خواص شیرین بیان

شیرین بیان با خواصی که همه نمیدانند+ عوارض و هشدارها

کد مطلب : 32443تعداد نظرات : 1 نظرزمان مطالعه : 11 دقیقه
استفاده از گیاه شیرین بیان خواص و فواید بی نظیری را به همراه دارد، برای درمان و جلوگیری از بسیاری بیماری ها از شیرین بیان استفاده می شود.

با شیرین بیان و خواص شیرین بیان آشنا شوید

شیرین بیان، یکی از طعم دهنده های مواد غذایی و فراورده های غذایی است. شیرین بیان زمانی که به عنوان یک محصول غذایی استفاده می شود فواید سلامتی یا عوارض جانبی ندارد اما زمانی که به عنوان یک محصول دارویی استفاده می شود ممکن است اثرات نامطلوب و ناخواسته ای بر بدن ایجاد کند.

خواص شیرین بیان بسیار است که بطور خلاصه می توان گفت این گیاه دارویی می تواند در درمان علائم اگزما (خارش، تورم و قرمزی) موثر باشد. سایر استفاده ها با تحقیقات شامل درمان پسوریازیس، زخم شانکر، سندرم روده تحریک پذیر, کلسترول بالا، گرفتگی عضلات، درد ناشی از سرطان، ورم مفاصل,، زخم معده و بسیاری از شرایط دیگر است.

مشخص نیست که آیا شیرین بیان در درمان همه بیماری ها موثر است یا خیر چراکه استفاده دارویی از این محصول توسط FDA تایید نشده است برای همین شیرین بیان نباید به جای داروها برای شما تجویز شود بلکه اغلب به عنوان یک مکمل گیاهی فروخته می شود؛ مکمل های گیاهی سلامتی که باید از یک منبع معتبر خریداری شوند.

تاریخچه و ریشه ی گیاه شیرین بیان

این گیاه بومی جنوب اروپا و آسیا بوده و هزاران سال است که در سیستم سنتی پزشکی چینی مورد توجه قرار گرفته است و به عنوان " حافظ صلح " شناخته می شود. شیرین بیان یکی از پرمصرف ترین گیاهان در سراسر جهان است و در حال حاضر در روسیه، اسپانیا، فرانسه، انگلستان، آلمان، خاورمیانه و آسیا رشد می کند.

خوردن شیرین بیان

ویتامین ها و ارزش غذایی شیرین بیان

شیرین بیان طیف وسیعی از مواد مغذی مفید و فلانوئیدها را دارد که در این بخش از بهداشت و سلامت نمناک به آنها اشاره خواهیم داشت.

شیرین بیان منبع خوبی از ویتامین B1 (تیامین)، B2 (نیاسین)، B3 (ریبوفلاوین)، B5 (پانتوتنیک اسید) و ویتامین E (توکوفرول) است.

همچنین مواد معدنی نظیر فسفر، کلسیم، کلوئین، آهن، منیزیم، پتاسیم، سلنیوم، سیلیسیم و روی را تامین می کند.

غنی از فیتوناتریشن های ضروری مانند شامل بتا - کاروتن، گلیسیریزین، گلابریدین، ایزولیکویریتیگنین، تیمول، فنول، اسید فورولیک و کورستین است.

خواص شیرین بیان برای سلامت بدن و درمان بیماری ها

فواید شیرین بیان درباره مشکلات سلامتی شامل موارد زیر است:

خواص شیرین بیان برای درمان زخم های آفتوس یا زخم های دهانی

شیرین بیان برای درمان زخم معده دردناک مکرر که به عنوان زخمهای دهانی نیز شناخته می شوند، مفید هستند.زخم های دهانی، کوچک و غیر مسری هستند که در بافت های داخل دهان و لثه رشد می کنند.علاوه بر این، مطالعات نشان داده است که عصاره شیرین بیان، باعث بهبود قابل توجهی در درمان و بهبود درد و التهاب می شود. اجزای مفید شیرین بیان به تسریع التیام و کمک به تحریک مکانیزم دفاعی بدن کمک می کنند.

