نکات زودپز
همیشه قبل از استفاده از زودپز دستور و نکات کار با آن را مطالعه کنید تا مشکلی پیش نیاید و آسیبی به شما وارد نشود و زودپزی را بخرید که مناسب نیاز شما باشد.

نکات مهی که باید حین خرید و استفاده از زودپز رعایت کنید

زودپز یکی از بهترین وسایل برای پخت سریع و آسان غذا است . زودپزها با مصرف کمترین میزان انرژی به دلیل افزایش حرارت و کاهش زمان پخت و حفظ آب درون مواد غذایی غذا را نرم و لذیذ می پزند.

زودپز در بین خانم های شاغل طرفداران زیادی دارد زیرا می توانند مواد غذایی را داخل زودپز بریزند و در مدت کمی بعد از بازگشت از محل کار غذا را آماده کنند.

امروزه زودپزهای جدید در اندازه ها و رنگ های مختلف با کارایی های فراوان تر از گذشته به بازار آمده اند. در این بخش از نکات خانه داری نمناک به نکاتی که در تهیه غذا با زودپز باید رعایت کنید ، پرداخته ایم.

نکات زودپز

مهم ترین نکات برای استفاده از زودپز 

انواع زودپز :

زودپزها دارای شکل ها و رنگ های متفاوت و گوناگونی هستند اما بیشتر زودپزها از جنس استیل هستند زیرا این آلیاژ در مقابل شست و شو و ضربه مقاوم است. بعضی ازدیگ ها دسته های کوچک مانند قابلمه دارند و برخی دارای دسته بلندی هستند.

انتخاب مدل های زودپز به سلیقه افراد برمی گردد اما اغلب خانم ها دیگ های دسته بلند را انتخاب می کنند زیرا انتقال این گونه ظروف با دسته بلند راحت تر است. دسته های کوتاه هنگام قرارگیری روی اجاق ممکن است، داغ شود و موقع بلند کردن ظرف دست تان بسوزد.

بدنه دیگ های زودپز معمولا از جنس استینلس استیل یا همان فولاد ضدزنگ یا آلیاژی از آلومینیوم است. انواع این استیل به دلیل مقاومت بالا، توزیع حرارت و سیاه نشدن مناسب تر هستند.

جدیدا دیگ های زودپز برقی هم که زودپز و بخارپز است به بازار وارد شده است . سطح داخلی این دیگ ها با تفلون پوشیده می شود. کار با این دیگ ها نیز مثل زودپزهای معمولی است، اما به خاطر وجود حسگرهای آن غذا در آنها نمی سوزد و قبل از تمام شدن کامل آب غذا برق دیگ قطع می شود اما استفاده از این ظروف ممکن است پول برق آخر ماه شما را افزایش دهد.

زودپزهای معمولی، زمان کمتری نسبت به زودپزهای برقی برای رسیدن به دمای مطلوب جهت ایجاد بخار نیاز دارند. نمی توانید در زودپزهای برقی از روش سرد کردن سریع استفاده کنید.

چه زودپزی خوبه

نکاتی برای انتخاب مناسب ترین زودپز مورد نیاز

آیا زودپز برای تهیه غذا ایمن است ؟

در محل اتصال درپوش به بدنه زودپز، حلقه ای لاستیکی وجود دارد که برای جلوگیری از خارج شدن بخار آب از ظرف است. یک دریچه اطمینان روی درپوش زودپز قرار دارد‎ که هنگامی که فشار بخار آب به حدی برسد که ظرف نتواند آن را تحمل کند، این دریچه باز می شود تا بخار آب از آن خارج شود.

هنگامی که زودپز روی روی شعله قرار می دهید ، از سالم بودن سوپاپ بخار آن اطمینان یابید. اگر حرارت بیش از حد باشد صدای سوپاپ بر اثر بخار زیادی که در دیگ جمع شده بلند می شود و شما را متوجه می کند باید حرارت را کم کنید.

نکاتی که برای طبخ غذا در زودپز باید رعایت کنید :

چنانچه در بخش نکات خانه داری نمناک اشاره کرده ایم از سفت بودن پیچ های دسته زودپز قبل از بلند کردن آن مطمئن شوید تا هنگام حمل زودپز از دست شما رها نشود تا دچار سوختگی نشوید.

