام مواد را به خوبی هم بزنید و داخل آب داغ ریخته و چند دقیقه صبر کنید و سپس آن را نوش جان کنید. با این کار سینوزیت شما بهبود زیادی پیدا خواهد کرد. 

4. سرکه سیب

اولین انتخاب برای درمان سینوزیت معمولاً سرکه سیب می باشد. در چنین شرایطی می توانید از هر نوع سرکه سیبی استفاده کنید. دو قاشق غذاخوری سرکه سیب، یک قاشق غذاخوری عسل و یک فنجان آب ترکیب بسیار عالی خواهد شد. سرکه سیب را معمولاً به صورت قرص های کپسولی نیز در دسترس مردم قرار می دهند. 

5. بخور گرفتن با دانه کاروم

نفس کشیدن در بخور دانه کاروم یکی از بهترین درمان های خانگی برای سینوزیت می باشد. یک قاشق غذاخوری دانه کاروم را در آب جوش بیندازید و سپس روی آن را بپوشانید تا بخار آن بیرون نزند. چند دقیقه با آن بخور بگیرید و داخل بخار آن نفس بکشید.

با این کار عفونت سینوسی شما کنترل خواهد شد و همچنین می توانید کمی روغن نعناع نیز اضافه کنید تا راه تنفسی شما بهتر باز شود. البته به یاد داشته باشید که این روش را باید منظم و مداوم اجرا کنید.  

6. بخور روغن آرگان

چند قطره روغن آرگان را در آب ریخته و چند دقیقه آن را بجوشانید و سپس با آن بخور بگیرید. همچنین اجازه دهید که دهان شما کاملاً باز باشد و دهان و بینی تان کاملاً بخار را به داخل بدهد اما چشمان خود را بسته نگه دارید. این کار باعث مبارزه با عفونت ها می شود و عملکرد بیولوژیکی بدن را برای مقابله با سینوزیت بهبود می بخشد. 

7. شستشوی بینی با بخور سیر

از آن جایی که سینوزیت یک عفونت باکتریایی می باشد، سیر می تواند به مبارزه با باکتری های سینوزیت کمک کند. اول از همه باید بخور سیر را تهیه کنید. با این کار به 3 الی 4 حبه سیر نیاز دارید و همچنین کمی آب جوش به مدت چند دقیقه به آن اضافه کنید و زمانی که سیر جوش آمد، با استفاده از آن بخور بگیرید و هر زمان که احساس کردید ، گرفتگی شدید از بین نرفته، از این روش استفاده کنید.

سیر

8. مصرف دانه شنبلیله به صورت روزانه

این روش کاملا ساده است. مقداری شنبلیله را در یک لیوان آب بریزید و چند دقیقه بجوشانید و سپس بعد از اینکه از حالت داغی در آمد و گرم شد، آن را بنوشید. این کار را تا جایی که عفونت سینوسی شما درمان شود، ادامه دهید. البته ممکن است که شنبلیله عوارض جانبی داشته باشد، بنابراین قبل از مصرف آن حتماً با پزشک مشورت کنید. 

9. مصرف آب گوجه داغ به صورت روزانه

اول از همه یک فنجان آب گوجه را تهیه کرده و سپس یک قاشق چای خوری سیر رنده شده، یک قاشق چای خوری آب لیمو و کمی نمک به آن اضافه کنید. تمام مواد را ترکیب کرده و بجوشانید. حداقل دو بار در روز از این نوشیدنی استفاده کنید. 

10. بخور پیاز

برای درمان عفونت سینوسی از پیاز استفاده کنید و راهکار زیر را در پیش بگیرید . پیاز را به قطعات کوچک تر خرد کنید، کمی آب به آن اضافه کرده و آن را به مدت 5 دقیقه بجوشانید. بعد از اتمام کار آن را در یک کاسه کوچک ریخته و بخور انجام دهید و همچنین می توانید این بخور را به مدت چند دقیقه ادامه دهید تا گرفتگی بینی شما باز شود و عفونت سینوسی درمان گردد. یکی از راه های ساده این است که یک پیاز را خرد کرده و آن را در همان حالت استشمام کنید. 

11. محلول نمک

برای ساخت محلول نمک باید راهکار زیر را در پیش بگیرید . اول از همه یک لیوان را تا یک چهارم جوش شیرین بریزید و سپس یک الی دو قاشق غذاخوری آب گرم را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید و سپس کمی آب تازه به آن اضافه کنید. مراقب باشید آبی که در مرحله دوم اضافه می کنید، داغ نباشد اما باید حالت ولرم داشته باشد و بعد ، بینی خود را با این آب شستشو دهید تا راه تنفس شما باز شود. 