درمان زخم دهان

خواص شیرین بیان برای درمان آرتریت روماتوئید

شیرین بیان دارای خواص ضد التهابی است و ثابت شده است که در درمان آرتریت روماتوئید موثر است. تحقیقات نشان داده است که می تواند در کاهش سطح پروتئین - سیتوکین های التهابی و نیز تسکین درد و تورم، مفید باشد.

خواص شیرین بیان برای محافظت از کبد

مطالعات نتایج امیدبخشی را در مورد اثر هپاتواستروئیدی شیرین بیان نشان داده اند. حاوی گلیسیریزین است، که در درمان اختلالات کبدی با کاهش سمیت موثر است و به تثبیت وضعیت کارکردی نرمال کبد کمک می کند. یک مطالعه تحقیقاتی دیگر شواهدی مبنی بر فلانوئید ایزولیکویریتیگنین ارائه کرده که در شیرین بیان حضور دارد، و دارای ویژگی های آنتی اکسیدانی و بازدارندگی است که در حفاظت از سلول های کبد از چربی بالا، آسیب های ناشی از رژیم و آسیب ناشی از استرس اکسیداتیو، کمک می کند.

خواص شیرین بیان برای اختلالات معده ای

دانشمندان ذکر کرده اند که اسید گلیسیریزین موجود در شیرین بیان می تواند در برابر رشد هلیکوباکتر پیلوری از فرد محافظت کند و می تواند اثرات درمانی در علائم سوهاضمه یا هضم اختلال ایجاد کند.در بخش دیگری از سلامت نمناک در مورد روش های درمان و تسکین مشکلات معده با شیرین بیان گفته بودیم.

خواص شیرین بیان برای سندرم یائسگی و پیش یائسگی

ریشه شیرین بیان در درمان علائم یائسگی و سندرم پیش یائسگی (PMS) موثر است. شیرین بیان غنی از ایزوفلاون ها است که به حفظ تعادل استروژن و پروژسترون در بدن کمک می کند. مطالعات نتایج مثبتی در رابطه با کارایی شیرین بیان در کاهش فراوانی گرگرفتگی های شبانه و بهبود سلامت جسمی و روان شناختی در زنان یائسه نشان داده اند. شیرین بیان همچنین حاوی فیتواستروژن است و به بالا بردن سطح هورمونی در بدن کمک می کند، که در تسکین گرفتگی عضلات و ناراحتی در طول قاعدگی موثر است.

یائسگی

خواص شیرین بیان برای سندرم خستگی مزمن

شیرین بیان در جلوگیری از نقص عملکرد غده های آدرنالی که مسئول تولید هورمون ها از جمله کورتیزول برای مدیریت استرس در بدن و کمک به بهبود عملکرد کلی آن هستند، مفید است. البته باید از مصرف بیش از حد شیرین بیان اجتناب شود.

این امر همچنین به تحریک مقاومت بدن برای مقابله با استرس، به ویژه در طول مرحله ریکاوری بعد از عمل جراحی کمک می کند. اسید گلیسیریزین موجود در آن به احساس انرژی بیشتری کمک می کند و نشانه های سندرم خستگی مزمن و فیبرومیالژیا را کاهش می دهد.

خواص شیرین بیان برای تقویت سیستم ایمنی

شیرین بیان به بهبود مکانیزم دفاعی بدن کمک می کند و همچنین در بالا بردن سطح اینترفرون تاثیرگذار است. اینترفرون یک عامل ضد ویروسی که همراه با گلیسیریزین اسید است که عمل سلول های ایمنی را تحریک می کند و به مبارزه با ویروس ها و باکتری عفونی مانند آنفولانزا کمک می کند.

فواید شیرین بیان برای درمان سل

شیرین بیان در درمان سل ریوی موثر است و به کاهش طول فرآیند التیام کمک می کند. خواص ضدمیکروبی اجزای موجود در آن به خوبی در درمان بیماری های ریوی موثر هستند.

