خواص ماست

دنیای خواص ماست اینجاست

کد مطلب : 14274زمان مطالعه : 7 دقیقه
ماست از بهترین و مغذی ترین محصولات لبنی در دنیاست. ماست ها دارای انواع مختلفی هستند که خواص فوق العاده ای برای سلامت بدن دارند.

خواص ماست البته به طور شگفت انگیز برای بدن

ماست یکی از محبوب‌ترین محصولات لبنی در جهان است که سرشار از پروتئین و برخی ویتامین ها می باشد. شیر در اثر تخمیر توسط باکتری ها، به ماست تبدیل می گردد، به همین دلیل به جز چند تفاوت کوچک، شیر و ماست ترکیب ویتامینی و مواد معدنی مشابهی داشته و مزایای بسیاری برای سلامت بدن دارند. در این بخش از نمناک به بیان خواص ماست می پردازیم.

انواع ماست

ماست ساده کم چرب و پر چرب، ماست هم زده، ماست قالبی، ماست چکیده، ماست یونانی و خامه‌ای، ماست میوه‌ای، ماست کفیر از انواع مختلف ماست می باشد.

خواص ماست

طبع و مصلحات ماست

ماست دارای طبع سرد و تر است اما ماست چکیده سردی کمتری نسبت به ماست معمولی دارد. هرچه ماست ترش تر باشد سردی آن زیادتر است. مصرف ماست برای افراد لاغر با مزاج گرم و خشک مناسب و اثر دارویی دارد ولی در افراد با مزاج سرد و تر ممکن است باعث بروز علامات نامطلوبی شود.

بهتر است افراد سرد مزاج کمتر از ماست استفاده نمایند و ماست را همراه مصلحات آن مانند پونه، گل محمدی، موسیر و نعناع مصرف کنند. این افراد باید از مصرف ماست به همراه غذاهای دارای طبع سرد مثل ماهی، اسفناج و ترشی بپرهیزند.

کالری ماست

یک لیوان ماست ساده کم چرب دارای 137 کیلو کالری انرژی و یک لیوان ماست ساده پر چرب دارای 149 کیلو کالری انرژی می باشد. هر 100 گرم ماست وانیلی 85 کالری، هر 100 گرم ماست میوه ای بدون چربی 94 کالری و یک فنجان ماست یونانی 190 کالری دارد.

مزایای ماست

ارزش غذایی ماست

یک لیوان ماست کم چرب دارای 13 گرم پروتئین، 12گرم کربوهیدرات و8/3 گرم چربی است که البته میزان چربی آن به شیر اولیه بستگی دارد. ماست، منبع عالی ای برای کلسیم ( 447 میلی گرم ) و ریبو فلاوین و منبع خوبی برای منیزیم ( 43 میلی گرم ) و پتاسیم (573 میلی گرم ) است.

شیر در اثر تخمیر توسط باکتری ها، به ماست تبدیل می گردد. به جز چند تفاوت کوچک، شیر و ماست ترکیب ویتامینی و مواد معدنی مشابهی دارند. در طی تخمیر ویتامین B12.B6.C مصرف می شوند و اسید فولیک و کولین تولید می گردند.

کاربرد ماست

از ماست می توان در تهیه انواع دسرها، کشک، دوغ، قرقورت، ماست میوه‌ای، ماست چکیده، ماست منجمد و ماست پاستوریزه و ماسک‌های صورت استفاده نمود.

بهترین زمان خوردن ماست

برای جذب شدن بهتر کلسیم ماست آن را در زمانی که معده خالی است و یا پیش از میل کردن غذا مصرف کنید.

طبع ماست

خواص و فواید ماست برای سلامت بدن

ماست برای سلامتی فواید متفاوتی دارد که عبارتند از:

ضدآلرژی و حساسیت

ماست ضدآلرژی و حساسیت است و از بیماریهای آلرژیک مثل التهاب پوست، آسم و حساسیت های غذایی جلوگیری می کند.ماست انسان را از امراضی همانند اگزما و کهیر حفظ می کند.

کاهش وزن

برای کاهش وزن باید مصرف ماست در رژیم غذایی گنجانده شود. زیرا ماست توانایی بدن را برای سوزاندن چربی ها تقویت کرده و حفظ عضلات در وضعیت مناسب را تسهیل می کنند. همچنین میزان متعادلی از کلسیم می تواند بدن را سلامت نگه داشته و آنرا به کاهش وزن تشویق نماید.

کاهش وزن

عملکرد بهتر مغز

ماست به علت داشتن فسفر تقویت کننده حافظه است و روی قوه‌ی ادراک و شناخت ما تأثیر دارد.