سوپاپ یا دریچه اطمینان و روزنه خروج بخار را قبل از بستن در زودپز بررسی کنید و از باز بودن آن اطمینان یابید.

اگر حلقه لاستیکی پاره یا خراب بود آن را تعویض کنید. اگر واشر خراب یا پاره باشد یا آن را خوب جا نینداخته باشید، غذا سر رفته و ممکن است شعله گاز را خاموش کند.

مواد غذایی مانند دانه گندم یا جو را که ریز هستند یا دارای لعاب و کف است را در زودپز نپزید زیرا ذرات این مواد همراه با کف، بالا آمده و روزنه خروج بخار را می بندد و ممکن است به همین علت دیگ زودپز منفجر شود.

زود پز را در جایی بگذارید تا بخار آن باعث صدمه به اطراف نشود.

آشپزی با زودپز

با دانستن این نکات راحت تر با زودپز آشپزی کنید

از برداشتن یکباره سرپوش خودداری کنید تا آسیبی به دست و صورت شما نرسد.

برای پختن گوشت های یخ زده، زمان پخت را پس از ذوب شدن در نظر بگیرید و تکه های گوشت را از هم جدا کنید. 

با استفاده ازبخار تحت فشار می توان سرعت پخت را زیاد کرد زیرا افزایش فشار، نقطه جوش آب را بالا برده و درجه حرارت از 100 درجه سانتی گراد بالاتر می رود.

برای خارج شدن پخار زودپز آن را زیر آب نگیرید زیرا موجب دیرپز شدن زود پز میشود بلکه سوپاپ هارا بالا بگیرید تا خوب بخار خارج شود سپس درب آن را بردارید.

چه نوع زودپزی را بخریم و به چه نکاتی توجه کنیم:

زود پزهای مجهز به قفل ایمنی را بخرید زیرا این قفل باعث می شود تا زمانی که بخار داخل ظرف است در آن باز نشود. برای باز شدن در این دیگ ها بعد از پخت غذا ، شعله را خاموش کرده و سوپاپ اطمینان را برای خروج بخار آزاد کنید سپس در دیگ زودپز را باز کنید.

طرز استفاده صحیح از زودپز را هنگام خرید از فروشنده بپرسید تا او به طور کامل به شما آموزش دهد‎.‏ قبل از استفاده نیز دستورالعمل و دفترچه راهنمای محصول را به دقت مطالعه کنید.

برای راحت تر باز و بسته کردن در زودپز و حمل و نقل راحت آن ، زودپزهایی را انتخاب کنید که یک دسته بلند در یک سمت و دسته کوتاهی در سمت دیگر دارند.

زودپزهای مجهز به شیر خروج بخار اضطراری را انتخاب کنید. در این زودپزها موارد ایمنی در نظر گرفته شده و اگر فشار بخار زیاد شود، در زودپز جدا نمی شود و محتویات ظرف در آشپزخانه پخش نمی شود زیرا در این زودپزها یک شیر خروج فشار اضطراری وجود دارد که در صورت بالا رفتن بیش از حد فشار فعال می شود.

در این زودپزها با بالا رفتن بیش از حد فشار صدایی شبیه سوت شنیده می شود. در صورت عدم توجه افراد و ادامه این روند شیر خروج فشار اضطراری فعال می شود.

خرید زودپز

خرید بهترین زودپز و نکات دانستنی آن

اندازه زودپز را متناسب با نیاز خود و مقدار غذایی که می خواهید بپزید انتخاب کنید. زودپز با ریختن مواد و آب داخل آن سنگین می شود، پس از انتخاب زودپز های خیلی بزرگ که متناسب با نیاز شما نیست خودداری کنید زیرا جا به جا کردن و شستن آن ها مشکل است.

زودپزی را بخرید که دفترچه راهنما و گارانتی داشته و دارای نشان استاندارد باشد. 

نکات ایمنی زودپز ؛ هشدارهای خرید و استفاده از زودپز

4.478
این مطلب مفید بود ؟699
منبع : بخش سبک زندگی نمناک /ن /آ
وبگردی