فواید شیرین بیان برای درمان عفونت

شیرین بیان حاوی گلیسیریزین اسید است که در درمان بیماری های ویروسی، قارچی و باکتریایی موثر است. مطالعات تحقیقاتی اثر ضد ویروسی شیرین بیان و ترکیبات آن را در مهار رشد ویروس تب خال و جلوگیری از هر گونه گسترش بیشتر سرطان را نشان داده اند. یک رویکرد علمی و سنتی، بیان می کند که خاصیت مبارزه شیرین بیان با عفونت در درمان عفونت های ریوی، که ناشی از ویروس واریسلا - زوستر است مفید تشخیص داده شده است.

خوردن شیرین بیان

شیرین بیان ضد آترواسکلروز است

ریشه های شیرین بیان دارای آنتی اکسیدان هایی هستند که در حفظ سطوح سالم کلسترول موثر میباشند. فلانوئید گلابریدین همراه با دیگر اجزای مفید موجود در شیرین بیان، تاثیر مفیدی در جلوگیری از تجمع لیپوپروتئینیا کلسترول LDL اعمال می کند و به کاهش خطر بیماری هایی مانند آترواسکلروز کمک می کند.

خواص شیرین بیان در درمان اختلال تنفسی

شیرین بیان در درمان گلو درد، سرفه، سرماخوردگی، برونشیت و بیماری های ریوی مانند آمفیزم مفید است. هم چنین از عفونت های تنفسی فوقانی که توسط ویروس ها و باکتری ها ایجاد می شوند، کمک می کند. به طور مؤثری به عنوان یک دفع آفات عمل می کند و در دفع مخاط و سایر مواد از ریه کمک می کند. مطالعات منتشر شده شواهدی را در رابطه با اثر درمانی شیرین بیان در کاهش انقبضات مجاری هوایی و اثرات سودمند آن در درمان آسم، ارائه داده اند.

خواص شیرین بیان بر درمان اچ آی وی

شیرین بیان در درمان بیماری های مربوط به اچ آی وی موثر است. گلیسیریزین موجود در ریشه های آن، به مهار تکثیر ویروس با افزایش تولید کموکاین های بتا - کموکاین کمک می کند. همچنین با تقویت مکانیزم ایمنی بدن به جلوگیری از تخریب سلول های سفید خون توسط ویروس HIV کمک می کند.

خواص شیرین بیان در سم زدایی بدن

شیرین بیان دارای ویژگی های ملینی است و سم زدایی در دو روده و خون را تقویت می کند. چنانچه در بخش سلامت نمناک میخوانید مطالعات تحقیقاتی نشان داده اند که اجزای موجود در عصاره شیرین بیان در القای آنزیم های سم زدایی فاز 2 و آنتی اکسیدان هایی که به بدن در دفع ضایعات سمی مضر و سمی کمک می کند، مفید بوده است.

فواید شیرین بیان برای افزایش باروری در زنان

چای شیرین بیان می تواند به درمان مشکلات باروری در زنانی که اختلالات هورمونی مثل پلی کیستیک تخمدانی دارند، کمک کند. شیرین بیان به تنظیم ترشح هورمون استروژن و به درمان هر گونه عوارض باروری در زنان کمک می کند و در نرمال کردن قاعدگی نامنظم موثر است، به احیای تخمک گذاری منظم کمک می کند و بارداری را تقویت می کند.

شیرین بیان در بارداری

خواص شیرین بیان موثر در درمان چاقی

عصاره شیرین بیان می تواند در پیشگیری از چاقی موثر باشد. عمل فلانوئید موجود در شیرین بیان در مبارزه با چاقی باعث کاهش قابل توجهی در چربی شکمی و میزان تری گلیسیرید بدن می شود.