تقویت معده و هضم بهتر غذا

یکی از بهترین، نیرومندترین و ارزانترین و سهل الهضم ترین غذاها ماست است. این ماده معده را تقویت و به هضم غذا کمک می کند. همچنین ماست به روده ها کمک می کند تا به حال عادی خود برگردند؛ باکتریهای مضر را از روده ها خارج می کند و در نتیجه هضم و جذب غذا آسان می شود.

کاهش خطر سرطان روده ی بزرگ

ماست باعث سلامت روده ی بزرگ می شود، وقتی ماست مصرف می کنید شما به دو روش از روده خود محافظت می نمایید، اول اینکه ماست حاوی لاکتوباکتری است که از روده ی بزرگ حفاظت می کند و حتی خطر سرطان روده ی بزرگ را کاهش می دهد. این باکتری ها رشد باکتری های مفید روده را افزایش داده و موجب کاهش تبدیل صفرا به مواد سرطان زا می شوند.

کاهش خطر سرطان روده

درمان یبوست

ماست حاوی پروبیوتیک می باشد که باعث حرکت بهتر روده ها می شود. یبوست به خاطر حرکت کند روده ها شکل می گیرد پس برای درمان یبوست ماست میل کنید.

تامین پروتئین مورد نیاز بدن

ماست منبع بسیار خوبی برای جذب پروتئین است. در هر 250 میلی لیتر ماست تقریبا 14- 10 گرم پروتئین موجود می شد، که تقریبا برابر با 20 درصد نیاز روزانه است. مطالعات درباره‌ی غذاهای حاوی پروتئین بالا نشان می‌دهد این غذاها می‌توانند گرسنگی شما را برطرف کنند و مانع پُرخوری زیادتان در لحظه می‌شوند.

حفظ سلامت استخوان ها و دندان

از آنجایی که ماست از فراورده های لبنی بدست می آید، دارای میزان کلسیم بسیار بالایی می باشد که برای حفظ سلامت استخوان ها و دندان ها از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. همچنین ماست به علت داشتن ویتامین D، استخوانها را محکم می کند.

کلسیم برای افرادی که دارای تراکم استخوانی پایین بوده و همچنین بیماران مبتلا به پوکی استخوان نیز مفید می باشد.

تقویت استخوان ها

کاهش کلسترول

ماست می تواند باعث کاهش کلسترول خون شود. این ممکن است به علت تأثیر فعالیت باکتریهای زنده و سهولت متابولیسم کلسترول باشد.

دفع سموم از بدن

ماست نیرو، نشاط، مقاومت و چابکی به فرد می دهد و دستگاه بدن را از سموم پاک می کند. به همین دلیل است که در تمام بیماریها، خوردن آن را تجویز می کنند.

کاهش فشارخون

ماست، مقدار فراوانی پتاسیم دارد. هر 230 گرم ماست، حدودا 600 گرم پتاسیم دارد. پتاسیم می‌تواند مازاد سدیم را از بدن خارج کند و فشار خون را کاهش می دهد.

ماست برای فشار خون

افزایش ایمنی بدن

تحقیقات زیادی در مورد اثرات درمانی و پیشگیرانه ی ماست و باکتریهایی که در تولید آن به کار رفته اند بر بیماری هایی مانند سرطان، عفونت ها، اختلالات دستگاه گوارش و آسم انجام شده است.

این نظریه وجود دارد که افزایش مصرف ماست، به خصوص در افراد دارای اختلال ایمنی مانند افراد مسن، پاسخ ایمنی و مقاومت به بیماری های مرتبط با آن را افزایش می دهد.

خواص ماست برای دیابتی ها

ماست قندخونتان را تنظیم می کند. علاوه بر این ماست به آرامی جذب روده ها می شود و قندخون پس از مصرف این خوردنی خیلی به کندی افزایش می یابد و به همین خاطر ماست در متعادل نگه داشتن قند خون موثر است.

خواص ماست برای کودکان

در کودکانی که دچار بیماری سوء جذب هستند، ماست به جذب دو ترکیب مهم غذایی پروتئینها و مواد معدنی کمک می کند. اسید لاکتیک موجود در ماست باعث سهولت جذب و هضم این ترکیبات مغذی می شود.

ماست برای کودکان

خواص ماست برای زنان

ماست برای سلامت زنان بسیار مفید است و لاکتوباسیل موجود در آن از تولید قارچ در بدن جلوگیری می کند و زنانی که به مقدار بیشتری ماست مصرف می کنند بیماری های قارچی کمتری دارند. ماست می تواند عفونتهای مخمری را کاهش دهد. تحقیقات نشان می دهد که خوردن یک لیوان ماست در روز، تعداد توده های مخمری در زنان را کاهش می دهد.

خواص ماست برای سالمندان

کلسیم موجود در ماست برای سالخوردگان بی اندازه مفید است و این اشخاص که همیشه از عفونتهای روده ای خود می نالند اگر بطور مرتب ماست بخورند گاز و عفونت روده آنها به کلی برطرف خواهدشد.