12. ریشه خردل

این راهکار به شدت در درمان سینوزیت ها موثر است. اول از همه ریشه خردل را به دوقسمت کوچک تقسیم کنید و بعد از آن یک قسمت از آن را داخل دهان قرار دهید. چند دقیقه در این حالت بمانید تا بوی آن کاملا وارد سینوس ها شده و باکتری ها را از بین ببرد.

اگر مزه خردل برای شما خوشایند نیست، می توانید آن را به یکباره ببلعید. البته مراقب باشید که باید خردل را بسیار ریز کنید تا گلوی شما نگیرد. با بلعیدن ریشه خردل نیز می توانید از شر خلط گلو راحت شوید.

ریشه خردل 

13. استفاده از برگ لیمو برای قرقره کردن

این روش یکی از بهترین درمان های خانگی برای سینوزیت ها می باشد، زیرا لیمو حاوی فواید زیادی است که در برابر ویروس های به وجود آورنده عفونت سینوسی مبارزه می کند. اول از همه کمی برگ لیموی خشک شده را فراهم کنید. سپس آن را به مدت 10 دقیقه در آب بجوشانید و چند دقیقه دهان خود را با آن قرقره کنید. بهتر است که قرقره گلو با این ترکیب را دو بار در روز انجام دهید، تا سریع تر از شر عفونت های سینوسی خلاص شوید. 

14. به اندازه کافی بخوابید.

خوابیدن نقش مهمی را در سلامت کلی بدن ایفا می کند . خواب خوب بستگی به میزان و زمان خوابیدن شما در طول روز دارد . خواب کافی می تواند یک مبارزه گر عالی با سینوزیت باشد. 

15. به اندازه کافی آب بنوشید.

 قطعاً برای سلامتی و رها شدن از مشکلات بیماری مثل سینوزیت باید مطمئن شوید که بدن شما به اندازه کافی آب دارد. این آب می تواند از طریق آب معمولی، چای، آب میوه های طبیعی و غیره فراهم شود زیرا رطوبت باعث می شود که سینوس ها پاکسازی شوند.

پس از آن باید در طول روز به اندازه کافی مایعات را به بدن برسانید و از چیزهایی که آب بدن شما را می کِشند ، مثل شیرینی جات، کافئین و الکل دوری کنید.

کم آبی عاملی برای التهاب راه تنفسی و غلیظ شدن مخاط می باشد اما مصرف آب به اندازه هشت لیوان در طول روز راه بینی را باز می کند و از سینوزیت جلوگیری می کند.

آب نوشیدنی

16. کمپرس گرم

همانطور که پیش تر هم گفتیم ، راه بینی باید مرطوب باشد تا از سینوزیت جلوگیری شود. یکی از اقدامات موثر، استفاده از کمپرس گرم می باشد زیرا به قسمت های مورد نظر رطوبت می رساند. کمپرس گرم و حاوی بخار را روی صورت قرار دهید تا سینوزیت شما تحت کنترل قرار بگیرد. از کمپرس گرم به مدت نیم ساعت استفاده کنید و این مرحله را 3 بار تکرار کنید. 

17. دستگاه بخور

در مطالب قبلی مرتبط با درمان خانگی سینوزیت در بخش سلامت نمناک گفتیم که دستگاه بخور به شدت در باز کردن راه بینی و از بین بردن سینوزیت موثر است. در قسمتی از خانه که رفت و آمد بیشتری دارید، از دستگاه بخور استفاده کنید تا جریان هوای شما باز باشد و دچار خشکی نشود. 

18. استفاده از شوینده های بینی

زمانی که از شوینده های بینی استفاده می کنید ، راه هوا را باز می کنید. همانطور که پیش تر هم گفتیم این شوینده های بینی هم به صورت طبیعی مثل آب و نمک استفاده می شوند و هم می توانید آن ها را آماده از داروخانه خریداری کنید. این شوینده ها گرد و غبار و آلودگی های موجود را از بین می برند و سینوس های شما را مرطوب نگه می دارند.

بهترین راه های درمان خانگی سینوزیت با 18 نسخه

4.4186
این مطلب مفید بود ؟16323
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : بخش بهداشت و سلامت نمناک/ن/م.ح
برچسب : سینوزیت
وبگردی