خواص شیرین بیان برای مراقبت از پوست

شیرین بیان یک التیام دهنده پوست عالی است و در درمان بیماری های پوستی مانند اگزما، بیماری پای ورزشکار و پسوریازیس مفید است. مطالعات نشان داده اند که استفاده از شیرین بیان به تسکین ورم و خارش در چنین شرایطی کمک می کند. عصاره شیرین بیان دارای اثرات روشن کنندگی پوستی است و به حفاظت در برابر اشعه های مضر خورشید و بهبود قرمزی صورت کمک می کند.

فواید شیرین بیان برای هپاتیت

شیرین بیان همچنین در درمان ویروس هپاتیت B مزمن نیز موثر است و به سرکوب ترشح آنتی ژن هپاتیت B کمک می کند و عملکرد کبد را بهبود می بخشد.

مراقبت از مو با شیرین بیان

شیرین بیان با کاهش ترشح چربی و جلوگیری از شوره سر به حفظ سلامت مو کمک میکند. این گیاه پرخاصیت به مهار رشد هورمون دی هیدروتستوسترون کمک کرده و رشد مو را تحریک می کند.

شیرین بیان برای مو

خواص شیرین بیان در کاهش افسردگی

اثربخشی شیرین بیان در مبارزه با افسردگی بعد از یائسگی در زنان را یافته است. شیرین بیان شامل مواد معدنی ضروری نظیر منیزیم، کلسیم و بتا کاروتن و فلانوئیدهای مفیدی است که در مقابله با افسردگی موثر عمل می کنند.

سلامتی دندان با خواص شیرین بیان

عصاره شیرین بیان در پیشگیری و درمان مشکلات دندانی و ورم لثه موثر است. خاصیت ضدمیکروبی شیرین بیان در برابر التهاب ریه مفید است و از استرپتوکوک موتانس جلوگیری می کند و مانع تشکیل بیوفیلم ها و پلاک های دندانی می شود.عصاره شیرین بیان به دلیل دارا بودن چنین اثرات ضدباکتریایی، به طور گسترده در تولید محصولات بهداشت دهان مانند خمیر دندان مورد استفاده قرار می گیرد.

خواص شیرین بیان برای اختلالات عصبی

شیرین بیان در درمان اختلالات عصبی مثل فلج بل و بیماری لیم موثر است.

شیرین بیان برای سلامت قلبی و عروقی

ویژگی های آنتی اکسیدانی عصاره شیرین بیان در جلوگیری از استرس قلبی و عروقی در افراد دیابتی موثر هستند. فلانوئید گلابریدین که در ریشه های شیرین بیان وجود دارد، به حفاظت از عروق در شرایطی که قند بالایی در آن وجود دارد کمک و از تشکیل پلاک در شریان ها جلوگیری می کند، همچنین جریان بدون مانع خون در بیماران دیابتی را تحریک میکند.

فواید شیرین بیان در عملکرد شناختی

شیرین بیان از اختلال شناختی جلوگیری و به تقویت کارکردهای یادگیری و حافظه در دیابتی ها کمک میکند. موادی که در شیرین بیان وجود دارند، دارای خواص ضد دیابتی و ضد التهابی هستند که به کاهش قند خون، جلوگیری از رشد مقاومت انسولین و جلوگیری از دیابت نوع 2 کمک می کنند.

خواص شیرین بیان

شیرین بیان برای نفروپاتی دیابتی

مطالعات نشان داده اند که شیرین بیان بو داده در درمان نفروپاتی دیابتی که در آن آسیب کلیه به عنوان پیامد دیابت طولانی مدت رخ می دهد موثر است.

عوارض جانبی مصرف شیرین بیان و شدارها

شیرین بیان حاوی گلیسیریزا است که به اسید گلیسیریزین نیز مشهور است و می تواند منجر به عوارض جانبی در برخی موارد شود که این اثرات عبارتند از:خستگی بدن، قاعدگی نامنظم، تورم و اختلالات کلیوی.