خواص ماست برای ورزشکاران

ماست یک میان وعده‌ی ایده‌آل در یک ساعت بعد از تمرین برای تغذیه و بازیابی بدن با مواد غذایی مغذی است. بعد از ورزش برای بازیابی بدن پروتئین انتخاب کامل‌تری نسبت به کربوهیدرات است، زیرا 9 نوع آمینواسید که بدن نمی‌تواند بسازد، اما عضلات برای ترمیم به آنها نیاز دارند را فراهم می‌کند.

ماست برای ورزشکاران

خواص ماست برای پوست و زیبایی

پس از آشنایی با خواص کلی ماست، نوبت به معرفی خواص ماست برای زیبایی پوست میرسد که شامل:

1. تحریک تولید کلاژن

اسید لاکتیک موجود در ماست می تواند باعث تحریک تولید کلاژن شود،ماده ای که برای ترمیم سلول های آسیب دیده پوست بسیار مهم و ضروری است و نتایج آن نشان دهنده پوستی جوان و شاداب است.

2. درمان ترک های پوستی

خواص مرطوب کنندگی که در اسید لاکتیک ماست وجود دارد، ترک های کوچکی که روی پوست به وجود می آید را از بین می برد.

درمان ترک های پوستی

3. درمان لکه های پوست

ماست می تواند لکه های نازیبا روی پوست را کاهش دهد، برای برطرف کردن لکه ها لازم است تا چند قطره آب لیمو را در ماست بریزید و به آرامی چند دقیقه ای روی قسمت مورد نظر ماساژ دهید. این کار را 2 بار در هفته تکرار کنید.

4. درمان آفتاب سوختگی

در صورت بروز آفتاب سوختگی مقداری ماست را روی پوست حساس آسیب دیده بمالید و تاثیر خنک کننده آن را خیلی زود احساس کنید.

5. درمان ناراحتی پوستی

ماست برای درمان جوش، آکنه، مشکلات پوستی و سایر بیماری های پوستی مفید است. مبتلایان به خارش، سوزش، جوش و ناراحتی های پوستی می توانند برای سلامتی خود از ماست استفاده کنند.

زیبایی پوست با ماست

6. رفع ترک خوردگی لب ها

برای رفع ترک خوردگی لب ها از ماست استفاده کنید.برای تهیه مرهم لب ها، چند قطره آب لیمو را در کمی ماست مخلوط کنید. آن را روی لب ها بمالید و بگذارید 45 دقیقه بماند. سپس مقدار اضافی را با تکه ای پنبه تمیز کنید. در نهایت مقدار مرهم مغذی نیز روی لب ها بگذارید. این کار را چندین بار در هفته انجام دهید.

خواص ماست برای مو

ماست برای مو نیز بسیار مفید است و خواصی دارد شامل:

1. درمان موخوره

ماست در مقابله کردن با موخوره مو بسیار موثر است و این به دلیل مواد مغذی درون آن است. استفاده از مخلوط صاف و یکدست ماست و پاپایای خورد شده در طولانی مدت تاثیر بسیار مثبتی در از بین بردن موخره مو دارد.

ماست برای موخوره

2. درمان خشکی موها

ویتامین ها و پروتئین های موجود در ماست رطوبت را برای موهای خشک و آسیب دیده تامین می کند و موجب تغدیه و نرمی موها می شود. برای این منظور ماست را روی همه موها به خصوص قسمت های خشک بگذارید و سر را با یک روسری بپوشانید و اجازه دهید نیم ساعت بماند. سپس موها را کاملا آبکشی نمایید و شامپو بزنید.

3. درمان ریزش مو

شست وشوی سر با ماست، مو را تقویت کرده و از ریزش آن جلوگیری می کند. اسید لاکتیک نیز پوسته های مرده را از موها جدا می کند و به آنها درخشندگی می بخشد.

مضرات و عوارض بیش از حد مصرف ماست

  • به دلیل طبع سرد ماست بهتر است افراد در مصرف این ماده غذایی تعادل را رعایت کنند و طبع بدنی خود را در نظر بگیرند.
  • مصرف زیاد ماست به دلیل اسید لاکتیک به ریه، کلیه، مغز و اعصاب آسیب وارد می‌کند.
  • مصرف زیاد ماست برای افراد مبتلا به بیماری صرع، یبوست روده‌ای، شب ادراری، آلرژی، رماتیسم، خار پاشنه،بیماری‌های اعصاب و روان توصیه نمی‌شود.

دنیای خواص ماست اینجاست

4.6376
این مطلب مفید بود ؟34432
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : بخش بهداشت و سلامت نمناک/ن/ز.ت
برچسب : ماست
وبگردی