اما شیرین بیان بدون گلیسیریزا معروف به شیرین بیان دهلیزیرریزه شده است که عوارض جانبی کمتری دارد. دیگر عوارض شیرین بیان شامل مواردی است که در ادامه این بخش از بهداشت و سلامت نمناک خواهید خواند:

فشار خون بالا و اختلالات قلبی

شیرین بیان می تواند منجر به فشار خون و عوارض قلبی مانند آریتمی قلبی و نارسایی احتقانی قلب در برخی از افراد شود. افراد مبتلا به مشکلات فشار خون و اختلالات قلبی باید نسبت به مصرف شیرین بیان مراقب باشند.

شیرین بیان و مشکلات هورمونی

شیرین بیان دارای تاثیر استروژنی در بدن است و ممکن است شرایط حساس هورمونی مثل سرطان پستان، فیبروئید رحمی و سرطان تخمدان را بدتر کند.

شیرین بیان در بارداری و شیردهی

مصرف بیش از حد شیرین بیان در دوران بارداری توصیه نمی شود، زیرا ممکن است منجر به عواقب خطرناکی مانند زایمان زود هنگام یا سقط جنین شود.

شیر خوردن نوزاد

شیرین بیان و کاهش میل جنسی

شیرین بیان می تواند بر میزان تستوسترون بدن در مردان تاثیر بگذارد و علاقه آن ها به رابطه جنسی را کاهش دهد.

شیرین بیان و هیپوکالمی

شیرین بیان همچنین می تواند با داروهایی که میزان پتاسیم را در بدن کاهش می دهند، تداخل داشته باشد و باعث کاهش سطح پایین پتاسیم می شود که منجر به هیپوکالمی می شود.

شیرین بیان و کورتیکواستروئیدها

شیرین بیان می تواند با کورتیکواستروئیدها مثل پردنیزون تداخل داشته و بر سطح هورمون کورتیزول که مسئول کنترل استرس در بدن است، تاثیر بگذارد.

دیگر عوارض جانبی شیرین بیان

اگرچه تمام اثرات جانبی آن مشخص نیست، اما تصور می شود که شیرین بیان تا زمانی که برای مدت زمان کوتاهی (نه بیش از 4 هفته) استفاده می شود، ایمن می باشد. استفاده طولانی مدت از شیرین بیان ممکن است موجب عوارض جانبی جدی شود. چنانچه هر یک از علائم زیر را داشتید، حتما به پزشک مراجعه کنید:

  • ضعف یا از دست دادن قدرت حرکت هر قسمت از بدن.
  • فشار خون بالا، سردرد شدید، تاری دید، تپش در گردن و یا گوش ها، خونریزی بینی، اضطراب و تنگی نفس.
  • پریشانی، ضربان قلب ناهموار، تشنگی شدید، افزایش ادرار، ناراحتی در عضلات، ضعف ماهیچه و یا احساس لنگیدن.
  • علائم اختلال مغز، سردرگمی، مشکلات حافظه، توهم، افکار یا رفتار غیرعادی، کاهش هوشیاری، و یا از دست دادن آگاهی.
  • سردرد همراه با احساس خستگی مفرط.
  • از دست دادن دوره قاعدگی.
  • تورم، افزایش وزن سریع.
  • مشکلات جنسی در مردان.

عوارض شیرین بیان

تداخلات غذایی و دارویی شیرین بیان

گریپ فروت و آب گریپ فروت می تواند با شیرین بیان تداخل پیدا کند و منجر به اثرات جانبی ناخواسته ای شوند.

از استفاده از شیرین بیان و دیگر مکمل های غذایی که می تواند بر قلب شما تاثیر بگذارد، خودداری کنید.

همچنین از استفاده از شیرین بیان با مکمل های غذایی یا داروهایی که می تواند اثرات ملینی داشته باشد، اجتناب کنید.

اگر از دارو برای درمان هر یک از شرایط زیر استفاده می کنید، شیرین بیان را بدون توصیه پزشکی مصرف نکنید:

  • هر نوع عفونت (از جمله HIV، مالاریا، یا سل).
  • اضطراب و افسردگی.
  • درد مفاصل، درد های گاه به گاه، یا سردرد عصبی.
  • آسم یا آلرژی.
  • درمان قرص های کنترل بارداری یا هورمون درمانی.
  • سرطان.
  • اختلال عملکرد نغوظ.
  • سوزش معده و یا بیماری رفلکس معده (GERD).
  • فشار خون بالا، کلسترول بالا یا مشکلات قلبی.
  • سردردهای میگرنی.
  • پسوریازیس، روماتیسم و یا اختلالات خود ایمنی دیگر.
  • اختلال روانی.
  • تشنج.

اگر از داروهای زیر استفاده می کنید، شیرین بیان را بدون توصیه پزشکی مصرف نکنید:

این فهرست کامل نیست و داروهای دیگری ممکن است با شیرین بیان تداخل داشته باشند، از جمله داروهای تجویزی و داروهای گیاهی، ویتامین ها و محصولات گیاهی.

مصرف زیاد شیرین

چه کسانی نباید شیرین بیان مصرف کنند؟

اگر به شیرین بیان حساسیت دارید و یا دارای این مشکلات هستید, نباید از آن استفاده کنید:

  • وجود سطح پایین پتاسیم در خون (هیپوکالمی)
  • داشتن سرطان پستان, تخمدان یا رحم.
  • تاریخچه اندومتریوز یا فیبروز رحمی.

اگر دارای این مشکلات هستید، از پزشک خود بپرسید که آیا شیرین بیان برایتان مشکلی دارد یا خیر:

  • بیماری کلیوی
  • بیماری قلبی
  • فشار خون بالا
  • اختلال ماهیچه ای - عصبی
  • اختلال در نعوظ
  • اگر غذاهای شور زیادی می خورید.
  • شیرین بیان در بارداری و دوران شیردهی

استفاده از شیرین بیان به عنوان یک عامل طعم دهنده در دوران بارداری ایمن است با این حال, مصرف بیش از حد آن ممکن است خطر سقط جنین یا زایمان زودرس را افزایش دهد پس اگر باردار هستید، از این گیاه استفاده نکنید.

مشخص نیست که آیا شیرین بیان به شیر مادر وارد می شود یا اینکه می تواند به یک نوزاد آسیب برساند یا خیر پس اگر شیرده هستید از این محصول استفاده نکنید.

هشدار درباره مصرف شیرین بیان

  • هیچ گونه مکمل گیاهی/ سلامتی از شیرین بیان را بدون توصیه پزشک به کودک ندهید.
  • هنگام استفاده از مکمل های گیاهی، حتما با پزشک خود مشورت کنید.
  • از اشکال مختلف آن (پودر، ریشه، عصاره، مایع، چای و غیره) به صورت هم زمان و بدون مشاوره پزشکی استفاده نکنید.
  • استفاده از فرمول های مختلف با هم ریسک مصرف بیش از حد را افزایش می دهد.
  • نوع شیرین بیان موضعی را به دهانتان نزنید و نخورید چراکه مدل موضعی این محصول فقط برای پوست مورد استفاده قرار می گیرند.
  • اگر به جراحی نیاز دارید، دست کم 2 هفته قبل از جراحی استفاده از شیرین بیان را متوقف کنید.
  • اگر مشکلتان در هنگام استفاده از این محصول بدتر می شود، با پزشک خود تماس بگیرید.
  • شیرین بیان را در اتاقی دور از رطوبت، گرما و نور نگهداری اش کنید.

شیرین بیان با خواصی که همه نمیدانند+ عوارض و هشدارها

4.7268
این مطلب مفید بود ؟25414
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : بخش بهداشت و سلامت نمناک /ن/ن.ح
1 نظر به ثبت رسیده است
وحید1398-12-21
مهمترین نکته در مورد شیرین بیان این هست که افراد دارای مشکل فشار خون بالا نباید از اون استفاده کنن چون خودش باعث افزایش فشار خون میشه.
513
وبگردی